מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

למרות השואה הקמנו משפחה בישראל

רותי ורז בפעילות בתכנית
רותי ילדה בת 4
סגירת מעגל בקיבוץ נגבה

שמי רותי, נולדתי בכפר סבא. גדלתי עד גיל 4 במושב עדנים, ולאחר מכן עברנו לגור בפתח תקווה שהייתה מלאה בפרדסים, חול, מעט צריפונים, ובתי מגורים. אבי עבד בתנובה בפתח תקווה. גדלתי בעיר ולמדתי בה, וגם היום אני עדיין מתגוררת בפתח תקווה. התגייסתי לצבא, ולאחר מכן נישאתי למנחם ז"ל, שנפטר לפני שנתיים וחצי, יש לנו שתי בנות רויטל ושרון, אימא של רז, וארבעה נכדים.

הוריי נולדו ברומניה, ועלו לישראל צעירים, התחתנו כאן ושניהם שרתו בצבא. אבי נפצע קשה במלחמת השחרור והצליח להבריא ולהשתקם, להתחתן עם אמי וכך נולדנו אני ואחי. אבי נלחם ונפצע באזור קיבוץ נגבה שבו הייתה נקודת היציאה שלהם לקרב. הוא הספיק לראות את נכדתו שרון, הבת שלי, בונה את ביתה בנגבה, וזה היה בשבילו סגירת מעגל שגם הצליח להקים משפחה בישראל, חלומו ונצחונו הגדול. סיפור שרז נכדי התחבר אליו מאד. לימים, במלחמת ששת הימים דוד שלי, דויד פליק נהרג. דוד, צעיר בן 26 היה במותו. אהוב במיוחד על כל הנכדים במשפחה והכאב היה קשה מאד לכולנו. אמי הייתה האחות הבכורה והוא היה אחיה הקטן ביותר. אני ורז בקרנו בהיכל הזיכרון בהר הרצל בירושלים ביום האזכרה של דודי והשתתפנו באזכרה לנופלו בהיכל. לרז זו הייתה חוויה מיוחדת והוא מאד נקשר לסיפורים שלי על הדוד וגם על מלחמת ששת הימים.

תמונה 1

אני ורז בהיכל הזיכרון
אני ורז בהיכל הזיכרון בהר הרצל ירושלים

הזוית האישית

סבתא רותי: התוכנית הוותה בשבילי זכרונות מהעבר, והעברתם לנכד שלי, והקשר איתו התהדק מאד, והוא נקשר אלי הרבה יותר. אהבתי מאד להגיע מרחוק למפגשים עם הקבוצה, להשתתף, לשמוע סיפורים של שאר המשתתפים, וכמובן את שחר המורה שניהלה את הפרויקט והשרתה עלינו אווירה טובה. רז הנכד: אהבתי מאד להשתתף  בתכנית, זה סקרן אותי מאד ואהבתי לשמוע את הסיפורים מסבתא שנחרטו עמוק אצלי בלב.

מילון

מלחמת השחרור
מלחמת העצמאות, המלחמה הראשונה עם קום המדינה שהחלה בשנת 1947-8 נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח.

ציטוטים

”אבי נלחם ונפצע באזור קיבוץ נגבה...בתי בונה את ביתה בנגבה, וזו סגירת מעגל.“

הקשר הרב דורי