מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לגדול בקהילה יהודית

סבא והדר
אימי, אחי ליאו, אחותי הלן, אבי ואני
חייו של סולי - מאנגליה לישראל

אני סולי קליין, ובשמי המלא, סולומון יקותיאל קליין, סבא של הדר קליין.

נולדתי ב-23.5.1948  בלונדון, אנגליה. אני קרוי על שם סבי יקותיאל קליין ז"ל.  שמו של אבי, יצחק ז"ל ושל אמי, רחל ז"ל. אמא שלי היתה עקרת בית, ואבא שלי משגיח כשרות. אחי הגדול, והבכור, הוא ליאו, שנפטר לפני מספר שנים. כן, הייתה לי אחות תאומה בשם הלן ז"ל, גם היא נפטרה לפני מספר שנים.

שורשי המשפחה שלי מצ'כיה ופולין, ולמעשה אני דור שביעי של רבי נועם אלימלך מליז'נסק, שהיה רב גדול מאד ופיתח את תורת הצדיק החסידית.

כילד, הייתי בקהילה היהודית בשכונת, סטנפילד.  היו לי רק חברים יהודים.  למדתי בבית ספר יהודי "יסודי התורה", שם ביליתי את מרבית היום עד השעה  17:00 . בזמן שנותר, לא היה זמן להכרות עם ילדים אחרים מעבר למי שהכרתי בבית הספר, כי גם לא היה מקובל ללכת לחוגים כמו היום. בבית הספר, היה לנו חדר אוכל ואכלנו שם צהריים,  הכי אהבתי לאכול ביצה עם בצל. ממתקים היינו אוכלים רק בשבת. מאד אהבתי לשחק  קריקט, משחק  כדור בריטי שדומה לבייסבול .

כנער, הייתי בתנועת נוער  ציונית שקראו לה "המשמרת הצעירה". הכי אהבתי לשמוע חזנות וגם קצת מוזיקה חופשית כמו חיפושיות.

עליתי לארץ ישראל  בגיל עשרים ושתיים בשנת 1967, בעקבות ביקור קודם במסגרת התנדבות במושב יסודות .

התגייסתי לצבא, ושירתי כאלחוטן בחיל השריון. את צילה, אישתי ז"ל, הכרתי דרך חבר שאשתו למדה עם צילה בסמינר. איתה התחתנתי ב 1977.  יש לי שני ילדים איציק ושושי, ושבעה נכדים: יהב, כרמל, אריאל והדר ילדים של איציק ושחר, אלעד ואורי ילדים של שושי.

הזווית האישית

הדר: היה לי ממש כיף ללמוד על החיים של סבא, על דברים מעניינים שלא ידעתי, ולהבין כמה החיים שלו שונים משלי. נהנתי מאוד מההזדמנות לשבת ביחד עם סבא ולשמוע את סיפוריו.

מילון

קריקט
קְרִיקֶט הוא משחק ספורט קבוצתי המתנהל בין שתי קבוצות של 11 שחקנים. זהו משחק עם מחבט וכדור, אשר משוחק במגרש מעגלי או אליפטי עם משטח מלבני באמצע הנקרא פִּיץ' (Pitch), עליו מתקיים עיקר המשחק. (קריקט)

ציטוטים

”עליתי לארץ בעקבות ביקור קודם במסגרת התנדבות במושב יסודות“

הקשר הרב דורי