מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כיצד ניצלה המשפחה בשואה – סבא יצחק קפלן

ניתאי עם סבא וסבתא בבר המצווה שלו
פעילות כיתתית במסגרת התכנית
הבריחה של אמי מהגטו, הפגישה עם אבא והעלייה לארץ

שמי יצחק קפלן, נולדתי בתאריך 27.5.1945, בעיר וילנה שבליטא. להורים שלי קראו אברהם קפלן ורות קפלן (ריקלה גלזר). אבא שלי, אברהם, נולד בעיר שנקראת ורנובה שנמצאת בפולין ליד גבול ליטא. אימא שלי נולדה בוילנה. הגרמנים פלשו לוילנה בשנת 1941 ומיד התחילו הפרעות ביהודים.

סבא שלי, יצחק (על שמו אני קרוי), נרצח על ידי הגרמנים. מיד עם כניסתם חטפו אותו ושלחו אותו לפונאר. את אמי, אחותה וסבתי הכניסו לגטו. בוילנה היו שני גטאות, גטו אחד קטן שאליו נשלחו אמי, אחותה וסבתי. בגטו הזה היו 11,000 יהודים, שחיסלו אותם אחרי חודש. אמי, אחותה וסבתי ניצלו במזל ועברו לגטו השני. הגטו השני היה קיים מספטמבר 1941 עד ספטמבר 1943.

בספטמבר 1943 הגרמנים אספו את כל יושבי הגטו, העמיסו אותם על קרונות ושלחו אותם למכונת ההשמדה. כעשרה קילומטר מוילנה, ליד פונאר, הרכבת האטה, אמי שברה את פתח החלון שהיה בתקרת קרון הרכבת, קפצה מהרכבת ובכך הצליחה לברוח ליערות.

לאחר תלאות רבות, אמי הגיעה לוילנה, שם כבר היו שלטים בהם היה רשום שהיא נקייה מיהודים. לאחר מכן, אמי הצליחה להגיע לפרטיזנים ביערות עד חודש יולי 1944 (שבו הפרטיזנים נפגשו עם הכובשים הרוסים). בזמן שהייתה בפרטיזנים, אמי פגשה את אבי הפרטיזן. ביולי 1944 אחרי המלחמה הם התחתנו בוילנה, ואני נולדתי בתאריך 27.5.1945.

עלייה לארץ

בתאריך 27.5.1946  (שזה גם היום הולדת שלי), הוריי הצליחו לברוח מוילנה בעזרת ארגון הבריחה וההגנה של ישראל. אחרי נדודים רבים דרך צ'כיה ואוסטריה, הגענו לגרמניה למחנה הפליטים בפוקינג גרמניה. שהינו במחנה שנתיים וחצי, אז הביאו אותנו לנמל מרסיי שבצרפת ושם עלינו לארץ באונייה שהגיעה לארץ בתאריך 13 לדצמבר 1948.

בארץ, שלחו אותנו לגור בפרדס חנה. אבי עבד בבית חרושת לנייר במפעליי חדרה, לאחר זמן קצר הוריי עברו לגור ביפו. אבא שלי היה טוב בעברית ולכן קיבלו אותו למשטרה ביפו. בשנת 1958 עברנו לגור ביד אליהו. זכור לי שבזמן התיכון אבי היה המון בעבודה. השתתפתי בתחרויות ריצה ארציות ובאחת מהם הייתי מקום שני, אבל הייתי צריך לעבוד כדי לעזור למשפחה ולכן החלטתי להפסיק להתעסק בספורט. עבדתי בבוקר ולמדתי בתיכון ערב. יש לי גם חברים טובים שאני מכיר מהילדות ועד היום אנחנו בקשר.

במסגרת שירותי הצבאי השתתפתי במלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים. בחיי האזרחיים למדתי בתיכון ערב ולאחר מכן באוניברסיטה. למדתי כלכלה וראיית חשבון ועבדתי בתור רואה חשבון.

תחביבים

אני אוהב ללמוד באופן עצמאי. למדתי בעצמי על קטעים ספרותיים, על DNA, למדתי גם הרבה שפות באופן עצמאי כמו ספרדית, רוסית ואיטלקית. בנוסף אני מאוד אוהב לשחק ברידג'.

הזוית האישית

ניתאי הנכד המתעד: לי ולסבא היה כיף לעבוד אחד עם השני, והיה לי מעניין וחשוב לשמוע את הסיפור שלו ושל אימא שלו. אני מאחל לסבא שלי שימשיך להיות חכם מצחיק ונחמד ועוד אני מאחל לו אריכות ימים.

מילון

פונאר
פונאר הוא פרוור של העיר וילנה, המרוחק כ⁻10 קילומטרים ממרכזה. הפרוור ממוקם על גבעות מיוערות נמוכות בקרבת כביש וילנה–ורשה

ריקְלֶה (רות) גלֶזֶר-קפלן
ריקְלֶה (רות) גלֶזֶר-קפלן (17 בדצמבר 1924 – 12 בינואר 2006) הייתה אסירה בגטו וילנה ופרטיזנית שחיברה בתקופת המלחמה שירים פופולריים העוסקים בשואה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הוריי הצליחו לברוח מוילנה בעזרת ארגון הבריחה וההגנה של ישראל“

הקשר הרב דורי