מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לוחמי חירות ישראל- משפחתי הגיבורה

הקשר הרב דורי
סבי וסבתי חנה ודוד נתן גרנביץ
פועלם של ארגון הלחי והפעולות מגד הבריטים

שמי דוד נתן גרביץ, נולדתי ב1952 ביפו.

לוחמי חירות ישראל

הסיפור המשפחתי של סבי החל כאשר סבא שלו עלה מפולין עם משפחתו לארץ ישראל בשנת 1924.

בשנה זו שלטו במדינת ישראל הבריטים. שמם של הסבים של סבי הם: מרדכי מנחם ולאה גרנביץ' ולהם נולדו עשרה ילדים, כל אחד מהילדים לחם בדרכו להפיל את המשטר הבריטי. הארגון אליו השתייכו הילדים נקרא: לוחמי חירות ישראל, או בשמו המוכר :ארגון הלח"י.

בתקופת השלטון הבריטי בארץ ישראל התקיימו ארבע ארגוני מחתרת: ה"הגנה" ה"הגנה הלאומית" הארגון הצבאי הלאומי בארץ-ישראל – האצ"ל לוחמי חירות ישראל – לח"י.  ה"הגנה " וה"הגנה הלאומית" קדמו לאצ"ל. האצ"ל קדם ללח"י

פעולות הלח"י – הארגון התנקש בבריטים. הבריחו פעילים ממחנות מעצר וביתי כלא. פעלו בדרכי תחבורה ותקשורת. פעלו על מבנים ומרכזי שלטון. בפעולות נגד הבריטים בעיקר בלט סבא של סבי, בנו הבכור יצחק אריה שהיה פעיל בגיוס כסף ללח"י,.

הבת ציפורה שבביתה הסתתרו חברי לח"י מבוקשים ביניהם הבן נתן שהיה מפעילי לח"י, הבת מלכה השתתפה בהתקפה על בתי המלאכה של הרכבת במפרץ חיפה. מלכה נפצעה קשה ונאסרה על ידי הבריטים והוכנסה לכלא. כמו כן הבן יעקב-יפתח היה פעיל במחלקת הנוער, והצעיר בחבורה שמואל היה פעיל בלח"י.

מכל הדודים של סבי, בחרנו לציין את דודתו מלכה, שהרחיקה לכת באחת מהפעולות הגדולות שלה, והיא ההתקפה על בתי המלאכה של הרכבת במפרץ חיפה. מטרת הפעילות הייתה לפגוע בקווי התחבורה של הבריטים, וכן הרס הרכבות שחנו במפרץ. בפעילות נהרגו  אחת עשר לוחמי לח"י ועשרים ושלושה לוחמים ולוחמות שנתפסו על ידי הבריטים.

בתמונה ניתן לראות את מלכה שנתמכת על ידי חברותיה, לאחר שנורתה בגבה בעמוד השדרה, כאשר באומץ לב הגנה על חברתה (אסתר).

הלוחמות  ביניהן מלכה וחברותיה נתפסו והובאו לבית המשפט.

הזווית האישית

עידו: לא ידעתי שככה פעלה המשפחה של סבי. בימים האלה כנראה היה קשה לשרוד, והאומץ והגבורה שהפגינו הלוחמים והלוחמות ראויים להערצה.

מילון

לח"י
לוחמי חירות ישראל

ציטוטים

”שהלח"י ועוד כמה ארגונים עזרו מאוד כדי שיהיה לנו מדינה עצמאית ויהודית. “

הקשר הרב דורי