מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כנגד כל הסיכויים

סבה וסבתה של זהבה בחתונתם ב-1918
זהבה ובת דודתה אליזבט
הגילוי המשמח של קרובי משפחה אחרי שנים

שמי זהבה הררי, נולדתי בקפריסין, בשנת 1947 ועליתי לארץ כתינוקת בשנת 1948.

היה זה באחד הימים של חודש יולי 2020. קיבלתי מייל מהגנאלוג אביעד בן יצחק, חוקר שורשי משפחתי, בזו הלשון: "פנתה אליי מישהי בשם אליזבת המתגוררת בצרפת, וטוענת שהיא קרובת משפחה שלך…"

ובכן, הסיפור שלי החל בעיצומו של גל הקורונה הראשון, בתחילת חודש מאי 2020.

ישבנו בבידוד זמן ממושך וכדי להעסיק את עצמי נברתי וסידרתי את אלבומי המשפחה. כשדפדפתי בתמונות המעטות שנשארו לי מאבי הרברט (צבי) ז"ל, לא מצאתי תמונות של בני משפחתו, פרט לתמונה אחת של אביו ואימו (סבי וסבתי) מיום נישואיהם בווינה בשנת 1918. אין לי תמונות שלו עם הוריו, או עם אחים ואחיות, או עם מישהו מהמשפחה המורחבת.

תמונה 1
סבה וסבתה של זהבה ביום נישואיהם בוינה 1918

בילדותי ידעתי שלאבא לא  נותרה כלל משפחה.

כבת יחידה לניצולי שואה, לא סיפרו בבית דבר. ואני לא שאלתי…

אבא הלך לעולמו בגיל 49 עם כל המידע המשפחתי שלא ידעתי. עובדה זו יצרה בליבי חלל אדיר. מאז ומתמיד סיקרן אותי להכיר את משפחתו.

ואז… בתחילת ימי הקורונה בארץ, החלטתי לפנות לגנאלוג אביעד בן יצחק כדי שיחקור את שורשי משפחתו של  אבי. למעשה, הייתי די סקפטית, האם הוא יצליח לדלות מידע כלשהו?!

אך מסתבר שלגנאלוגיים יש דרכים להגיע למקורות מידע, מאגרים וארכיונים ברחבי העולם.

לאחר ציפייה של כחודשיים, אביעד חזר אליי עם תגלית מרעישה. מכל המידע שליקט הוא יצר את אילן היוחסין של משפחת אבי. התברר שלאבי הייתה משפחה ענפה.

במהלך חקר המשפחה, אביעד הגיע אפילו לראשון בשושלת משפחת רקטור – אדם רקטור – שחי בסביבות 1770 לספירה (כמה סמלי… כמו האדם הראשון…).

משפחת רקטור הייתה משפחתו של אבי, וזה כמובן היה שם משפחתי הראשון.

המידע הזה אכן הפתיע אותי מאוד. הייתי גאה במשימה שהושלמה. מצד אחד, הרגשתי שמחה שאכן הייתה לאבי משפחה גדולה ומפוארת, ומצד אחר הרגשתי החמצה ועצב על כך שלא ידעתי ולא שאלתי.

אביעד העלה את אילן היוחסין של המשפחה לאתר ג'ני GENI, אתר גנאלוגי עולמי.

והנה, לאחר מספר ימים הגיע להפתעתי המייל מאליזבת בצרפת.  עדיין הייתי סקפטית. האם היא באמת קרובת משפחה? הרי כל משפחתי באה מווינה באוסטריה, ואיך משפחתי קשורה לצרפת? ומה אם היא לא קרובת משפחה? לא רציתי לפתח ציפיות גבוהות.

נרגשת מאד, דרוכה ועם המון סקרנות, עניתי לאליזבת. כשהיא החזירה לי את תשובתה, לא הייתה מאושרת ממני. מסתבר שאליזבת היא אכן בת דודה שלי מדור שני. סבתה הייתה אחות סבי, ואמה הייתה בת דודה של אבי. היא עצמה חיה בצרפת כיוון שאימה עברה לשם בנעוריה לאחר המלחמה.

"מצאתי בת דודה !!!"

מאז עברה כמעט שנה וחצי. אליזבת עצמה חוקרת את המשפחה ומדי פעם היא מוסיפה עוד שמות של קרובי משפחה לאילן היוחסין. במהלך כל התקופה, למדתי מאליזבת את הענפים  הרבים שהיו במשפחתו של אבי ז"ל.

משפחתו של אבי הייתה בטוחה שאבי לא שרד את השואה. אך עדיין חסר לי מידע רב על אבי, כיוון שהוא עצמו התייתם מאביו (סבי) כשהיה בן שלוש, ולא ידוע לנו היכן הוא שהה במהלך כל שנות ילדותו, במיוחד בשנות מלחמת העולם השנייה, 1944-1939.

והנה חלפו עוד שלושה חודשים מאז ש"גיליתי" את אליזבת, ושוב כשפתחתי יום אחד את אתר ג'ני, חיכתה לי הודעה מאדם נוסף בשם איוואן רקטור, המתגורר בברנו שבצ'כיה. גם הוא ביקש לבדוק קרבה משפחתית. לאחר בדיקה נרגשת, גילינו שאנחנו בני דודים מדור שלישי: סבא רבא שלו היה אח של סבא רבא שלי מצד אבי. כשהמשכנו בקשר, הסתבר שהוא פרופסור ידוע בעולם בתחום הנוירולוגיה וחוקר שואה. מחקרו האחרון עוסק בהשפעת השואה על מבנה המוח של בני הדור השני והשלישי של ניצולי שואה. הרגשתי שוב גאווה שאני חלק ממשפחה ענפה.

בדצמבר 2021, בעת שהותנו אצל בתנו בברצלונה, נפגשתי לראשונה עם אליזבת, בת הדודה מצרפת. היא הפתיעה אותי כשבאה לבקרני בספרד. המפגש היה מרגש, החלפנו מידע על המשפחות שלנו ועד היום אני עדיין נרגשת.

אני מוצאת, שבכל ההתרחשויות שאירעו לי במהלך גילוי המשפחה, נמצא משהו מכונן למרות שעדיין רב הנסתר על הגלוי. קשה לתאר כיצד זה לגדול עם הידיעה שאין לך משפחה… ולגלות בגיל מבוגר שבעצם יש לך  משפחה… אף פעם לא מאוחר להעז ולחפש!

הזוית האישית

לגלות בגיל מבוגר שבעצם יש לך  משפחה… אף פעם לא מאוחר להעז ולחפש!

מילון

גנאלוגיה
גנאלוגיה, או בעברית חקר יוחסין, היא מדע עזר בהיסטוריה. מתייחס לחקר היוחסין והשתלשלות הדורות. המונח הרשמי שנקבע בעברית למילה הלועזית Genealogy הוא: חֵקֶר יֻחֲסִין, והגנאלוג, אשר נקרא באנגלית Genealogist, הוא חוקר יוחסין[1]. הגנאלוג אוסף מידע על קשרי שארות, בין אם מדובר באנשים שעודם בחיים, ובין אם המדובר בנפטרים, ומבסס את היחסים המשפחתיים ביניהם, לצורך בניית אילן יוחסין, או עץ משפחה. המילה גנאלוגיה לקוחה מיוונית. genum פירושו גזע, או משפחה, בצירוף הסיומת לוגיה - תורה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”קשה לתאר כיצד זה לגדול עם הידיעה שאין לך משפחה... ולגלות בגיל מבוגר שבעצם יש לך  משפחה“

הקשר הרב דורי