מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כיצד התחילה סבתא חיה גולינוס לסרוג?

סבתא והנכדה הדר במסגרת התכנית
סבתא במסגרת התכנית
סבתא חיה הקימה עסק בקורונה

שמי הדר, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי במסגרתה אני מתעדת את סבתי, חיה גולינוס, יחד אנו מעלות את סיפורה אל מאגר המורשת של התכנית.

ילדות

סבתא גדלה בבית עם עוד שישה אחים ואחיות להורים עמרם ובתיה גולינוס, לא היה הרבה כסף בבית אבל הסתדרו. היא למדה בבית ספר ממלכתי דתי במשך שמונה שנים. הייתה לה ילדות מאושרת וסבתא מציינת שהם שיחקו בהרבה משחקים בחוץ, למשל: גוגאים, חמש אבנים, מחניים, קלאס ותופסת. היו גם משחקים שהם המציאו בראש אבל זה היה די קשה. אחרי הלימודים הם הלכו לפעילויות בתנועות נוער וחוגים.

סבתא עברה ילדות שבמהלכה היא עברה את כל מלחמות ישראל – ממלחמת השחרור ועד היום (2023).

מקצוע ועיסוק

כשסבתא הייתה בת 38, לאחר שגידלה את ילדותיה, היא הלכה לטפל ולעבוד במוסד לנכים כמטפלת. במשך התקופה עברה קורס למטפלות מוסמכות. התמזל מזלה והיא עברה את הקורס, תוך כדי העבודה היא קיבלה גם בונוס – היא ועוד כמה בנות – את האפשרות להשלים 12 שנות לימוד במקצוע. סבתא עבדה 25 שנים במקצוע עד שהיא יצאה לפנסיה.

תחביבים

כשסבתא יצאה לפנסיה היא התחילה לסרוג. לאחר שנולד לה נכד ראשון, היא סרגה לו בגדים כמו אפודות, סוודרים, צעיפים, כובעים וגרביים. לאחר שנולדו לה עוד נכדים, היא סרגה גם להם. ואז הגיעה הקורונה, והיא הרגישה ממש לבד, אי אפשר היה לצאת לכל מיני מקומות או להפגש עם המשפחה. ואז היא לקחה על עצמה לסרוג בגדי ילדים תיקים וארנקים ולמכור אותם.

משפחה, ילדים, הכרות

סבתא הכירה את בעלה דרך אחיה הגדול. אחרי שלושה חודשים של היכרות הם התחתנו, כך זה היה באותו הזמן. אחרי שנה וחצי עברנו לגור בנתניה, עבר כמה זמן וסבתא נכנסה להריון ראשון וילדה את הבכורה, נילי. אחרי עוד שלוש שנים ילדה סבתא את הבת השנייה שלה, אירית. סבתא שמחה מאוד ורצתה עוד ילדים וזה קרה, היא ילדה את הבת השלישית שרונה. היא לא חשבה שיהיו לה עוד ילדים אחרי זה, אבל אז היא ילדה את הקטנה והאחרונה – לילך, ועכשיו היא שמחה עם כל הבנות שלה.

הזוית האישית

סבתא חיה: מאוד נהניתי לספר לנכדה שלי את סיפוריי חיי ולשתף אותה בזכרונותיי.

הדר הנכדה המתעדת: שמחתי מאוד להקשיב לסבתא ולהתעניין בסיפור החיים שלה.

מילון

סריגה
סריגה היא אחת ממספר דרכים להפוך חוט או סיב ליריעה. תוצר הפעולה נקרא סריג. בניגוד לבדים ארוגים, שבהם חוטי השתי קלועים בחוטי הערב בהצלבה, בדים סרוגים מכילים שורות מקבילות של חוט אחד מתמשך. השורות מחוברות האחת לשנייה באמצעות לולאות, הנקראות "עיניים", שבהן לולאות קצרות של חוט משורה אחת, כרוכות סביב לולאות מהשורה הסמוכה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תחשבי על הדברים הטובים ויקרו דברים טובים“

הקשר הרב דורי