מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לילה מספרת על המעבר מבגדאד לחיים בתל אביב

לילה בצעירותה.
לילה ביום חתונתה
על העלייה ארצה וההכרות עם בן הזוג

כחלק ממעורבות חברתית, בחרתי לתעד את סיפורה של סבתא מצד אבא שלי, במסגרת התכנית הקשר הרב דורי.

לילה נולדה בבגדאד, בירת עירק, בשנת 1948, להוריה – סעידה ואברהם יעל. היא נקראה בשם לילה על שם סבתה. אבא של לילה היה רוכל בשוק הפשפשים. הוא היה קונה תכולות של דירות ומוכר אותן בשוק, ומזה הם היו מתפרנסים.

אימא של לילה התעוורה לאחר הולדת בנה הקטן. לפני כן עבדה כעקרת בית כדי לגדל את עשרת ילדיה.

בשנת 1953, כשהייתה בת 5, עלתה לילה לארץ יחד עם משפחתה בטיסה.  לילה לא זוכרת את תקופת העלייה שלה לארץ, מכיוון שהייתה ילדה קטנה. לפי הסיפורים שהיא שמעה ממשפחתה הם מספרים שהיה גירוש בעיראק, גירשו את היהודים ולאחר מכן עלו ארצה.

כשהגיעו ארצה לקחו אותה ואת משפחתה למעברה בצומת מסובין ומשם לבאר יעקב. לילה לא למדה בבית ספר מפני שמשפחתה הייתה מרובת ילדים ואביה חשב שזה מיותר והעדיף שתלך לעבוד.

לילה לא זוכרת שהייתה משחקת במשחקים בימי ילדותה, אלא הייתה עסוקה היא ואחיה בלגדל את עצמם, מכיוון שאמה הייתה עיוורת ואביה כל הזמן היו מחוץ לבית.

ההיכרות של לילה עם בעלה עובדיה

לילה הייתה בת 16. אחותה הגדולה (שהייתה כבר נשואה עם ילדים) עברה לגור בשכונת התקווה. ליד אחותה של לילה היו שכנים שגם עלו מבגדאד. לילה הייתה באה לבקר את אחותה והכירה גם את השכנים.

השכנה ואחותה של לילה נהיו חברות והשכנה סיפרה לה שיש לה בן רווק ושהיא רוצה להכיר אותו לאחותה לילה, כי היא הייתה נערה יפיפייה, נאה ומטופחת ורצתה לעשות שידוך ביניהם. לילה הסכימה כי הוא היה גבר חרוץ ונאה. לילה ועובדיה יצאו מספר חודשים והם אהבו מאוד זה את זו, והחליטו להתחתן. הם נישאו כשלילה הייתה בגיל 17, בנו משפחה והביאו חמישה ילדים מתוכם שני בנים ושלוש בנות. אחרי הלידה של בנה הקטן לילה נכנסה שוב להריון, אך אירעה הפלה במהלך ההריון ומאז החליטה שלא רוצה יותר ילדים.

כיום יש ללילה 15 נכדים, רוב הנכדים הם בגיל העשרה. לילה מתגוררת מאז החתונה בשכונת תל חיים בתל אביב.

הזוית האישית

רון: היה לי מאוד כיף לשמוע את סבתא שלי מספרת את סיפורה ולמדתי תוך כדי התיעוד דברים חדשים ומעניינים שלא ידעתי לפני כן.

מילון

בגדד
בגדאד (בערבית: بغداد) היא בירת עיראק ואחת הערים הגדולות במזרח התיכון. העיר בנויה על שני עברי נהר החידקל ומספר גשרים מחברים בין שני חלקיה. מקור שמה של העיר הוא בשפה איראנית קדומה, ופירושו "דבר הניתן על ידי האל" או "דבר הנברא על ידי האל". בגדה המערבית של נהר החידקל הוקמה עיר עתיקה בצורת עיגול שנקראה גם בשם קריית השלום וכיום ניתן לזהותה בשכונת "א-סלאם" (השלום). בצדו המזרחי של נהר החידקל נמצאת עיר עתיקה נוספת שהוקמה על ידי המוסלמים כובשי בבל העתיקה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לילה הייתה הייתה נערה יפיפייה, נאה ומטופחת ובעלה לעתיד עובדיה היה גבר חרוץ ונאה“

הקשר הרב דורי