מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כל ההתחלות קשות

סבתא קלר בילדותה
סבתא קלר חיילת בצה"ל
סיפור העלייה וההיקלטות בישראל

שמי אורן אכמון, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי ובחרתי להשתתף בתכנית עם סבתא שלי, קלר שטרן. סבתי נולדה בעיר קזבלנקה שבמרוקו בשנת 1953. במהלך המפגשים סיפרה לי על ילדותה במרוקו ועל עלייתה לישראל עם משפחתה בשנת 1962, כשהייתה בת תשע.

סבתא קלר מספרת:

"עלינו לארץ ישראל ממרוקו בשנת 1962. הייתי ילדה קטנה, בדיוק בגיל של אורן היום, בת תשע. השנה ימלאו 60 שנה להגעתנו לארץ! עלינו לארץ מתוך ציונות ואהבת הארץ.

לאחר העלייה גרנו בצריף עץ קטן ופשוט (מעברה) בעיר לוד. אני זוכרת כמה היה לי קשה להתאקלם ולהשתלב בחודש הראשון, כי לא ידעתי לדבר עברית ולא הצלחתי לתקשר עם שאר הילדים, אבל המורה הקדישה לי הרבה תשומת לב ואחרי חודש כבר הרגשתי הרבה יותר בטחון והצלחתי להתנהל עם השפה ואפילו עזרתי לתלמידים אחרים בשיעורים. כעולה ממרוקו היה לי מבטא צרפתי כבד ואני זוכרת שילדים צחקו וחיקו אותי.

סבתא קלר בת תשע, בשנת 1962, שנת העלייה לישראל

תמונה 1

מימי ילדותי במרוקו אני זוכרת את כל חגי ישראל, אותם נהגנו לחגוג, את אווירת החג וההליכה עם אבא שלי לבית הכנסת. המאכל האהוב עליי היה הקוסקוס. את הקוסקוס הייתה אמי מכינה מסולת ואפשר לאכול אותו גם עם ירקות מבושלים וגם עם תערובת של פירות יבשים.

כשעלינו לישראל, הביאו הורי איתם את כל הריהוט לבית ממרוקו. הרהיטים היו מאוד מיוחדים ויפים. בין כל הרהיטים והציוד שהבאנו החפצים המיוחדים שיקרים ומשמעותיים עבורי הם מנורה מיוחדת בה הדלקנו את הנרות בחג החנוכה וזוג פמוטים להדלקת נרות שבת."

הזוית האישית

אורן אכמון: הייתה לי חוויה מיוחדת לראיין את סבתא. צפינו באלבומי תמונות מתקופת העלייה וכשהייתה צעירה. למדתי הרבה דברים חדשים מהסיפורים של סבתא שלי והכי אהבתי לצפות בתמונות באלבומים.

מילון

קוסקוס
מאכל עשוי סולת שניתן לאכול עם ירקות מבושלים או תערובת פירות יבשים.

מעברה
"יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50. את הרעיון להקים מעברות העלה לוי אשכול בעת ששימש כראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה.

ציטוטים

”כעולה ממרוקו היה לי מבטא צרפתי כבד ואני זוכרת שילדים צחקו וחיקו אותי.“

הקשר הרב דורי