מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כיצד קיבלה סבתא לידיסיה את שמה?

סבתא שלי ביום הולדת של אמא שלי
סבתא ואחי הקטן
המעבר משדרות לנתניה ועוד אירועים

שמי ריף אזולאי, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבתא שלי, לידיסיה דרעי. סבתא לידיסיה נולדה בתאריך 21.9.1964. סבתא שלי נולדה בבית החולים ברזילי באשקלון, ישראל. השם שלה נבחר בגלל הבטחה לדודה של אבא שלה ששמה היה לידיסיה, היא לא הייתה נשואה ולא היו לה ילדים, והיא רצתה שהשם שלה ישאר בזיכרון משפחתה. בתמורה היא הבטיחה שהיא תוריש לילדה את כל רכושה, דבר שלא קרה עד היום. ההורים שלה הם משה וחביבה בוחבוט שמוצאם במרוקו. אימא של סבתא שלי, חביבה, עלתה לארץ ישראל בגיל 7 באונייה עם משפחתה, שיכנו אותם בשדרות.

ילדות

סבתא גדלה בשדרות עד גיל 11, למדה בבית ספר שקמים והייתה ילדה חברותית, שמחה, מאושרת ומצחיקה (היא עד היום נשארה ככה עם האופי המיוחד שלה). המשחקים שהיא אהבה בילדותה היו – גומי, קלאס, מחבואים, מחניים, תופסת והמשחק הכי אהוב עליה היה מדרכות (היא הייתה אלופה במשחק הזה, ועדיין משחקת מדרכות איתי ועם אחי הקטן). חבריה בשכונה היו למעשה גם חבריה ללימודים, כולם היו מגובשים, גם ההורים של כולם, שדרות עדיין הייתה עיירה קטנה בה כולם מכירים את כולם, כל אחד יכל להיכנס לבית השכן בלי לדפוק בדלת ובלי להודיע מראש על הגעתו, הכל היה בשיתוף. סבתא הייתה הראשונה בשכונה שהייתה לה טלוויזיה בבית, אז כל היום הבית היה מלא בחברים ותמיד הבית היה שמח. בגיל 12 סבתא עברה לגור בנתניה עקב מחלה של אימא, שהייתה חייבת לגור לאורך הים התיכון. יש לה מחלה שנקראת "מחלה ים תיכונית".

בגרותה של סבתא עברה עלייה בנתניה, ההתחלה הייתה לה מאוד קשה. היא נפרדה מכל חבריה הטובים בשדרות, מהמנהגים שהייתה רגילה אליהם, היא עברה חרם, ולאט לאט היא הכירה חברים חדשים, התרגלה ולעיר ולאנשים וחזרה להיות שוב המקובלת, המנהיגה והמצחיקה של השכבה. בגיל 20 סבתא הכירה את סבא יעקב המכונה "ג'קי", הם התאהבו והתחתנו בגיל 21. כשסבתא הייתה כמעט בת 22, נולדה לה בת בשם יערית שהיא אימא שלי. היום בו היא נולדה היה היום המאושר בחייה של סבתא, והאושר נמשך עד היום.

סבתא חלמה על משפחה מרובת ילדים, עקב בעיה רפואית סבתא לא יכלה להביא יותר ילדים לעולם, אימא שלי היא בת יחידה ובשביל סבתא היא כל עולמה. בגיל 23 סבתא וסבא התגרשו עקב סיבות אישיות, אימא שלי גדלה והכירה את אבא שלי, שמעון, ואז נולדתי. נולדתי פג במשקל 830 גרם, סבתא פחדה לראות אותי בחודש הראשון, היא לא ראתה אותי בכלל, ושיקרה שראתה אותי, אבל עד היום היא מצטערת על החודש הזה. היא תמיד מספרת לי עליו, עד היום אני והיא לא יכולים לא להיפגש זמן רב או לא לדבר בטלפון. אחריי נולדו לי עוד שני אחים, שמם אוראן ורום, אנחנו משפחה גדולה ואוהבת, לפעמים רבים, אולי קצת צועקים, אבל רוב הזמן אנחנו שמחים ומאושרים.

מסר של סבתא לדור הצעיר: תאהבו אהבת חינם, תמיד אהבת חינם מנצחת. וכל לילה לפני השינה להגיד להורים שלכם, לאחים ואחיות, לסבתא וסבא, דוד ודודה שאתם אוהבים אותם ותודו לבורא עולם על הטוב והרע שנותן לכם.

הזוית האישית

סבתא לידיסיה: העבודה עם הנכד שלי החזירה אותי הרבה שנים אחורה ועלו בי הרבה זכרונות מהילדות שלי, נהניתי מאוד לעשות את התכנית עם הנכד שלי.

ריף הנכד המתעד: לי היה ממש כיף לעשות את התכנית עם סבתא שלי, גיליתי עליה המון דברים חדשים, תמיד רציתי לדעת עוד על סבתא.

מילון

ברזילי
המרכז הרפואי האוניברסיטאי ברזילי אשקלון הוא בית חולים באשקלון. המרכז משרת את תושבי האזור הכולל את אשדוד מצפונו, שדרות מדרום לו, קריית גת וקריית מלאכי במזרח, אשקלון במערב ויישובים נוספים המתוחמים באזור המתואר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אהבת חינם תמיד מנצחת“

”שדרות עדיין הייתה עיירה קטנה בה כולם מכירים את כולם, כל אחד יכל להיכנס לבית השכן בלי לדפוק בדלת“

הקשר הרב דורי