מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לינה חיון – סיפור ילדות

לינה חיון ומשפחתה
הנציב העליון מבקר בראשון לציון
לינה עלתה מטריפולי שבלוב ישר למעברת שער עליה. עם נישואיה עברה לראשון לציון.

נולדתי בטריפולי שבלוב , והורי היו אנשים עמידים , לאבי היה חנות .

טריפולי היא עיר הבירה של לוב. העיר ממוקמת בצפונה של המדינה, בקצה המדבר, לחוף הים התיכון ומתגוררים בה למעלה ממיליון בני אדם.

תמונה 1

רחוב היהודים – טריפולי לוב
 
תמונה 2

סימטאות החווארה – טריפולי לוב 

 

בשנת 1945 ערבים רדפו אחרי אבי והוא נפל והיה חולה במשך שנה , ולא יכול היה לעמוד על הרגלים עד שהחלים.

כשהחלים עלינו ארצה. הפלגנו באנייה היינו 4 בנות ובן , אחי היה קטן הוא היה בן שנתיים. לאחר 3 ימים הגענו לארץ . הגענו לשער העלייה ב1999 ואחר כך הסיעו אותנו למעברה .

תמונה 3

במעברת שער עלייה

 

תמונה 4

מבלים בעברת שער עלייה

שער העלייה היה יישוב קליטה ומחנה עולים במערב חיפה, ששימש כמחנה מעבר מרכזי לעולים שהגיעו לנמל חיפה בעלייה ההמונית שהחלה מיד לאחר קום מדינת ישראל. המקום שימש כמחנה הקליטה הגדול ביותר של עולים לישראל. שמו הרשמי היה "בית עולים שער העלייה", אך רבים קראו למקום שנים רבות גם "סנט לוקס",‏‏‏בשנת 1958 צורף שטחו לעיר חיפה‏‏.

בשנת 1950 השלג כיסה את כל הארץ. זה היה אירוע השלג הנרחב ביותר בארץ ישראל מאז החלו בה המדידות המטאורולוגיות ב- 1870, כולל מישור החוף והנגב. תנאי מזג האוויר הקשים ונזקיהם הכבידו במיוחד על רבבות עולים חדשים שהגיעו באותה עת במסגרת העלייה ההמונית ושוכנו במעברות ומחנות אוהלים. כמו כן הם הקשו על הפליטים הפלסטינים ששוכנו במחנות פליטים.

 

תמונה 5

 המעברה בשלג

עקב השלג נפל מטוס.

במעברה גדלתי עד גיל 17 ואז נישאתי בשנת 1957 ועברתי לראשון לציון .

 

בינואר 1959 נולד לי בן הבכור וקראנו לו מרדכי , בשנת 1961 נולדה בתי השנייה קראו לה עליזה – גלית , והבת השלשית נולדה וקראו לה שרה ,ובשנת 1971 נולד לנו בן נוסף וקראנו לו אושרי עמוס . עבדתי מאוד קשה בכדי לגדל את ילדי . בשנת 200 נהרג נכדי בט"ו בשבט הבן של עמוס קראו לו ליעד והוא היה בן 3 מרוב צער בעלי חלה , ונפטר. מאוד קשה לנו עד היום. ומאז אני חייה לבד . וכהיום יש לי 11 נכדים אחת.

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, מחנה עולים או יישוב קליטה, היה יישוב זמני, במדינת ישראל בשנות ה-50. את הרעיון להקים מעברות העלה לוי אשכול בעת ששימש כראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה.

ציטוטים

”עקב השלג נפל מטוס.“

הקשר הרב דורי