מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כישרון הפיסול של סבתא אירנה

סבתא בילדותה
סבתא יוכבד
איך מצאתי את הכישרון שלי?

שלום, שמי הוא אירנה יוכבד לריאונוב פישביין ממגדל העמק, ואני סבתא של חנה אידה לריאונוב, עמה אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי ויחד אנו מתעדות את סיפורי.

נולדתי באוקראינה, בכפר קטן ליד קייב, בשנת 1958 להוריי משפחת מרגוליס. אחר כך עברתי ללטביה ומשם בשנת 1993 עליתי לישראל.

איך מצאתי את הכישרון שלי?

הכול התחיל, כשהייתי עדיין צעירה בגיל  18 למדתי קורס מתקדם בציור ופיסול. אבל, אחר כך, הרבה שנים לא השתמשתי כמעט ביכולות ובכישרונות שלי. רק לפעמים עשיתי יצירות בציור או בפיסול ביצירות משותפות עם נכדיי וילדי.

כל חיי אהבתי מאוד לבשל. פעם אחת חברתי ביקשה ממני לעזור לה להכין סעודה לזוג צעיר שעומד בקרוב להתחתן, שגם הם היו עולים חדשים. אז לקחתי על עצמי להכין עבורם את עוגת החתונה, כי הרי אהבתי לבשל. החברה אמרה לי, שמאוד רצוי שהעוגה תהיה גדולה וחגיגית, כדי לשמח את החתן ואת הכלה ולהכין את זה כמו עוגת חתונה חגיגית ויפה.

עוגת החתן והכלה שסבתא הכינה

תמונה 1

שאלתי אותה, איזה סוג בעצם של עוגה היא רוצה? והיא סיפרה לי, שיש לה חומר שקוראים לו בצק סוכר, ושהוא דומה מאוד לפלסטלינה. היא הוסיפה, שהיא חושבת שאני אדע להשתמש בבצק סוכר. כי אני יודעת פיסול. ואז אני אוכל לעשות בובות של חתן וכלה מבצק סוכר ופרחים מסביב.

בואי נראה איך זה ייצא?

מאוד חששתי ולא ידעתי האם הניסיון הראשון יהיה מוצלח? אבל בסוף כולם אמרו לי, שיצא מעולה. ממש גמרו עליו את ההלל. מאז לא הפסקתי לעשות עוגות. ומאז אני מומחית לעוגות לימי הולדת, לחתונות, לבת מצווה ובר מצווה ובובות ועוגות שונות

 מבחר מיצירותיה של סבתא, מעצבת העוגות לאירועים חגיגיים

תמונה 2

בת מצווה

תמונה 3

העוגה המאירה

תמונה 4

חד קרן

תמונה 5

הזוית האישית

הנכדה חנה אידה: היה לי מאוד כיף לשמוע את הסיפור המעניין שסיפרת לי וגם למדתי שאף פעם אי אפשר לדעת מתי תשתמשי בכישרון שלך.

סבתא אירנה: חנה – אידה, נכדתי היקרה, אני מאוד שמחה שכתבת עלי סיפור, תודה רבה.

מילון

בצק סוכר
בצק סוכר הוא בצק שנועד לרידוד ולציפוי עוגות. בצק סוכר ביתי מורכב מאבקת סוכר, אבקת ג'לטין, מים, שומן מוקשה, חומרי טעם וריח, חומרים מקשים, גלוקוזה נוזלית, ולעיתים גם חלבון ביצה - בהתאם למתכון. צבעו המקורי של בצק הסוכר הוא לבן. יש המוסיפים צבע מאכל לבצק לפני רידודו.

ציטוטים

”צריך רק להאמין, שתמיד אפשר להשתנות ולהתקדם.“

הקשר הרב דורי