מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לשמוע על הכרזת המדינה ברדיו

כרמלה, גור, עדי ועמית
עצרת האו"ם בכ"ט בנובמבר

הייתה הצבעה באו"ם מי בעד הקמת המדינה של היהודים ומי נגד. שמענו כמה אנשים מצביעים בעד וכמה נגד. שמענו את זה ברדיו. באותה תקופה לא היו לכל האנשים רדיו, אז למי שכן היה, הביאו אותו החוצה כדי שכולם ישמעו את ההצבעה באו"ם.

 

כל מדינה הצביעה בעד או נגד ואחרי ההצבעה נספרו הקולות שהכריזו על הקמת המדינה. אחרי שהוכרזה מדינה יהודית כל האנשים רקדו ברחובות בשמחה. למחרת הערבים כבר התחילו להזיק לחנויות של היהודים, כמו לשרוף אותם ולגנוב, ואז כבר שמענו שהם חסמו את הכביש מירושלים לתל אביב ואי אפשר היה להעביר מזון לירושלים.  התחילו לתת פנקסי נקודות ותמורת הנקודות היו מחלקים מזון בחנויות שהערבים עדין לא השחיתו. היו חנויות מיוחדות לחלוקת מזון תמורת תלושים ורק כך יכלו לקבל לחם והיו תורים גדולים לכל מאגר מזון.

 

ואז הערבים התחילו לירות פגזים לעבר ישראל וכל הבחורים מגיל 18-50 גוייסו למלחמה. במשך שנה שלמה העיר הייתה נצורה ואף ילד לא הלך לבית ספר בגלל הסכנה.

 

באו"ם הכריזו על שביתת נשק ואז המצב התחיל להשתנות וכל המחתרות התגבשו והפכו לצבא אחד הנקרא צה"ל. החלה מלחמה עם הערבים ובזמן המלחמה חלק מהערבים ברחו וככה הגיעו יותר עולים לישראל למשל מפרס, מעיראק ובכלל מאירופה.

 

מילון

עיר נצורה
עיר שלא ניתן להיכנס אליה או לצאת ממנה

ציטוטים

”אחרי שהוכרזה מדינה יהודית כל האנשים רקדו ברחובות בשמחה“

הקשר הרב דורי