מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לחיות בין שדות

עומר כשהיה תינוק
בצעירותי ליד הבית של ההורים בכפר יהושע.
חייה של סבתא בכפר יהושע

שמי חיה אסף, נולדתי בשנת 1950 בכפר יהושע שבעמק יזרעאל.

כְּפַר-יְהוֹשֻׁעַ הוא מושב בעמק יזרעאל, כשני קילומטרים דרומית לרמת ישי, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. נוסד ב-12 באוגוסט 1927. חיים בו כ-1,100 תושבים ויש בו 90 נחלות חקלאיות ששטחן הכולל 9,500 דונם. המושב נקרא על שם יהושע חנקין אשר ניהל את העסקאות לרכישת עמק יזרעאל לשם יישובו על ידי יהודים  ואף זירז את הקמתם של היישובים החקלאיים החלוציים בו. גרעין מייסדי כפר יהושע נוסד במחצית שנות ה-20 של המאה ה-20 על ידי חבורת חלוצים בשם "ארגון א". רוב חבריו היו חלוצים אנשי העלייה השלישית ממדינות מזרח אירופה, בעיקר אוקראינה ורוסיה, ומיעוטם אנשי העלייה השנייה. מייסדי כפר יהושע סברו כי השיתוף הוא תנאי הכרחי לחיי מושב תקינים, אפילו על חשבון חופש הפרט. על כן, ניסו ליצור צורת יישוב שהיא סינתזה של מושב וקיבוץ.

הילדות בכפר הייתה ילדות שמחה ויפה, אהבנו לטייל בשבילי הכפר ולחוות את הטבע והמרחבים בכפר יהושע, ואחרי הצהריים עזרנו להורינו במשקים.

שנים רבות נחשב כפר יהושע לאחד המושבים האידאולוגיים מבחינת ההקפדה על עקרונות המושב, עד למשבר הארגוני שפקד אותו בשנת 1998. בעקבות המשבר פורקה האגודה השיתופית, ועימה השיווק המאורגן והערבות ההדדית. מאז מתנהל כל משק באופן פרטני מול מוסדות ציבוריים ובתי עסק, ובעלי המשקים החלשים ביותר נאלצו למכור את משקיהם או להחכיר את מבניהם למשקים הגדולים.

בכפר בית ספר יסודי אזורי ובו לומדים תלמידים מכפר יהושע, אלונים, אלוני אבא ובית לחם הגלילית.

משקי הרפתנים הגדולים בכפר יהושע הם מיצרני החלב והבשר הגדולים בארץ, ולוקחים חלק במאבק החקלאים להגנת מחירי החלב והבשר.

בילדותנו שחקנו במשחקים כמו: בלורות {גולות},חמש אבנים, קלאס ,ומחניים ובמשחקי כדור.

בימי שישי היו מסיבות חברה, בהן השתתפו כל ילדי המושב.

בכפר היתה מסורת יפה של חגים, בסוכות, חגגנו את  חג האסיף, היתה מסיבה גדולה בבית העם, אפילו הביאו לנו הילדים קרקס, וחגגו את סיכום השנה בחקלאות. אני זוכרת גם את יום העצמאות ואת פורים שהיה חג שמח בו כולם התחפשו וחגגו בשירה וריקודים.

סבי עמי אסף, היה סגן שר החינוך, והיה איש ציבור ישראלי, שכיהן כמזכ"ל תנועת המושבים, חבר הכנסת וסגן שר החינוך והתרבות. הוא נולד בראש פינה בשם עמיאסף וילקומיץ, בנם של אנשי חינוך: ליבה וילקומיץ ושמחה וילקומיץ, מראשוני המורים העבריים במושבות הגליל ומנהל בית הספר המקומי. בסיום לימודיו בגימנסיה "הרצליה" היה בין מארגני הגרעין שהקים את כפר יהושע, שבו התגורר עד לפטירתו, והיה ממנהיגיו ומעורכי עלון היישוב בדרך לכפר. עם הקמת מפא"י היה אסף פעיל מרכזי במוסדות המפלגה, ובשנת 1936 נבחר לשמש מזכ"ל תנועת המושבים.

אני זוכרת שבכפר יהושע הייתה צרכנייה קטנה היו בצרכנייה מעט מאוד דברים. סבי שהיה מגיע כל שישי למושב בפעילותו בתנועה, ובמפלגה היה מביא שוקולד לכל נכד.

למדתי שפעם בכפר היו חיים חברתיים יותר, של שיתוף. החיים היו פשוטים ומאושרים, ואני שמחה מאוד לשתף אתכם בטעימה מסיפורי.

הזווית האישית

סבתא חיה והנכד עומר: היה לשנינו מאוד כיף לשתף אחד את השני, ולהכיר את כפר יהושע בימיו הראשונים, ולראות את השינויים שעבר.

מילון

בלורות
גולות

ציטוטים

”אני זוכרת שבכפר יהושע הייתה צרכנייה קטנה היו בצרכנייה מעט מאוד דברים. סבי שהיה מגיע כל שישי למושב בפעילותו בתנועה, ובמפלגה היה מביא שוקולד לכל נכד“

הקשר הרב דורי