מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כל אדם הוא סיפור – יעקב זוארץ

סבא יעקב והנכד גיא
סבא יעקב וגיא כשהיה תינוק
מבנגאזי לאשקלון

שמי גיא, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבי, יעקב זוארץ. יחד אנו מתעדים סיפור מחייו של סבא ומנציחים את סיפורו במאגר המורשת של התכנית.

להוריו של סבא קראו משה ומרים. הם ניצלו מהשואה, אבא שלו היה חייט ואמו לא עבדה. הם עלו לארץ עם אונייה ששמה גלילה, הם הגיעו מהאונייה לאשקלון. לאחר שהגיעו לארץ האב עבד בעיריית אשקלון, ואמו הייתה עקרת בית.

ילדות

סבא נולד בבנגאזי שבלוב, בשנת 1949 הוא עלה עם משפחתו לארץ. סבא יעקב הוא הבן השלישי למשפחה בת תשעה ילדים: שלוש בנות ושישה בנים.

הוא למד שמונה שנות לימוד והיה תלמיד טוב. אחר כך נאלץ לעבוד ולעזור בפרנסת הבית. סבא השלים פערי לימוד באופן עצמאי, לדוגמא: קרא המון בעצמו והשלים את ידיעותיו בקריאת אנציקלופדיות.

בעבר סבא אהב לעשות עבודות נגרות יצירות כגון: חסידות, שולחנות, שרפרפים ועוד.

שמות חברי הילדות של סבא היו משיח, רמי, יצחק, יעקב ומושיקו.

צבא והחיים הבוגרים

סבא עבד במחסני חירום של חיל הרפואה. אחיו והוא היו ביחסים מצוינים למרות שהיה לרוב בצבא. סבא עבד לפני הצבא בנגרות והיה די טוב בזה. הוא השתתף במלחמת ששת הימים שהתרחשה בשנת 1967.

הבילויים של סבא בשעות הפנאי היו להיפגש עם חברים בשבת ולשים מוזיקה.

נישואין ועד היום

סבא וסבתא היו בחבורה מהשכונה והיו זוגות בין אנשי החבורה. סבא רצה להתחתן עם סבתא. החבורה החזיקה כארבע שנים ולאחר מכן כולם המשיכו בחייהם. סבא וסבתא חגגו את החתונה באולם גדול באשקלון ששמו גני שמשון.

לאחר מכן סבא קיבל הצעה לעבודה ביטחונית מסווגת במצפה רמון, באותה תקופה סבא גר באשקלון ולכן יכול היה לבוא רק פעם בשבועיים הביתה, סבתא לא אהבה את זה. לאחר מכן קיבל הצעה לגור במצפה רמון וכך יכול היה לחזור כל יום הביתה. סבתא הסכימה והם עברו לגור במצפה רמון.

לאחר שהסתיימה העבודה, חזרו לאשקלון ואז נולדה אימא שלי. לאחר שלוש שנים נולד שי, ושנתיים לאחר מכן נולדה קרן, דודה שלי. לאחר מספר שנים סבא וסבתא התגרשו ואז נולדו הנכדים: הכי גדולה מאי (אחותי), לאחר מכן שלי (אחותי). אחרי זה נולדה אמלי, אחר כך אלמה. אחרי אלמה הגיע תורי ואז איתי ולבסוף נולדה נינה (הבת של אחותי), ששמה ריף.

הזוית האישית

סבא יעקב: היה מעניין ואני שמח שהשתתפתי בתוכנית הקשר הרב דורי.

הנכד גיא: היה מאוד מהנה ואני מרגיש שאני וסבא התקרבנו בעקבות התכנית.

מילון

אוניית המעפילים "גלילה"
אניית הנוסעים "גלילה", שהביאה את אנשי שארית הפלטה ממחנות העקורים וממחנות המעפילים בקפריסין למדינת ישראל.

בֵּנְגָֿאזִי
בֵּנְגָֿאזִי (בערבית: بنغازي - בִּנְעָ'אזִי) היא העיר השנייה בגודלה בלוב והגדולה בחבל קירנאיקה שבמזרח המדינה. העיר ממוקמת על רצועת קרקע בין הים התיכון ובין שני מקווי מים עומדים, ויש בה שני חלקים: הרובע הערבי והרובע המודרני. בעיר יש מספנה, שדה תעופה ובתי נופש. כמו כן בעיר מפעלים רבים, כגון בתי חרושת לעיבוד עורות, טחנות קמח, טקסטיל, שימורים, שמנים, לְבֵנִים וצמנט. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא נאלץ לעבוד ולעזור בפרנסת הבית. הוא השלים פערי לימוד באופן עצמאי, לדוגמא: קרא המון בעצמו והשלים את ידיעותיו בקריאת אנציקלופדיות“

הקשר הרב דורי