מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

(לפעמים) חלומות מתגשמים

עליזה ורון בזמן תיעוד סיפור החיים המרגש
רון בביקור במוזיאון "אנו", תל אביב
עליזה טובול, נולדה במרוקו בשנת 1940. חלומה היה לעלות לארץ ישראל והיא אכן הגשימה אותו וזוכה ליהנות פה בארץ בחיק המשפחה

שמי עליזה טובול נולדתי בשנת 1940, גדלתי בעיר ארפוד, מרוקו. הילדות שלי הייתה טובה, למדתי בבית ספר בעיקר צרפתית ובהפסקות של בית ספר, שיחקתי בקפיצה בחבל וגם במשחק של קליעה למטרה לבורות. היו לי חברים בשכונה ובבית ספר. החלום שלי זה היה לעלות לישראל מאז שהייתי קטנה וחלמתי להגשימו בבוא העת. למדתי במרוקו עד גיל 14 בערך. אני זוכרת שבכל סוף שבוע עשינו על האש עם המשפחה והכנו עוגות ביחד, לחם ועוד. דאגנו לחגוג חגים: סוכות, פסח, שפכנו מים על כל מי שראינו בחגים, שחטנו פרות וכבשים ודאגנו לשמור על המסורת.

המצב הסוציו אקונומי שלנו לא היה מזהיר, לא היה לנו מקרר, אי לכך, היינו קונים בשר ומבשלים אותו ישר. להורים שלי הייתה חנות למכירת בד, הם מכרו את הבד לערבים. כשהייתי ילדה היינו שומעים ברדיו עברית והיינו סוגרים את כל הבית כדי שהערבים לא ישמעו את זה.

המסע  הנכסף לישראל – הגשמת החלום

הגעתי לקזבלנקה, משם הפלגנו באוניה למקום רחוק ומשם הפלגנו בעוד אוניה לישראל. הייתי בת 18 בערך כשהגעתי ארצה יחד עם האחים שלי ואבא שלי.

בארץ עבדתי במפעל של חוטים שאותם ארזנו וייבאו אותם למקומות אחרים. כיום יש לי שלושה ילדים: אחד גר בארה"ב ושניים בישראל. יש לי שישה נכדים, שלושה גרים באמריקה ושלושה גרים בישראל. אני שמחה ומסופקת מהחיים שלי, לפעמים הבן הגדול בא אליי לארוחות שישי ואנחנו משוחחים וזה משמח אותי.

אני לא עובדת. בזמני הפנוי אני הולכת שלוש פעמים בשבוע למרכז היום בבית האבות הספרדי בשכונה, שם אני  נפגשת עם חברות מהמקום ונהנית מפעילויות מגוונות שהמקום מציע לנו ומשם חזרה הביתה. בימי חמישי ושישי אני מכינה אוכל של בית: קציצות עם אפונה, אורז, פשטידה, דגים.

תהליך הכנת הקציצות של סבתא עליזה: בשר טחון עם תבלינים ואורז ואז שמים אותם בקמח מצה עם ביצה ומטגנים. זה המתכון שאני זוכרת מאמא שלי.

אני מרגישה שהגשמתי את החלום שלי לעלות ארצה. אני שמחה במדינה ואוהבת אותה. הנכדים שלי הולכים לבית ספר ובחופש הגדול עובדים קצת כדי שלא יישארו בבית. כשאנחנו נפגשים אנחנו מאוד נהנים לאכול ביחד ולדבר יחד סביב השולחן.

הזוית האישית

רון מסכם: "ההשתתפות בתכנית הקשר הרב דורי ממש ריגשה אותי, זה היה ממש מרתק לשמוע את כל הסיפורים של הרבה מבוגרים, ובפרט של עליזה. הסתקרנתי לשמוע את הסיפור המרגש שלה אודות חייה ומשפחתה ולמדתי מכך המון."

עליזה: "לדור הצעיר אני מאחלת שיהיה לכם טוב, שתחיו חיים טובים ושאלוהים ישמור אתכם".

מילון

הגשמה
הַגְשָׁמָה - נקבה 1.הפיכת דבר למציאותי, הפיכת דבר לממשי. 2.הפיכת דבר לגשמי. (מילוג)

ציטוטים

”אני מרגישה שהגשמתי את החלום שלי לעלות ארצה. אני שמחה במדינה ואוהבת אותה“

”לדור הצעיר אני מאחלת שיהיה לכם טוב, שתחיו חיים טובים ושאלוהים ישמור אתכם“

הקשר הרב דורי