מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לאן נעלמת יוסף היקר?

כתינוק לפני העלייה לישראל
במטוס בגיל שלוש בעלייה לישראל
עלייתו של סבא כתינוק מעיראק

שמי איתן עוז, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי, יוסף עוז יחד העלנו את סיפורו של סבי: לאן נעלמת יוסף ה"יקר"?

סיפורו של  סבא יוסף

רקע

עם פרוץ מלחמת השחרור והקמתה של מדינת ישראל, היהודים סבלו מרדיפות ונאסר עליהם לצאת מגבולות עיראק. כמו כן המוני פליטים פלסטינים הגיעו לבגדאד ואז החלו המהומות. משום כך יהודים התחילו לברוח מעיראק דרך פרס, ירדן או דרך סוריה וכך יהודים רבים הצליחו לברוח מעיראק ולעלות לארץ ישראל, אך יחד עם זאת היו יהודים רבים שנתפסו בזמן שניסו לברוח מעיראק שלא כחוק ובתי הסוהר התמלאו ביהודים.

כל מי שניסה לברוח דנו אותו ל 8-4 חודשי מאסר. מאחר וניסיונות בריחה הלכו וגברו רבים נתפסו ונעצרו ובתי הסוהר נתמלאו ביהודים. ההנהגה העיראקית הבינה שצריך למצוא פתרון לבעיה. הפתרון היה לאפשר לכל מי שרוצה לצאת מעיראק באופן חוקי יצטרך לוותר על אזרחותו וייצא מתי שהוא רוצה. במרץ 1950 הפרלמנט העיראקי אישר את החוק ליציאת יהודים מעיראק תמורת ויתור על אזרחותם ומאוחר יותר פסקו שיוותרו על רכושם וכספם.

חלק מבני המשפחה במטוס לעלייה לארץ ישראל

תמונה 1

מייד לאחר שהתקבל החוק החלו להתארגן בישראל לקראת הבאת היהודים לארץ. מבצע להעלאתם של יהודי עיראק לארץ ישראל נקרא "מבצע עזרא ונחמיה" שאורגן ע"י שלמה הלל ומרדכי בן פורת. הוא החל באפריל 19 שבסיומו יצאו את עיראק כ- 120,000 יהודים לארץ ישראל. רובו הגדול של המבצע נערך בשנים 1950–1951, כאשר גם בשנת 1952 הועלו יהודים לישראל.

סיפור העלילה

סבא רבא משה (אבא של סבא יוסף) היה סוחר, היתה לו חנות לממכר זכוכיות ומראות והיה לו כסף רב שהופקד בבנק בגדאד. (זה היה נחשב לסכום גדול מאוד שאפשר לקנות באמצעותו כמה בתים). סבא רבא משה הבין שהוא חייב לנהוג בתחבולות על מנת להציל חלק מרכושו.

הוא ניגש לפקיד הבנק וביקש את כל כספו. הפקיד סירב בהתחלה לתת את כל הכסף, אבל אז הציע סבא רבא, משה לחלוק את כספו שחצי יהיה אצל הפקיד וכל השאר אצל משה וכך גם עשה עם בית המסחר שלו, הוא מכר את החנות לאחד העובדים הבכירים שלו בחצי מחיר. הוא הבין שיש לצאת את עיראק בהקדם האפשרי בחופזה.

בתכנון הבריחה הייתה בעיה איך לפזר את הכסף הרב שהצטבר ממכירת רכוש והמזומן שהיה בבנק. הכסף פוזר במזוודה ובנעלים ובחגורה ולמרות זאת נותר כסף מזומן רב לפזר. הפתרון של סבא רבא משה היה להסתיר סכום נכבד של הכסף על גופו של בנו, סבא יוסף. ואכן טמנו את רוב הכסף בבגדים של סבא יוסף, שהיה אז ילד בן שלוש בתקווה, שבשל גילו הצעיר לא יעשו עליו חיפושים. היציאה לשדה התעופה היתה חפוזה ולא במועד שנקבע. (החלק הגדול של המשפחה עלה לארץ רק חודש ימים לאחר מכן).

