מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כשאתה נותן ומתמלא זו אהבה

עם עדיאל המקסים במהלך הפרויקט
עם משפחתי המדהימה
משפחה, ערכים, דת ומה שבניהם

שמי ניצה יפת, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם התלמיד עדיאל, יחד אנו מעלים סיפור משפחתי אל מאגר התכנית.

עליית הוריי מתימן במבצע מרבד הקסמים

הוריי, ברכה ושלום כהן, עלו מתימן לארץ בשנת 1949. אבי עליו השלום היה בן 13 ואמי בת 12, הם עלו יחד עם סבתא שלי שהייתה עיוורת במסגרת מבצע עליית "מרבד הקסמים". הוריי הכירו במסגרת שידוך דרך קרובי משפחה עוד בגיל צעיר.

הם התחתנו וגרו תחילה במעברות. זו הייתה שנת צנע, המצב בארץ היה קשה מאוד, היה קושי גדול להתפרנס. יחד איתם גרו אחותו של אבי ואמו של אבי שהייתה, כאמור, עיוורת. מהסיפורים שהם סיפרו לי, אוכל הם רכשו באמצעות תלושים ועבדו בעבודות כלליות בפרדס, בנייה ועוד, העיקר לפרנס ולקיים את המשפחה.

ילדותי

נולדתי בישראל כבת בכורה להוריי, יש לי עוד ארבעה אחים (שני בנים ושתי בנות), גדלתי בעיר פתח תקווה. עוד כילדה, הייתי יד ימינה של אמי ועזרתי בגידול האחים שלי. היה לי קשר נהדר עם ההורים שלי. הייתי אחראית מאד, נמשכתי במיוחד לבישול והכנתי מטעמים לכל המשפחה.

בילדותי אהבתי ללמד ילדים אומנות. הכנתי איתם קישוטים לסוכה. שיחקנו חמש אבנים, מחבואים, דמקה וכדורגל. למדתי בביה"ס מימון ולאחר מכן בביה"ס ישורון 12 שנות לימוד. מקצועות הלימוד שאהבתי היו: חיבור, חקלאות, ציור ומלאכה. אהבתי במיוחד לצייר פרפרים ולסרוג בשיעורי מלאכה. רקמתי תמונה עם 100 סוגי רקמה, תחרה רומנית. לא התגייסתי לצבא אך הלכתי לשירות לאומי למשך שנה אחת. במסגרת השירות לאומי עבדתי בבתי ספר בפתח תקווה, הצטרפתי לשיעורי אומנות ונהניתי מאד לעבוד עם הילדים.

המשפחה  הנפלאה שהקמתי

בגיל עשרים, בעלי ואני נישאנו והקמנו משפחה נפלאה. נולדו לנו ארבעה בנים מקסימים. הובלתי בית דתי והיה לי ולבעלי מאוד חשוב לקדם את הילדים שלנו להצליח בלימודים, להיות אנשים טובים ולשמור על המסורת.

היום, ברוך השם, שלושה מבין בניי נשואים עם ילדים והרביעי בזוגיות ויש לי ברוך השם שמונה נכדים. בני הבכור בעל עסק עצמאי,  בני השני הוא סמנכ"ל תפעול בחברת סטארט אפ, בני השלישי עובד בשליחויות ובני הרביעי מהנדס תוכנה בחברת הייטק.

בחתונה משפחתית

השילוב בין הבית לעבודה

לאורך השנים היה לי חשוב להיות שם עבור ילדיי, לבשל להם ארוחה חמה ועדיין גם להיות אימא עובדת שמקדמת את הפרנסה של הבית. תמיד עבדתי , אפילו במספר עבודות והקפדתי תמיד ללמוד ולהתפתח בקורסים שונים כמו לימודי אמנות, אנגלית, קורס השקעות, חינוך מיוחד ועוד. עם השנים לימדתי אמנות אוכלוסיית קשישים והשתלבתי לחינוך המיוחד כסייעת ומלמדת בכיתת אמנות. מאוד נהניתי לעבוד בבית הספר, הרגשתי שליחות אמיתית וסיפוק רב להיות שם עבור הילדים, ללמד אותם, להקשיב להם ולהנחיל להם ערכים ודרך ארץ.

יציאה לגימלאות והעשייה בקהילה

לפני מספר שנים יצאתי לפנסיה והיה לי חשוב עדיין להיות פעילה ולתת מעצמי ובחרתי להתנדב. אני מתנדבת במספר ארגונים – קשר רב דורי עם תלמידי בית חינוך "אלונים" , פיתחון לב, ליווי נשים לאחר לידה שזקוקות לעזרה, עריית פתח תקווה ועוד.

המסר שלי לחיים

המסר שלי לחיים הוא "סור מרע ועשה טוב, בקש שלום ורדפהו", הפסוק נלקח מספר תהילים. אני מאוד מתחברת למסר הזה כי אני מאמינה בהתמקדות בעשייה חיובית עם נתינה מהלב ומשתדלת להרחיק את עצמי מאנרגיות שליליות, הן לא תורמות.

הזוית האישית

ניצה: העשייה שלי במסגרת תכנית "הקשר הרב דורי" הינה עשייה מיוחדת במינה, אני מלווה במסגרת קבוצתית במגוון פעילויות, אנחנו משחקים, צופים בסרטים ועוד. אני מחכה בכל פעם למפגש הבא להנות עם הילדים ולהיות איתם ועבורם. אני מודה על הזכות להיות חלק מהעשייה המיוחדת הזו.

היה לי העונג לעבוד יחד עם עדיאל המקסים. עדיאל הוא ילד נעים וטוב, מכבד ומנומס. הוא נגע מאד לליבי, התהליך שעברתי איתו חיזק אותי ואותו יחד.

עדיאל התלמיד המתעד: נהניתי מאד לעבוד יחד עם ניצה, למדתי ממנה המון והתרגשתי לשמוע את הסיפור שלה. ניצה ריגשה אותי מאד כאשר זכרה את יום ההולדת שלי והביאה לי מתנה שאני נהנה ממנה. הסיפור על עליית יהודי תימן במרבד הקסמים, עניין אותי מאד ושמחתי ללמוד עליו. איך עלו היהודים, מה היה מצבם.

מילון

תקופת הצנע
צנע מתייחס למדיניות של הקטנת גירעון תקציבי באמצעות צמצום הוצאות על ידי הפחתת ההטבות והשירותים הציבוריים הניתנים.

מרבד הקסמים
מבצע העלאתם של יהודי תימן לארץ ישראל ידוע גם בשם מבצע על כנפי נשרים.

ציטוטים

”סור מרע ועשה טוב, בקש שלום ורדפיהו" (תהילים, פרק ל"ד, פסוק ט"ו) “

הקשר הרב דורי