מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כיצד קרה שעליתי לישראל במקרה – רינה בן עוזיו

סבתא בטיול
סבתא בילדותה
סבתא רינה מספרת לאילון על חייה ועלייתה לישראל

שמי רינה בן עוזיהו, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדי אילון בנליצי, יחד אנו מתעדים סיפור מחיי ומעלים אותו אל מאגר המורשת של התכנית.

נולדתי בטורקיה למשפחה יהודית. הייתי הילדה הקטנה מבין שלוש האחיות. ביני לבין אחיותיי היה הפרש של תשע שנים. גדלתי בעיר אלסנדצק שבאיזמיר. היה לנו בית גדול, היו לנו עובדות משק בית ואופר שטיפלה בנו בילדות. בילדותי שחקנו משחקי רחוב כמו: הולה הופ, קלאס חבל ועוד.

העלייה לארץ

בגיל 17 הגעתי לארץ בתור תיירת כדי להיות בלידה של בת אחותי, ואז לצערי בגלל סיבוכים של הלידה נאלצתי להישאר בישראל. לא חזרתי לטורקיה.

בהתחלה היה לי קשה עם השפה עד שהכרתי את בן זוגי. בעצתו וביוזמתו נרשמתי לאולפן, שם הכרתי הרבה בנות שהיו באותו מצב כמוני. היינו מבלות יחד, צוחקת ולומדות עברית. גם לאחר שסיימתי את האולפן עדיין עברית בשבילי הייתה שפה קשה. לאחר זמן מה החלטתי להישאר בישראל.

הכרות ובניית המשפחה

ההכרות שלי עם בעלי נעשתה על ידי של בני דודים שלי ושלו. בתאריך 12.4.1967 התחתנו בבית הכנסת הגדול בתל אביב. זה היה חודש לפני פרוץ מלחמת ששת הימים. גרנו בשכירות בראשון לציון ליד היקב. כעבור שנה קיבלנו דירה מהסוכנות לקליטת עלייה כחלק מהזכויות של עולה חדשה.

הזוית האישית

אילון הנכד המתעד: שמחתי להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי. שמחתי לשמוע את סיפורה וגיליתי דברים חדשים. לסבתא שלי היה כיף מאוד לעשות את התכנית יחד איתי, היא שמחה לראות שאני מתעניין בחייה.

מילון

איזמיר
איזמיר (בטורקית: İzmir) היא עיר נמלה הראשית של טורקיה בחלקה האסייתי, בירת הנפה הקרויה על שמה ומחוז הים האגאי. לעיר מעמד של עיר מטרופוליטנית ולפי אומדן רשמי משנת 2022 אוכלוסייתה מנתה כ-4.462 מיליון בני אדם, מה שהופך אותה לעיר השלישית בגודלה בטורקיה אחרי איסטנבול ואנקרה. העיר שוכנת לחוף מפרץ איזמיר, שהוא שלוחה של הים האגאי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תורידו את הנעליים לפני שאתם נכנסים הביתה“

הקשר הרב דורי