מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לגדול ללא אימא – סבא אריה כהן

אני וסבי בכותל בבר מצווה של נכדו הבכור
סבא שלי בשירותו הסדיר בצבא
סבא אריה מספר לליאם על ילדותו ומהלך חייו

שמי ליאם סופיר, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בה אני משתתף השנה, אני מעלה סיפור מחייו של סבי אל מאגר המורשת של התכנית.

סבא אריה נולד בשנת 1958, השלישי מבין חמישה אחים, בבית החולים "סורוקה" שבעיר באר שבע. בתקופה זו חיו אביו ואמו בשדרות. כשסבא היה בן שמונה נולד אחיו הקטן והאחרון. לצערנו אמו נפטרה בגיל 30 בלידת בנה.

אביו של סבי נאלץ לגדל את חמשת בניו לבד בקושי רב. לאחר מותה נאלץ לעבור עם ילדיו לירושלים ליד משפחתו כדי שתעזור לו עם הילדים. לאחר כמה שנים עברו האחים לפנימייה והאח הקטן נשלח לאימוץ למשפחה אומנה.

סבי עבר כמה וכמה פנימיות בארץ. את בר המצווה שלו חגג עם החברים בפנימייה. החיים בפנימייה לא היו קלים עבור האחים, אך אביו החליט שרק את סבי הוא מחזיר לגדל בבית כי ראה שהוא הילד הטוב מבין כולם. סבי גדל וחזר לחיות עם אביו בגיל 14. סבא למד בבית הספר בירושלים, עזר לאביו בבית ואף למד לבשל בגילו הצעיר.

בגיל 18 התגייס לצבא ואף החליט לחתום קבע. בתקופתו בשירות הצבאי עבר סבי את מלחמת שלום הגליל ומלחמת לבנון.

סבא בעת שירותו הצבאי

תמונה 1

בגיל 19 הכיר סבי את סבתי דרך אחיה ששירת איתו בצבא. הם יצאו יחד במשך שלוש שנים והתחתנו. לאחר שנה נולדו להם תאומות – אימא שלי ואחותה. תקופה זו לא הייתה קלה עבור סבתי. היא הייתה רק בת 20 עם שתי תינוקות ולא הסתדרה לבד כשסבי כל היום היה בצבא. הם החליטו לגור אצל אמה של סבתי כדי שתעזור לה וכך נשארו שם שנה. בתקופה זו הם קנו דירה במעלה אדומים ולאחר שנה עברו לגור שם עם אמי ואחותה, הפעוטות.

במשך כל השנים סבתי טיפלה בבנותיה בבית ולא עובדה. רק בגיל 3 היא שלחה את אמי ואחותה לגן. כשאמי הייתה בת 15, סבתי יצאה לעבוד בגן ילדים. כשסבי הגיע לגיל 45 הוא יצא לפנסיה מהצבא ומיד התחיל לעבוד כקצין בטיחות בתעבורה.

אמי בגיל 25 הכירה את אבי, הם יצאו יחד במשך שנתיים ובגיל 27 התחתנו. כשאמי הייתה בגיל 28 היא ילדה אותי, אני הנכד השני במשפחה.

הזוית האישית

לי ולסבי היה מהנה לעבוד ביחד ולהכיר אחד את השני תוך כדי

מילון

רס"ב
רב סמל בכיר

משפחת אומנה
משפחת אומנה (או משפחה אומנת) היא משפחה המקבלת לחזקתה ילד כסידור זמני לתקופה מסוימת, מתוך מטרה לתרום להתפתחותו הגופנית, הרגשית והחינוכית. ישנן מספר דרכים בהן סידור אומנה נפסק: כשהגיע הילד לגיל 18, עם מעבר הילד לסידור חוץ-ביתי אחר, בהכרזה על אחד או יותר מהוריו הביולוגיים ככשירים להחזקתו או בהעברה לאימוץ. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”החיים יפים, תהנה מהם“

הקשר הרב דורי