מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לזכרו של סבא אברהם ברטו נחמיאס

החיבור של סבי ושלי (יובל)
פעילות כללית במסגרת התכנית
סבא היה צדיק גדול ושימש כגבאי בבית הכנסת כ- 30 שנה

שמי יובל, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת סיפור מחייו של סבא שלי, אברהם ברטו נחמיאס, ומעלה את סיפורו אל מאגר המורשת של התכנית.

סבא שלי נולד בעיר קזבלנקה שבמרוקו. הוא היה בן 5 כשהשואה הגיעה למרוקו. הוא הרגיש מותקף מכל כיוון, ולמרות שבכללי משפחתו של סבי לא הרגישו איום מצד המוסלמים ותמיד חיו איתם בשלום. בתקופת השואה סבי ומשפחתו הרגישו לפעמים מפוחדים בגלל השואה. סימנו את סבי ומשפחתו בטלאי צהוב. סבא שלי סיפר לאמי שזכור לו שחבר מוסלמי שלו החביא אותם בגלל הפחד. סבא שלי לא זוכר כל כך את תקופת השואה, רק מעט. לפני כמה שנים הוחלט לאשר את סבי כניצול שואה ומאז הוא קיבל הרבה הקלות גם מביטוח לאומי.

סבא שלי ומשפחתו עלו לארץ בחודש ספטמבר 1954, כולם פרט לאחותו הגדולה שהתחתנה במרוקו ונשארה שם כמה חודשים, הם הגיעו בערב ראש השנה לישראל בעיר חיפה, הם עשו את החג בחיפה ואז העבירו אותם למושב בית שקמה (על יד אשקלון). הם חיו שם שנתיים בגלל שאביו היה חולה וסבי ואחיו לא היו בבית וגם לא יכלו לעבוד באדמה, כמו כולם, לכן הם עברו למעברת מחנה ישראל. ממרוקו הם הפליגו לצרפת. ובצרפת הם היו כשבוע ימים ומשם הם יצאו לארץ ישראל. האונייה הראשונה שיצאה מצרפת לישראל כמעט טבעה, ובלב ים הם עברו לאונייה אחרת. רב החובל באונייה שהם עברו אליה ניסה לסטות ממסלולו ולחטוף אותם למצרים. הנציג מטעם הסוכנות היהודית איים על רב החובל והכריח אותו לחזור למסלול ולשוט לכיוון ארץ ישראל.

חצי שנה אחרי שסבי הגיע למושב בית שקמה הוא התגייס לצבא לחיל כללי. בערב חג סוכות, כאשר הוא יצא לחופש, הוא לא ידע שהוריו עזבו את המושב (בית שקמה), הוא הגיע לקיבוץ ולא ראה אף אחד. השכן אמר לו שהוריו עברו למעברת מחנה ישראל. כאשר הגיע למחנה הוא לא מצא את הוריו שם (הם נסעו לחגוג את החג אצל דודתו שגרה בחדרה).

אבא של אמי, אברהם נחמיאס, קבור בטבריה. הוא היה צדיק גדול. במקור הוריו מרוסיה ופולין. הוא אהב לנדוד בעולם. כחלק מנדודיו הוא הגיע למרוקו, ואהב את המדינה הזו, והחליט להקים בית. וכך היה. אני לעולם לא אשכח את סבא אברהם. הוא מאוד חסר לי היום, אני מרגישה את חסרונו. סבא היה איש דתי, ושימש כגבאי בבית הכנסת כ- 30 שנה.

יהי זכרו של סבא אברהם ברוך.

הזוית האישית

כמובן שהיה לי מאוד קשה לא לראיין את סבי אלא את אימי. אני מאוד מאוד מתגעגעת אליו. הוא היה בן אדם שכל מה שבו הוא טוב, למדתי דברים חדשים עליו ואני שמחה שלמדתי.

מילון

אמאלה
כך סבא היה קורא לי כי הייתי כמו אימא קטנה.

גבאי
גבאי (לעיתים נקרא שַמָּש אף שיש תפקיד נפרד של שמש בית כנסת העוסק ומטפל בתחזוקתו). גבאי הוא כינוי לאדם האחראי על ניהול הצדדים הלוגיסטיים וסדרים נוספים של בית הכנסת, כמו קביעת זמני תפילה, ניהול התפילות, מינוי שליחי ציבור (חזנים), וקוראים בתורה, חלוקת העליות והכיבודים השונים בשעת התפילה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לעולם לא אשכח את סבא אברהם. הוא מאוד חסר לי היום. סבא היה איש דתי, ושימש כגבאי בבית הכנסת כ- 30 שנה“

הקשר הרב דורי