מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ללכת אחרי הלב

סבתא ואני בפורים בתחפושת שהיא תפרה לי.
1
בסובלנות וסבלנות אפשר להיות קצת מכל דבר

הסיפור מספר על סבתא שלי בת הזקונים למשפחה של חמישה ילדים, שנולדה וגדלה בבית מסורתי דתי עם מסלול די מוגדר מראש של לימודים במסגרות דתיות. למרות שציפו ממנה שתלך בדרכם של ארבעת אחיה הגדולים, סבתא שלי, באומץ רב, ביצעה חישוב מסלול מחדש ובחרה בדרך שונה משאר בני המשפחה וסביבתה.

סבתא שלי אומרת "חשוב להקשיב ללב ולתחושות הפנימיות שלך בכדי לבחור את הדרך שלך, גם אם הדרך לא קלה".

סיפורה של סבתא אתי

נולדתי בשנת 1963, בבאר שבע, לבית מסורתי דתי ולמדתי בבית ספר דתי. בבית הספר היסודי למדנו בנים ובנות. קוד הלבוש היה חצאיות עד הברך לבנות,  ולבנים כיפה על הראש. בסה"כ אהבתי ללמוד בבית הספר היו לי הרבה חברות והיינו משחקות משחקי גומי, חבל וכו'. בשבתות היינו הולכות לתנועת נוער "עזרא". בסוף כיתה ז' אני ומשפחתי, עברנו דירה לשכונה אחרת, המשכתי ללמוד בבית הספר הדתי, אליו הייתי מגיעה בהסעות.

עם סיום בית הספר היסודי, המסלול הרגיל שלי היה אמור להוביל אותי ללימודי תיכון בתיכון דתי, אבל אני, באומץ רב, יש לומר, הודעתי להורי שאני לא מעוניינת להמשיך במסלול הדתי והבעתי את רצוני להירשם לתיכון מקיף חילוני. באופן מפתיע הורי לא הביעו התנגדות נחרצת ודי זרמו איתי, או נכנעו לתחנוני… ואולי כי הייתי בת הזקונים.. וכך היה, נרשמתי למקיף חילוני. בלי להכיר אף אחד!! יצרתי חברויות חדשות, לקח לי לא מעט זמן להסתגל לאופי השונה של החברה החילונית. החלפתי את החצאיות שלי בג'ינס. הבאתי הביתה חברים שאין להם כל קשר לדת ולמסורת. לפעמים אני תוהה באמת, איך הצלחתי לשלב בין החילוניות שבחיי "החדשים" שמחוץ לבית, לבין המסורתיות  הדתית שבבית. לא תמיד זה היה קל אבל איכשהו זה קרה. הצליח לי!

אני חושבת שהסוד הוא שהבית בו גדלתי היה בית מאוד מיוחד. הוא ממש מהווה בעיני מראה של פני החברה שלנו בישראל. בית מסורתי ומגוון בו חיים בשלום, אח דתי חרדי, שחזר בתשובה, בקצה אחד, ואני החילונית בקצה השני, ובאמצע, אח נוסף דתי עם כיפה סרוגה ושני אחים מסורתיים בדרגות שונות של מסורתיות.

אצלנו בבית, נתנו לכל אחד להיות מה שהוא רוצה להיות, תוך הקפדה על כיבוד האחר. לדוגמא: אבי ואחיי היו נוהגים ללכת לבית כנסת כל יום שישי. אמי, אחותי ואני היינו צופות בסרט ערבי עד לבואם ואז היינו מכבות את הטלוויזיה, מקדשים, אוכלים, ומי שרצה נשאר לצפות בטלוויזיה ומי שלא התאים לו, פרש לחדרו.

הזוית האישית

עומר: היה לי כיף ומעניין לבלות עם סבתא זמן איכות ולשמוע סיפורים על הילדות שלה ועל המטרות שהציבה לעצמה.

מילון

מראה של פני החברה
מצב המשקף את המרקם החברתי

ציטוטים

”חשוב להקשיב ללב“

הקשר הרב דורי