מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לזכרו של סבא שלי – אהרון שם טוב

סבא שלי
אחיין של סבא שלי שנהרג במלחמת יום כיפור
לידתו ועלייתו של סבי

שמי אלון, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבא שלי, אהרון שם טוב, עליו השלום.

הורי אמי עלו משני מקומות שונים: סבתי היא ילידת הארץ והוריה נולדו בעיר הבירה של רומניה, בוקרשט, וסבי יליד עיראק, הוא נולד בשנת 1943, בנם של שמואל ואסתר.

הוריו של סבא ילידי טורקיה. בטורקיה היו פרעות והיהודים שחיו בטורקיה נאלצו לברוח והשאירו אחריהם זהב אדום ועוד המון דברים יקרי ערך כי ברחו בפזיזות (כמובן, אז לא הייתה מכונת כביסה וסבתי הייתה מספרת שהייתה מכבסת בנהרות טורקיה). הוריי סבי ברחו לעיראק מעיר הבירה מוסול- שם דיברו שתי שפות: ערבית וארמית.

בבית סבי דאגו לדבר את שתי השפות. סבי ,עליו השלום, אהרון שם טוב, בנה של אסתר ז"ל, היה מספר שבעיראק אביו היה הולך לשוק, שם על האדמה שטיח ובו המון דברים למכירה, כלומר עבד כמוכר בשוק הערבים, אך לא נתנו להם להתפרנס והיו מגיעים עם סוסים והורסים להם את הדוכנים.

קצת היסטוריה על העיר מוסול

בראש קהילת היהודים עמד רבי זכאי שיוחס לשושלת בית דוד. בעיר מוסול ישנה אוניברסיטת מוסול שהיא בין מרכזי המחקר המובילים בעיראק. תנאי המחייה הקשים בשילוב עם הידע הרפואי שלא היה רחב, גרם לכך שהרבה אנשים מתו. בעיראק לסבי היה אח שנפטר מטיפוס כי הידע בתחום הרפואה היה מצומצם, והיו עוד מחלות חשוכות מרפא שנפטרו מהן. כמובן שהיום יש להן תרופה.

בשנת 1950 התחילה העלייה מעיראק. סבי היה בן 7, ועלה יחד עם משפחתו ארצה. כשהיה בן מצוות שינו את שם משפחתם, כמו בתקופת התנ"ך, שהיו קוראים בשם המשפחה לפי האדם הכי מבוגר במשפחה, כלומר: שם משפחתם היה גבריאל, כשהגיעו ארצה שונה שם משפחתם באופן שרירותי לשם טוב. משפחתו של סבי חיו במעברה.

סבא שלי לימד ילדים לנגן בחליל וגם לימד מתמטיקה במעברה בפרדס חנה. בשירותו הצבאי סבא שלי שירת בצבא בהנדסה קרבית. בשנת 1973 פרצה מלחמת יום כיפור. סבא שלי חילק מסיכות ואחיין שלו נהרג במלחמה, נשמתו עדן.

הזוית האישית

תיעוד זה נכתב במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, התכנית נערכה בחטיבת הביניים ריגלר, נתניה, בשנת הלימודים התשפ"ב 2022, במסגרת שנת בני מצווה. התכנית התקיימה בהנחיית המורה המובילה חגית שפירא.

מילון

אוניברסיטת מוסול
אוניברסיטה ציבורית בעיר מוסול שנוסדה בשנת 1967 ונחשבת לאחד ממרכזי החינוך והמחקר הגדולים במזרח התיכון.

מוסול
מוֹסוּל (בערבית: الموصلl) היא העיר השנייה בגודלה בעיראק ובירת מחוז נינוה בצפון-מערב המדינה. העיר משתרעת על שטח של 180 קילומטרים רבועים על שני עברי נהר החידקל ובה חמישה גשרים המחברים בין שני עבריו כ-353 קילומטרים צפון-מערבית לבירה בגדאד. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כשהגיעו ארצה שונה שם משפחתם באופן שרירותי לשם טוב“

הקשר הרב דורי