על כל יהודי שעלה למטוס עשו חיפוש, כדי לוודא שלא הבריח כסף או רכוש. היו יהודים עשירים שהטמינו את רכושם, דברי זהב ותכשיטים, טבעות צמידים ועגילים, בתוך פרימוס. היו הרבה סיפורים על גזל רכוש, היהודים חוו על בשרם את הפסוק: "ערום יצאתי מבטן אמי" (איוב א' כא'),  לא עזר להם לא בכי ולא תחנונים.

סבא יוסף כתינוק בבגדאד

תמונה 2

סבא יוסף בגיל שלוש לאחר הנחיתה בישראל

תמונה 3

בהגיע המשפחה לשדה התעופה בתוך כל ההמולה שנוצרה מכמות הנוסעים ומבדיקות שנעשו על ידי השלטונות העיראקים נכנס לשדה התעופה סבא יוסף ומתחת לבגדיו החביא את הדינרים.

כשהיגיעו לשדה התעופה הילד, סבא יוסף, שמתחת לבגדיו היו טמונים אלפי דינרים, נעלם מעיני משפחתו ואז החל בשדה חיפוש בהול ושקט של קבוצת היהודים, הם לא רצו לערב שוטרים ואנשי שלטון בחיפוש אחר הילד, סבא יוסף. ולאחר רגעים לא מעטים (שנראו כנצח) "נמצאה האבדה" וסבא יוסף חזר לחיק המשפחה ועלה למטוס.

בעלייה למטוס עשו עליהם חיפוש, סבא יוסף בשל גילו הצעיר, עבר ללא חיפוש. לאחר שלוש שעות טיסה הם נחתו בשדה התעופה לוד ומשם הגיעו לעתלית ל"שער העלייה".

סבא רבא משה וסבתא רבתא ג'ולט הגיעו לארץ יחד עם סבא יוסף ואחיו סמי (ז"ל) שהיה אז בן שנתיים. סבא רבא משה מייד המיר את הכסף בלירות ישראליות ובכסף זה רכש את החנות בכיכר נוח בגבעתיים ועסק בסחר זכוכית וזגגות .

יתר בני המשפחה הגיעו לאחר כחודש ימים. הם נחתו בלוד ומשם הוסעו לעתלית. סבא רבא משה (אבא של יוסף) היה כמעט "מסודר" לאחר ששהה במחנה כחודש ימים. סבא רבא משה הגיעה למחנה כדי לתת לבני המשפחה עצות איך להסתדר בארץ ואכן כל בני המשפחה פוזרו במקומות שונים בארץ ישראל.

לימים בשל האירוע שהיה בשדה התעופה בבגדאד החל סבא רבא משה לקרוא לבנו, לסבא יוסף בשם חיבה "יוסף היקר" לזכר החוויה בשדה התעופה.

בתמונה סבא רבא משה וסבתא רבתא ג'ולט ההורים יחד עם בנם סבא יוסף (יושב בסמוך לסבא רבא משה)

התמונה צולמה בילדותו של בא יוסף כשהיה בגיל עשר …. שהוא גילו של הנכד איתן עוז כיום.

תמונה 4

הזוית האישית

סבא יוסף עוז: הרשו לנו בהזדמנות זו להביע את תודתנו הרבה לצוות המקצועי ובמיוחד לענת ולירון שלווה אותנו בחוויה המופלאה של החזרה שלנו ל"ספסל הלימודים" והביא להידוק הקשר עם נכדנו – איתן עוז.

מילון

יציאה חפוזה
יציאה מהירה

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, הקרוי גם מבצע בבל או מבצע עולי בבל, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לישראל במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגי היהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילת תקופת בית שני. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”‘’ערום יצאתי מבטן אמי''“

הקשר הרב דורי