מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כיצד הכירה סבתא שולמית עיני את סבא

אוריין עם סבתה שולמית עיני
סבתא שולמית ביום חתונתה
החיים ברמת גן: ילדות, נעורים, התבגרות והקמת הבית

שמי אוריין, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי במסגרתה אני מתעדת את סבתי שולמית עיני, ומעלה את סיפורה אל מאגר המורשת של התכנית.

סבתא שולמית עיני נולדה ברמת גן בשנת 1956 להוריה נעימה ויעקב. הוריה נולדו וחיו בעיראק.

בזמן שהייתה המהפכה בעיראק, שזה נקרא פרהוד, המשטר נפל, התחילו פרעות והציקו ליהודים. בזזו, הרגו ושדדו אותם וכל היהודים נכנסו לפחד נוראי. הוריה של סבתא שולמית החליטו לעלות לארץ ישראל, שגם ככה הם כל הזמן חלמו על להגיע לארץ הקודש. העלייה לא הייתה קלה להוריה, השפה, ההתאקלמות לא היתה פשוטה אבל ההורים קיבלו את הכל באהבה, וספגו את קשיי את העלייה למרות כל הקושי. העיקר שהם כבר בארץ הקודש.

הילדות

כאמור, סבתא שולמית נולדה וגדלה בעיר רמת גן. היא למדה בבית ספר יסודי אחווה. היו לה חוויות מרתקות, המורים היו נחמדים ודאגו לה. בילדותה שיחקה במשחקי קלאס, משחקי גומי, משחקי קופסא, משחקי מחניים, חמש אבנים, משחקי ריצה, וכדור, טיפוס עצים תופסת, מחבואים. חבריה לשכונה היו לרוב בנים, ורק חברה אחת הייתה בגיל שלה. ביסודי היו לה שש חברות טובות. בבית ספר תיכון למדה עיצוב אופנה וגם שם היו חברות שהתחברה אליהן וגם אחרי הצהרים היו לה חברים. לא רק בבית הספר אלא גם מחוץ לבית הספר היו לה חברות, ולא היו הרבה אפשרויות בילוי, לפעמים היו נפגשים בבתים או הולכים לפארק הלאומי ומעבירים חוויות.

ההכרות עם סבא

כשבגרה סבתא שולמית היא עבדה בסוכנות היהודית, והייתה לה חברה טובה שם שהציעה לסבתא להכיר לה את אחיה. בהתחלה סבתא שלי לא כל כך רצתה כי היא לא רצתה שהחברות תיפגע אם זה לא יצליח. אבל אז הם נפגשו ויצאו לתקופה לאחריה החליטו להתחתן. סבתא נכנסה להריון ונולדה הבת הבכורה נעמה, אחרי ארבע שנים נולדה גלית ואחרי שש שנים ויקי. נעמה הבת הבכורה התחתנה עם אייל, נולדו אוריין, ליאל  ולינוי (הנכדות של סבתא). אנחנו חוגגים ביחד חגים: ראש השנה, פסח, ימי הולדת של הילדים והנכדים וגם מפגשים בקידוש שבת.

סבתא מאוד אוהבת לטייל בארץ ישראל (וגם סבא), היא אוהבת לקרוא על היסטוריה, עיתונים, ספרים מרתקים וגם לבשל עוגות ועוגיות. כאמור, יש לסבתא וסבא שלוש בנות ושלוש נכדות שהיא מאוד אוהבת. היום סבתא עובדת כאם בית.

הזוית האישית

אוריין הנכדה המתעדת: היה ממש מסקרן וחוויה ממש מרתקת, למדתי הרבה על סבתא שלי.

סבתא: נהניתי מאוד לספר לנכדה שלי על החיים שלי, על הילדות, וממש נהניתי לספר על החוויות בילדות. זה החזיר אותי הרבה שנים אחורה, והיה ממש כיף לעבוד עם הנכדה שלי.

מילון

פרהוד
פַרְהוּד (בערבית: الفرهود, בתרגום חופשי: "ביזה", "שוד"; משמעות המושג בפועל: הפחדה ברוטלית כלפי נשלטים) היו פרעות שנערכו באוכלוסייה היהודית בבגדאד, בירת עיראק, בחג השבועות ו' בסיוון–ז' בסיוון תש"א, 1–2 ביוני 1941. בפוגרום, שהיה על רקע אנטישמי, נרצחו לפחות 179 יהודים, 2,118 נפצעו, 242 ילדים היו ליתומים, ורכוש רב נבזז. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”העלייה לא הייתה קלה להוריה של סבתא, אבל הם קיבלו את הכל באהבה, העיקר שהם כבר בארץ הקודש“

הקשר הרב דורי