מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לונדון דוקא כן מחכה לנו

איתמר וסבא ישי
סבא ישי בילדותו
שליחות משפחת ולטמן ללונדון

שמי איתמר רייזנר, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי, ישי ולטמן ממנו שמעתי את קורותיה של המשפחה בשליחות ללונדון.

במרץ 1983 יצאה משפחת ולטמן לשליחות כלכלית של אב המשפחה ישי באירופה כאשר הבסיס לפעילות נקבע בלונדון,

בעקבות ניצחון הליכוד בבחירות 1977 (המהפך), היה ברור להתיישבות העובדת שהייתה מזוהה עם תנועת ה"עבודה" שכל מה שנגע לפעילות הכלכלית עד אז לא ימשיך להיות, ויחלו שינויים רבים שעלולים להשפיע על הפעילויות הכלכליות של הקיבוצים והמושבים ועל התנועות המיישבות.

בקיבוץ הארצי (קיבוצי השומר הצעיר – השוה"צ), קדמו ליציאה בירורים ודיונים רבים. בסופו של התהליך נקבע שיש להקים מערכות חליפיות בכל הקשור לקווי אשראי, יבוא ויצוא לאלה שהיו קודם למהפך הפוליטי. בשנת 1972 הוקמה חברה בארה"ב (איסטים) שהייתה אמורה לתת מענה לנושאים השונים שהוזכרו לעיל. מהר מאד התחוור שבחירת ארה"ב בכלל וניו יורק בפרט אינן מספקות הצרכים משום שעיקר פעילות מפעלי "הקיבוץ הארצי" מתרכזת באירופה, אי לכך הוסכם כי תוקם חברת אחות ל"איסטים" אשר תטפל בפעילות האירופית. לניהול הפעילות באירופה היו מספר מועמדים שבסופו של תהליך המיון נבחר סבא שצבר כבר אז ניסיון בתחומי העיסוק הרלוונטיים מהיותו מרכז המשק של קיבוץ גת, ומהיותו מנכ"ל "גניר" (חברה לייצור מיץ תפוזים, כיום חברת פרימור) והאחראי על היבוא והיצוא במפעל זה.

בתחילת 1983 בעוד סבא משמש כמנכ"ל "גניר" הוא נסע לניו יורק (ארה"ב) במשך מספר ימי לימוד והשתלמות של פעילות "איסטים". בדרכו חזרה ארצה עצר בלונדון ותוך זמן קצר ארגן דירה למשפחה – Plats lane 27 N.W. 3, בית ספר לבנות וכמו כן מצא חדר קטן ברחוב אוקספורד שישמש לו משרד.

במרץ אותה שנה יצאה משפחת ולטמן – סבא ישי, סבתא חיותה, ושתי בנותינו חמוטל (היתה אז בת שבע) ועטר (הייתה אז בת חמש) ללונדון,

בהתחלה הדבר ממש לא היה פשוט, המעבר מחיי הקיבוץ לכרך של לונדון הוא שינוי מאד גדול בכל היבט וצד של החיים, אך ההתערות שלנו שם הייתה מהירה מאוד, הבנות (אימא ודודה) נקלטו בבית הספר היהודי (מטילדה מרכס) בין השאר הודות לסיוע שקיבלנו מהצוות החינוכי ואנשים טובים שהכרנו בסביבת מגורינו.

סבא ישי החליט להכיר את לונדון והמוסדות הנוגעים לעבודתו טוב ככל שניתן ולכן דחה רכישת רכב והתנהל בתחבורה ציבורית (אוטובוסים ורכבת תחתית) התחבורה בלונדון מעולה!

ואכן לאחר זמן לא רב סבא הכיר טוב את החלקים הרלוונטיים לעבודתו של העיר היפה והמעניינת הזו. במהלך החודשים הראשונים לשהות המשפחה סבא הקים את כל הנדרש לעבודתו,

סבא ישי מספר:

"גייסתי אנשים, עו"ד, רואי חשבון וכיו"ב. הכותרת הייתה הקמתה של חברת TALI, בחרתי את השם לחברה משום שהוא קל להיגוי, קל לזכור  צירוף אותיות של בנותיי: חמוטל ועטר,.. לימים שמה של TALI יצא למרחקים.

בסופי השבוע נהגנו לטייל, בתחילה ברגל בסביבה הקרובה לביתנו ואח"כ במרכז לונדון ויותר מאוחר מחוץ ללונדון. בטיולים אלה כיסינו חלקים גדולים של האי הבריטי מפורטסמות בדרום עד סקוטלנד בצפון, אהבנו במיוחד את אזור האגמים בו נמצאים ששה אגמים יפיפיים.

