מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

להיות יהודי גאה – זיכרונות של דרך החיים

סבא וסבתא ביחד
סבא בצבא
סיפורו של סבא איזיה (ישראל)

שמי איתן, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבי, איזיה (ישראל) יופה, יחד אנו מעלים סיפור מחייו של סבא אל מאגר המורשת של התכנית.

סבא איזיה נולד בתאריך 26.6.1937 בעיר ז'יטומיר בברית המועצות (היום היא חלק מאוקראינה). זו עיר עם קהילה יהודית גדולה. איזיה נולד לאימא גולדה ואבא משה, הוא היה הילד החמישי וקטן במשפחה ולו קדמו אחיות.

ילדות

בתקופת הילדות הזמנים היו קשים – ברית המועצות הייתה תחת שלטונו של סטלין. היה עוני ורעב גדול. בו זמנית באירופה פרצה מלחמת העולם השנייה. בעקבות זאת התחילו פוגרומים ואנטישמיות קיבלה תאוצה – היהודים, כולל משפחתו של סבא, מאוד סבלו. בשנת 1941 הגרמנים התחילו להפציץ את ז'יטומיר ועוד שטחים בברית המועצות עם טילים. העיר הייתה מבוהלת ומשפחתו של סבא נאלצה להימלט כדי להישאר בחיים.

הם הוברחו לדושנבה שבטג'יקיסטן – עד לשם עדיין לא הגיעה המלחמה. במקום הזה הם התחילו חיים חדשים ושם חיו במשך כשש שנים.

שירות צבאי

בגיל 17 ישראל התגייס לצבא האדום ונשלח לשרת במזרח הרחוק. תפקידו היה תותחן, הוא למד להלחם ולהפעיל את הקטיושות. הוא שירת שלוש שנים ולאחר מכן חזר לעיר מולדתו, ז'יטומיר. הוא התחיל לימודים במכללה במגמת הנדסת בנייה וניהול פרוייקטים.

היכרות עם סבתא ובניית משפחה

לאחר קבלת התואר, סבא התחיל לעבוד כמנהל פרויקט באתר בנייה גדול. שם פגש את סבתא מריה שעבדה באתר הזה ומיד התאהב בה. סבתא מספרת שהיא ידעה שאיזיה יהפוך לבעלה בעתיד. כך קרה באמת: כעבור שלוש שנים הם התחתנו והפכו למשפחה.

סבא וסבתא יחד

תמונה 1

תחביבים

לסבא יש יש זיכרון פנומנלי והוא זוכר בעל פה חרוזים ארוכים. הוא גם מאוד אוהב לקרוא ספרים ולהתעסק במחשבים. כשהיה צעיר נהנה לעסוק בתיקון רכבים וייצור רהיטי בית מעץ. עוד תחביב שהוא נהנה ממנו זה לאלף את הכלבים שלו.

הזוית האישית

סבא ישראל: ריגש אותי להיזכר ולחוות שוב רגעים חשובים טובים וטובים פחות של חיי. את חלק מהזכרונות אפילו כבר שכחתי.

איתן הנכד המתעד: היה לי מאוד מעניין וכיף לשמוע את סיפור חייו של סבא שלי ואני מאוד גאה בסיפור החיים שלו. התקופה היתה קשה בעקבות תקריות היסטוריות, אך סבא עמד בהן והשיג הישגים גבוהים בחייו. קטעי זכרונות של סבא זה בעצם ההיסטוריה של העם היהודי. אני רואה דוגמא מהסיפור לעמידות וחסינות של אישיות למרות רגעים קשים שלא שברו את סבא.

מילון

אולפן
אולפן עברית (מכונה בקיצור אולפן; מקור המילה בארמית "בית אולפנא", משמעותה: מקום לימוד) הוא בית ספר ללימוד אינטנסיבי של השפה העברית. האולפנים מיועדים בראש ובראשונה לעולים חדשים במסגרת תהליך הקליטה. בנוסף יכולים ללמוד בהם גם תושבי חוץ ותיירים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לסבא יש יש זיכרון פנומנלי והוא זוכר בעל פה חרוזים ארוכים“

הקשר הרב דורי