מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לגדול בקריית טבעון

סבא ואני בקשר הרב דורי
סבא, סבתא ואבא שלי במוזיאון הרצל
מקריית טבעון ליישוב ציפורי

שמי יפתח טוביה אני משתתף השנה בתוכנית הקשר הרב דורי ובחרתי להביא את סיפורו של סבי, ישראל טוביה. סבי ישראל טוביה נולד בקריית טבעון בשנת 1958 ואני מביא את סיפורו כפי שהוא סיפר לי.

סבא ישראל טוביה מספר

נולדתי בתאריך 11.03.58 בקריית טבעון בשם ישראל טוביה. הורי הם ניצולי שואה אשר נולדו ברומניה וניצלו על ידי הפרטיזנים. הם עלו בשנות ה-50 לארץ ישראל. נולדתי וגדלתי בקריית טבעון ושם למדתי בבית ספר היסודי, חטיבת ביניים ותיכון. עד היום אני שומר על קשר עם חבריי לספסל הלימודים, כאשר הקשר הוא חברי ואף כולל קשרי משפחה. במהלך השנים בהן למדנו יחד היינו חברים בתנועת הנוער הצופים. בתנועה היינו עושים פעולות מסוגים שונים הכוללים: ערבי קומזיץ, א"ש לילה וכן מסיבות ריקודים. בימי ששי בערב שבהם היינו משמיעים שירי שנות השישים של להקות וזמרים מפורסמים בתקופה זו: החיפושיות, אלביס פרסלי וטום ג'ונס.

גדלנו במשפחה צנועה וההורים לא חסכו מאתנו דבר. יחד עם זאת ידענו להעריך כל דבר, כי התקופה הייתה קשה ולכן הערכנו כל מה שקיבלנו, לעומת היום שהילדים חושבים שהכול מגיע להם, וקיימת תחרות עם החברים למי יש יותר…

בשירותי הצבאי שירתי בחטיבה 7 של חיל השריון בתפקיד מפקד טנק. במלחמת לבנון הראשונה שירתי בלבנון.

את סבתא הכרתי כאשר שירתי ביחידה המרכזית של המשטרה. סבתא הייתה ילידת היישוב ציפורי. לאחר כשנה של חברות, התחתנו והקמנו את ביתנו במושב ציפורי. המושב בגליל התחתון, בעמק יזרעאל, שהוקם במקום בו שכן היישוב העתיק ציפורי ונקרא על שמו.

שם נולדו לנו שלושה ילדים ונכון להיום יש לנו חמישה נכדים ונכדות. אנחנו דואגים למשפחה מלוכדת ומחוברת אשר משתפת את כולם. המשפחה נפגשת לעיתים קרובות מאוד, הכוללת כל שבת שנייה ימי הולדת וחגים. אני נוהג לבלות זמן רב עם הנכדים והנכדות. מספר להם סיפורי ילדות וקונדסות אשר מרתקים אותם מאוד. במקביל סבתא מבלה במטבח ונוהגת להכין לנכדים מאכלים וקינוחים אותם הם אוהבים מאוד.

אנו דואגים לשמירה על קשר הדוק ומחבר בין בני המשפחה המורחבת. אנחנו גרים ביחד ולכן החיבור המשותף שלנו משמש מודל לחיקוי כיצד מקימים ומחזיקים משפחה. וגם אם יש עליות ומורדות עם ניסיוננו הרב אנחנו מצליחים לגשר על כך.

בחרנו בתמונה מן העבר את התמונה של סבא, סבתא שלי עם אבי בילדותו באחד מטיוליהם – הביקור במוזיאון הרצל

תמונה 1

הזוית האישית

יפתח טוביה: לי ולסבא היה ממש כייף להיות ביחד בתוכנית. אני למדתי הרבה דברים שלא ידעתי על סבא ובכללי על חייהם בתקופת הילדות שלו.

מילון

קומזיץ
"קומזיץ" מדורה שמבעירים, יושבים סביבה שרים, מנגנים וסתם מדברים..

במושב ציפורי
ציפורי (צִפּוֹרִי) הוא מושב בגליל התחתון, בקרבת העיר נצרת, כחמישה קילומטר מזרחית למחלף המוביל. הוא נמצא בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. היישוב שוכן במקום בו שכן היישוב העתיק ציפורי ונקרא על שמו. המושב נוסד בשנת 1949, על אדמות הצמודות לעיר העתיקה ציפורי (מושב הסנהדרין). בנוסף, על אדמות המושב שכן הכפר הערבי ספוריה שנכבש במבצע דקל, על ידי חטיבת כרמלי. חלק מתושבי ספוריה גורשו מעבר לגבול והיתר גורשו לעילוט. אדמות הכפר שהיו שייכות לתושביה ניתנו למושב החדש ולקיבוץ הסוללים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בשירותי הצבאי שירתי בחטיבה 7 של חיל השריון בתפקיד מפקד טנק.“

הקשר הרב דורי