בלונדון אהבנו ללכת ל Holland Park בו בקיץ ראינו ושמענו מופעים מוזיקליים ובהם את הספר מסביליה של רוסיני, באחד מהטיולים בסביבת ביתנו פגשנו את משפחת בן יהודה: יהודה, חסידה וליבי שהפכו לחברים טובים מאוד שלנו. אתם טילנו אח"כ גם באירופה, טיול שמאד זכור לנו הוא הטיול לקרדיף בווילס יחד עם משפחתם של אייבור וג'וסלין כהן (אפילו אני, איתמר פגשתי אותם), במקום ישנה מגבנה (Creamery) גדולה בה מייצרים את גבינת הצ'דר המפורסמת, בכוונתי הייתה לנסות ללמד את האנגלים כיצד להאביס את הבקר במי הגבינה Whey כתחליף לגרעינים כפי שעשיתי בארץ, במהלך הנסיעה עברנו ליד נחל יפיפה ואני החלטתי לצלמו מזווית בה רואים את המים גועשים, תוך כדי הליכה לשפר את עמדת הצילום החלקתי מסלע שהיה מכוסה בטחב וצללתי לעומק מי הנחל, למזלי למעט חתך בסנטר לא קרה לי דבר למעט המצלמה (Olympus) שסיימה חייה.

בחיפושי אחר משרד רואי חשבון שילווה פעילותינו ראיינתי מספר חברות אחת מהן הייתה של ישראל ואיבור כהן. משרדיהם שכנו במסדרון צר מעל לתחנת הרכבת התחתית (Underground) של Finchley Road, התרשמתי מהם לטובה והחלטתי לעבוד איתם, מהקשר העסקי התפתח ברבות השנים קשר משפחתי מיוחד ויוצא דופן שמתקיים עד היום, משפחה אחרת שמאד נקשרנו אליה הייתה של ברטה וארצ'י סיימון, סוחר עתיקות יוצא דופן ששימש בהתנדבות גם כגזבר השומר הצעיר בלונדון, משפחת סימון סייעה לנו רבות בתהליכי הקליטה שלנו בלונדון, לאחר מכן יצרנו עוד הרבה התקשרויות כאלו.

על מנת להחיש ולהעמיק הקשרים הן העסקיים והן החברתיים שלנו ולהבין טוב יותר התרבות, המנהגים וההתנהלות היומיומית הגישה שלנו הייתה להתקשר עם אנגלים עד כמה שאפשר ולא עם הישראלים החיים בלונדון, לאחר כשנה עברנו לדירה אחרת ברח' TEMPLE FORTUION 90 וכמו כן החלטנו לרשום הבנות לבית ספר אנגלי בסמוך לביתנו החדש ולעזוב בית הספר היהודי, אין ספק בליבי כי מהלך זה אותו הובילה חיותה הוסיף  לבנות שלנו נדבך חשוב מאוד בהבנת ההוויה האנגלית בכלל והלונדונית בפרט והעשיר מאד החוויות שלנו מהתקופה היפה בלונדון,

עם סיומן של שלושת השנים לשהותנו בלונדון ועל פי כללי הרוטציה שהייתה נהוגה בקיבוץ הארצי סיימנו את השליחות וחזרנו ארצה, אך הפעם לקיבוצה של חיותה קיבוץ יד מרדכי.

הזוית האישית

איתמר הנכד: דרך התכנית למדתי דברים חדשים – על המדינה, על המשפחה, על החיים פעם והכי חשוב: נהניתי מאד.

סבא ישי: נהניתי מאד לסייע לנכדי איתמר וכמו כן להעלות מהעבר תקופה יפה ומשמעותית בחיי משפחתינו וחיי האימא של איתמר.

מילון

מי גבינה
מי גבינה הם תוצר לוואי של ייצור גבינה. רק 20%-10% מהחלב מתגבש לחומר חצי מוצק הנקרא גֶבֶן ואילו הנוזלים הנותרים מכונים 'מי גבינה'. מי גבינה משמשים לייצור גבינות ריקוטה וכן במשקאות עתירי חלבון, תוספי מזון, מזון לתינוקות, אוכל לבקר ומוצרי אפיה, ואולם מרבית מי הגבינה נשפכים ולא באים לידי שימוש.

קיבוץ יד מרדכי
יַד-מָרְדְּכַי הוא קיבוץ השוכן במישור החוף הדרומי, כעשרה קילומטרים מדרום לאשקלון. הקיבוץ נוסד על ידי חברי תנועת השומר הצעיר מפולין. הקיבוץ שייך למועצה אזורית חוף אשקלון. קיבוץ יד-מרדכי עלה להתיישבות בדצמבר 1943. כמה חודשים קודם לכן פרץ מרד הלוחמים היהודיים בגטו ורשה, וחברי הקיבוץ החליטו לקרוא לקיבוץ על שם אחד ממנהיגיו, איש השומר הצעיר, מרדכי אנילביץ' שנפל במהלך המרד. סיפור עמידתו של הקיבוץ במשך שישה ימים בקרב יד מרדכי מהווה את אחד מסיפורי הגבורה של מלחמת העצמאות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”משפחת ולטמן יוצאת לשליחות באנגליה“

הקשר הרב דורי