מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ככה לא מתייחסים ליהודים

אני וסבא בבר המצווה שלי
סבא מחזיק את העוד שלו
סבלם של יהודי מרוקו לאחר העלייה

העולים לארץ בתקופת קום המדינה סבלו מתנאים קשים

מקסים בניון, בן למשפחה בת 11 ילדים ממרוקו, נולד בעיר רבאט שבמרוקו, וב-1962, בגיל שמונה, עלה לישראל עם משפחתו.

כולם היו כל כך נרגשים לעלות לישראל, לחזור למדינה ולתולדות אבותינו, לחזור לארץ כנען המובטחת, לחזור לארץ זבת חלב ודבש. כל יהודי מקומו שם. זאת המדינה של היהודים. כשמקסים הגיע לארץ, הוא וכל משפחתו נישקו את האדמה, התרגשו כל כך והרגישו את המשמעות של להיות יהודי. אבל מיד אחרי כמה צעדים מתחיל העולם האמיתי. מתחיל היחס המחפיר שהיה באותה תקופה לעולים ממדינות שונות.

כשמקסים ומשפחתו הגיעו לארץ, ריססו  אותם בדי די טי שזהו תרסיס נגד חרקים המשמיד חרקים והיום הוא נחשב רעיל ומסוכן. למה ריססו אותם בחומר הזה? מכיוון שהם היו מזוהמים. כך אמרו בעלי הסמכות.  יהודי הוא יהודי, ולא משנה מאיזו ארץ הוא. אם הוא מזוהם, כולנו מזוהמים. לאחר האירוע הזה מקסים ומשפחתו קיבלו בית. וה"בית" הזה היה צריף מעץ ללא מים וללא חשמל שכלל חדר ומבואה. משפחתו  של סבי היו צריכים לגור ככה חצי שנה. לאחר מכן הם עברו לבית קטן מבטון עם מים זורמים וחשמל שהותקנו רק בהמשך. הבית כלל, שני חדרים קטנים, סלון, ופינת ישיבה קטנים ומטבחון. אימא של מקסים גרה שם עד היום.

המצב בבית היה מפתיע לטובה. 11 ילדים שגרים באותו חדר הסתדרו. לא היו יותר מידי ריבים וכולם הבינו את המצב. כולם הסתפקו, שמחו, ממה שהיה. כי מבחינתם מה שהיה הוא מעל ומעבר. הילדים תמיד מצאו במה להעסיק את עצמם. תמיד עשו משהו מכיוון שהבינו את המצב ושמרו על אווירה שמחה. כל ערב כל המשפחה היו יושבים ושרים, מספרים סיפורים ושמחו מהחיים.

יום אחד האח הגדול של מקסים הביא גיטרה הביתה. כל המשפחה התלהבה ושמחה ומאז מקסים מחובר למוזיקה באופן שוטף והוא אף מנגן בעוד. מקסים למד את כיתה א' ואת כיתה ב' במרוקו, ולאחר מכן למד בישראל. בכיתה ז' הוא עבר לפנימייה ולמד שם בערך 4 חודשים עד שעזב והחליט שהגיע הזמן שהוא יעזור למשפחה באופן כלכלי. הוא החל לעבוד בכל מה שקשור לבניין מכיוון שזה היה הכי נגיש, הכי קל ולא שאלו יותר מידי שאלות.

כשהתבגר קצת פרצה מלחמת יום הכיפורים. כולם היו בלחץ מכיוון שכמה מדינות תקפו יחד. ובסוף המלחמה והניצחון המוחץ מקסים מספר שזו ההרגשה הכי טובה בעולם. הוא שירת בגולני בחיל רגלים, הוא חווה את מלחמת יום הכיפור, מלחמת לבנון ועוד כמה מלחמות מוכרות ולא מוכרות. מקסים בניון התחתן עם אסתר וקנין בשנת 1975.

הוא נולד כיהודי, חי במדינה של יהודים, למד כיהודי, נלחם כיהודי, שמח כיהודי, בכה כיהודי, שירת כיהודי והקים משפחה כיהודי. אז אחרי כל זה, בואו ותגידו שהוא לא יהודי כמוני וכמוך. בואו תגידו שהוא מזוהם עכשיו. תנסו לומר שיש יהודי ששונה מאתנו ואין לו זכויות כמונו. לאף אחד אין זכות לומר שאתה מזוהם כי באת ממקום כלשהו.

הזוית האישית

רז אדרי: נהניתי לשמוע את סבא מספר את סיפור העלייה שלו. אני מאחל לסבא בריאות איתנה.

מילון

די די טי
חומר לריסוס שבזמן העליה מרוקו וממקומות נוספים רוססו בו בני אנוש

ציטוטים

”ליהודים ולבני אדם בכלל יש להתנהג בכבוד“

הקשר הרב דורי