מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לזכרו של סבא צבי ליישר ז"ל

סבא ועדי
סבא בצעירותו
המזוודה של סבא רבא יצחק שעברה דרך ארוכה עד לישראל

שמי עדי, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבי מצד אימא, צבי ליישר ז"ל, ומעלה את סיפורו אל מאגר המורשת של התכנית.

סבא צבי (צביקה) לישר. נולד בישראל בשנת 1939. הוא גדל בת"א ונפטר בשנת 2020.

שמות ההורים של סבא שלי: בלומה ויצחק ליסר. סבתא רבתא בלומה, נולדה בפולין בשנת 1913. עלתה לישראל בשנת 1938 ונפטרה ב-2001. סבא רבא יצחק נולד בפולין בשנת 1904. עלה לישראל ב- 1934 ונפטר ב- 1960. שמות אחיותיו של סבא: חיה מילר ורחל צוק.

אבא יצחק היה פועל בניין. בהמשך, ההורים היו בעלי חנות מכולת בשוק הכרמל בתל אביב. גרו בתל אביב. בהתחלה בדירה קטנה מאד ברחוב גרוזנברג. אחר כך עברנו לרחוב גורדון (ליד דיזנגוף), קרוב מאד אל הים. היו שני חדרי שינה, סלון, מטבח ומרפסת. הדירה היתה בקומה שלישית. בישלו במטבח וליד הייתה פינת האוכל, התקלחו במקלחת בבית, כיבסו בגיגית גדולה, שיחקו ברחוב בגולות, מחבואים, חמש אבנים ועוד…

לא רחוק מביתם היה בית כנסת, אבל לא היו מבקרים בו. המפגשים החברתיים התקיימו ברחובות. בילדותו של סבא לבשו בגדים מודרניים. ביום יום בביתו אכלו מרק, עוף, תפוחי אדמה, סלט. בשבתות: חמין, קרפלך ומאכל מיוחד שנקרא קרטופלניק. הקניות נערכו בשוק ולרוב נקנו ירקות פירות וביצים.

חפץ מיוחד העובר במשפחה בין הדורות

מזוודה ששימשה את סבא רבא שלי, יצחק, כשעלה לארץ מפולין בספינת מעפילים. המזוודה היא מפולין, מתחילת שנות ה-30 של המאה הקודמת, כלומר – בת כמעט 100 שנים. המזוודה עשויה מעץ. בפינות יש מתכת וגם הידית ממתכת. בפנים יש ריפוד בד.

סבא רבא יצחק, שהיה אבא של סבא שלי מצד אמי, עלה לארץ בשנת 1934 מפולין בספינת מעפילים בלתי לגאלית שקראו לה וולוס. הוא עלה לארץ עם מזוודה אחת בלבד, בה שם את כל הדברים שהיו הכי חשובים ויקרים לליבו. המזוודה נשמרה מאד, מבחוץ קצת פחות. אבל כשפותחים אותה, מבפנים, היא שמורה כמו חדשה.

המזוודה עברה יחד עם סבא רבא שלי מסע ארוך מאד בים סוער. זה ארך חודשים רבים, עד שהגיע ליעד הנכסף – ארץ ישראל. עד היום המזוודה שמורה אצל אחותו של סבי.

הזוית האישית

עדי הנכד המתעד: מאוד שמחתי לעשות את התיעוד הזה על סבא שלי, אהבתי אותו מאוד, הוא נפטר לפני שלוש שנים וזה מאוד עזר לגעגוע אליו.

סבתא בשם סבא (סבתא כתבה במקומו ובשמו כי הוא נפטר): סבא היה מאחל לי הצלחה, אושר ובריאות. ותמיד היה גאה בי מאוד על כל מעשיי ותמיד היה תומך ומאמין בי. אילו היה חי, היה מאוד שמח ומתלהב להשתתף בתכנית.

מילון

מזוודה
תיק גדול מעין תיבה בעלת ידית המשמשת לאחסון ונשיאת חפצים כגון בגדים בעת מעבר ממקום למקום.

ציטוטים

”המזוודה עברה יחד עם סבא רבא שלי מסע ארוך מאד בים סוער. עד היום המזוודה שמורה במשפחה“

הקשר הרב דורי