מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לא לשפוט, לא לצחוק על האחר – נילי לוי

סבתא וטליה כתינוקתי
פעילות כללית במסגרת התכנית
סבתא נילי על העלייה לארץ, ההתאקלמות ומסר לדור העתיד

שמי טליה, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי ומתעדת את סבתי נילי לוי. נקראתי בשמי משום שסבתי מצד אמי חלמה בלילה בו נולדתי על טל שנופל מהשמיים ומשמעות השם טל- ויה, מאלוהים.

סבתא נילי גדלה בעיר טבליסי בגרוזיה. היא עלתה בגיל 10 לארץ, הם רצו לבוא לארץ בשביל לחיות חיים יותר טובים, כדי שאבא ואימא שלה יעבדו ויצליחו לפרנס אותה בכבוד. סבתא שלי, נילי, מאוד רצתה לעלות לארץ כי לא היה להם טוב בגרוזיה בטבליסי. הם חוו שם עוני קשה, חברה שלא מקבלת אותם כיהודים.

העלייה הייתה מאוד קלה עבורם, הם שמחו מאוד לעלות. הם הצליחו לחיות בכבוד במשך שנתיים בדירה שכורה בחולון, המצב של אבא של אימא שלי הדרדר והוא נפטר, הם שוב חזרו לעוני קשה, עד שסבתא נילי הכירה את סבא שלי אברהם ז"ל והמצב הכלכלי התחיל לעלות ולהשתפר.

תקופת הבגרות של סבתא שלי הייתה מלווה בקשים, היא לא הייתה בחוגים או בפעילויות שעות פנאי. היא הייתה הולכת לבית ספר ומיד אחר כך חוזרת לטפל בשתי האחיות שהיו קטנות ממנה. היא היתה חוזרת מבית הספר ומנקה, מבשלת ונמצאת בערב עד שאימא שלה חזרה מעבודת הניקיון. בבית לא היו שומעים מוזיקה, לא היה להם רדיו. פעם זה היה מכשיר יקר, רק בהמשך הם קנו טלוויזיה.

בגיל 22 סבתא שלי הכירה את סבא שלי ז"ל והוא קנה מכוניות ולאט לאט התחיל להתפרנס ולפרנס את המשפחה. לסבא שלי אברהם וסבתא נילי היו ארבעה ילדים, אחת מהבנות, סיון, נפטרה בגיל 7 ממחלה והם נשארו שלושה ילדים: אימא שלי אפרת, יש לה היום חמישה ילדים, אח שלה שמוליק שנשוי למור, יש להם שלוש בנות, ואלעד שהוא בן הזקונים, הוא עדין לא התחתן. הוא גר עם סבתא שלי נילי, הוא בן 23.

סבתא שלי למדה תואר ראשון ושני במשפטים. היום היא רואת חשבון, עובדת יחד עם בעלה של אחותה, יש לו משרד לרואי חשבון.

המסר של סבתא לדור הצעיר: אף פעם לא לשפוט לפי מראה חיצוני, לא לצחוק על האחר, לא לעשות חרם, לקבל את כולם כפי שהם ושאף אחד לא יעבור מה שסבתא שלי עברה בטבליסי.

הזוית האישית

טליה הנכדה המתעדת: התכנית קירבה אותי לסבתא, אני שמחה שתיעדנו את סיפורה במאגר המורשת.

סבתא נילי: היה לי כיף לשתף את טליה בסיפורי.

מילון

עליה לארץ
עלייה לארץ ישראל לעיתים נקרא פשוט עלייה הוא מונח מרכזי בהווייה היהודית ובציונות, המציין את הגירתם של יהודים אל ארץ ישראל. המונח עלייה הוא מקרה פרטי אידאולוגי לוקאלי תלוי תרבות וחברה של המושג המדעי הגירה. מקורו מפולחן דתי ועל פי ההלכה המונח כולל תודעה עצמית, אך אינו תלוי בה. הפעולה ההפוכה, של יציאת יהודים מארץ ישראל, נקראת ירידה.

ציטוטים

” לקבל את כולם כפי שהם ושאף אחד לא יעבור מה שסבתא עברה בטביליסי“

הקשר הרב דורי