מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"לקט שכחה ופאה" – נירה מילר

יום כיף של אפיה משותפת
תמונה מגיל 19 של נירה
יום כיף של אפיה משותפת: עוגיות מזלג ושטרודל תמרים

הסיפור תועד ונכתב במסגרת תוכנית "ספר המתכונים של סבתא", מטעם מרכז צעירים, יוקנעם עילית

שמי נירה, אני נשואה ליוחנן, אימא לשתי בנות ובן, סבתא לעשרה נכדים וזכינו גם לנין ראשון. נולדתי וגדלתי רוב חיי בחיפה, עברנו להתגורר ביוקנעם בעקבות בנינו, לפני כעשר שנים. סיימתי תואר ראשון באומנות במכללת סמינר הקיבוצים.

את אהבתי לאפיה ירשתי מסבתי המנוחה – שושנה לבית הורוביץ. בילדות ובצעירותי, זכיתי לסבתא שגרה איתנו בבית. היות והוריי, שניהם עבדו מחוץ לבית, סבתא הייתה זו שבישלה ואפתה. נהגנו, אחותי ואני, לעזור לסבתא, בעיקר באפייה, וממנה למדתי לאהוב זאת. זוכרת אני, שהיה לה לוח עבודה מעץ, מאוד גדול ודק, שעליו הכינה את הבצקים השונים, מתחה, גלגלה, קיפלה ואפתה. אני זוכרת שתמיד הורידה חתיכה קטנה של בצק מכל מאפה שהכינה ושמה בחלון לציפורים. אף פעם לא שאלנו מדוע עשתה זאת, אבל כשבגרתי הבנתי שזה קשור למשפט "לקט פאה ושכחה", עד היום אני נוהגת כמוה.

למזלי, בביתנו היה תנור אפיה, כך שמלאכת האפיה הייתה קלה ומהירה יותר. (בבית דודתי הייתה פתיליה, עליה הניחו את סיר הפלא ובתוכו סבתא הייתה מניחה מאפים שונים, שלקח הרבה זמן עד שנאפו).

אחרי שסבתי נפטרה, המשכתי את מסורת הבישול והאפיה, ועושה זאת עד עצם היום הזה באהבה רבה! בנותינו וכלותינו, גם הן שולטות ברזי הבישול והאפיה ומוציאות מתחת לידן מאפים ובישולים נהדרים. כל זה בזכות סבתי היקרה!

מתכון לשטרודל תמרים

חומר לבצק

4 כוסות קמח + 1/2 כוס אפייה.

1/2 כוס שמן

1/2 כוס מים

200 גרם חמאה

מניחים עד שעה במקרר – על מנת שהבצק יתקשה מעט. מוצאים את הבצק ומחלקים לחמישה כדורים, משטחים כל כדור ומרדדים לצורת "מלבן".

מורחים ממרח תמרים, מפזרים אגוזים טחונים.

מגלגלים לאורך, לקבלת רצועה עגולה, חורצים את הגלילה (6 חריצים).

מעבירים לתבנית על נייר אפייה. מכניסים לתנור בטמפרטורה של כ-170 מעלות, ל-25 דקות (עד שמזהיב). מוצאים, מקררים ומפזרים מעט אבקת סוכר.

תמונה 1

עוגיות מזלג

מצרכים

2 וחצי כוסות קמח

½ כוס אבקת סוכר

1 כפית גדושה אבקת אפייה

200 גרם חמאה

מכניסים למיקסר עד שהכל מתאחד

לשים ומכדררים לכדורים קטנים, מסדרים על נייר אפייה, לוחצים בעזרת מזלג, חורצים ומשטחים את הבצק. מכניסים לתנור בטמפרטורה של כ-170 מעלות ל-15 דקות (עד שמזהיב).

עוגיות מזלג של נירה

תמונה 2

הזוית האישית

אושרי המתעד: נירה היא אישה מעוררת השראה, מפזרת שמחה ואופטימיות, סבלנית, קשובה ומכילה. אומנית ויוצרת בשלל תחומים: ציור, פיסול, עבודות עץ, זכוכית ועוד. בעלת ידע נרחב בתחומים אלו, ביתה מלא ביצירות מופת מעשה ידיה. היא פעילה חברתית, מתנדבת ותורמת לקהילה, בעבר נסעה מטעם הסוכנות היהודית להתנדב עם משלחת שיצאה לקנדה שם לימדה והדריכה בני נוער לצייר לפסל והעשירה רבים במגוון הרחב של תחומי האומנות שלה. נירה דואגת לכל מי שהיא יכולה, מנכדיה שלה וילדי שכניה ועד לגמלאים בני גילה. נהניתי מאוד להכירה, לאפות ולבלות עימה, היא הזכירה לי כמה זה חשוב לתרום ולעזור לאנשים סביבנו, וכמה המעט הזה, הוא עולם ומלואו לאחר.

אני מאחל לך נירה ולבעלך יוחנן אריכות ימים, בריאות איתנה ואושר!

נירה: שמחה שיכולתי לתרום מהידע שלי למרכז הצעירים ולפרויקט "ספר המתכונים של סבתא". המסר שלנו הוא: "לקט, שכחה ופאה", מן המצוות החברתיות הנעלות בדת היהודית.

הסיפור תועד ונכתב במסגרת תוכנית "ספר המתכונים של סבתא", מטעם מרכז צעירים, יוקנעם עילית

מילון

"לקט פאה ושכחה"
לקט, שכחה ופאה מן המצוות החברתיות הנעלות בדת היהודית. התורה ציוותה על עובדי האדמה להשאיר מעט מיבולם בשביל העניים, האלמנות, היתומים והגרים (הזרים) היושבים בתוכם.

ציטוטים

”כִּי תִקְצֹר קְצִירְךָ בְשָׂדֶךָ וְשָׁכַחְתָּ עֹמֶר בַּשָּׂדֶה:לֹא תָשׁוּב לְקַחְתּוֹ - לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה יִהְיֶה“

הקשר הרב דורי