מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כיבוד הורים מעל הכל – סבתא יגאלה ישר

נועם סבתא יגאלה בבר מצווה של נועם
סבתא יגאלה עולה לכיתה א'
החיים במושב ומעבר לעיר בשנות ה-60

שמי נועם, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבתי,  יגאלה ישר, ומנציח את סיפורה במאגר המורשת של התכנית.

שמה הפרטי של סבתי הוא יגאלה ושם משפחתה ישר. היא נולדה בישראל במושב מנוחה, השלישית מבין שמונה אחים. שמם של ההורים של סבתי אסתר וניסן. אמה אסתר נולדה בפרס והתחתנה בעל כורחה עם סבי בגיל 12. היא ילדה בגיל צעיר ואיבדה שלושה ילדים. סבתא רבתא אסתר הייתה אדם מיוחד בעלת נתינה אינסופית. כשעלו לארץ וגרו במושב מנוחה, היו עובדי אדמה.

סבתא גדלה עד גיל חמש במושב מנוחה, היה לה אח שגדול ממנה בשנה וכל פעם היא רצתה ללכת איתו לגן שלו. בגיל חמש עברה לחולון לבית ספר בר אילן. סבתא מתארת שהייתה חרוצה אך מופרעת. סבתי גדלה בשכנות עם סבא שלי וכך גדלו יחד. כל האחים והאחיות של סבא וסבתא גדלו יחד. שיחקו משחקים בחמש אבנים, קלאס וגומי. כל האחים של סבתא וסבא היו חברים וגדלו יחד.

היכרות, נישואים ובניית משפחה

סבתי נישאה לסבי בשנת 1975, היא הכירה את סבי מהשכונה. אחרי שנת נישואים אחת נולד בנה הבכור חיים ולאחר שלוש שנים נולדה הבת אתי ולאחר ארבע וחצי שנות נישואים נולדה מיטל – אמי. כל הלידות של סבתי היו בסיכון, אך לאחר ששני הילדים הגדולים נולדו בריאים, לידתה של אמי מיטל הסתבכה ובשל חוסר חמצן בלידתה נגרמה לה מוגבלות פיזית. בשנת 1995 סבא וסבתא התגרשו. מאז סבא התחתן והביא ילדה – יש לי דודה בת 10 שקטנה ממני.

תחביבים

התחביב העיקרי של סבתא הוא ספורט. מגיל 37 סבתא הולכת לחדר כושר. היא אוהבת טיולי טבע, הייעוד שלה בחיים הוא כמה שיותר זמן עם הנכדים. סבתא מתארת את עצמה כמאוד משפחתית, היא אוהבת לערוך ארוחות משפחתיות. אוהבת לנסוע לחו"ל ולטייל בארץ. בצעירותה אהבה גם טיולי קמפינג. אוהבת לבשל ולאפות כאהבת נפשה ולפנק את ילדיה ונכדיה במטעמים הייחודים שלה.

מסר לדור הצעיר: לכבד את ההורים, ללמוד ולעשות בגרויות. סבתא מאוד מתחרטת שלא שירתה בצבא ושלא למדה לימודים גבוהים. ממליצה לדור הצעיר להשקיע בלימודים, להוציא בגרויות ואף להמשיך ללימודים בעתיד. סבתא למדה בחיים שהמשפחה היא במקום הראשון אך בנוסף למדה לא לוותר על עצמה ועל חיי החברה.

הזוית האישית

נועם הנכד המתעד: היה לי מאוד מעניין לחקור על עברה של סבתי. זה היה גם זמן איכות עימה וגם היה מעניין לחקור על עברה, היכן וכיצד גדלה. שמחתי גם לשמוע פרטים באיזו מציאות אימא שלי גדלה בתור ילדה. למדתי גם מן המסר של סבתא לדור שלנו, שחשוב לכבד את הדור המבוגר. הבנתי ולמדתי שיש הבדלים בין הדרך בה סבתא גדלה לדרך בה אנחנו גדלים היום. גם עולם המשחקים השתנה.

סבתא יגאלה: היה לי מאוד נחמד להתראיין עבור התיעוד במסגרת התכנית. מרגש אותי לספר לנכדים על חייה בעבר. הדור של היום שונה מאוד מהדור של פעם, אך בכל זאת אני שמחה על הקידמה שיש היום. כיף מאוד היה לשבת עם נועם אחד על אחד לזמן איכות ולראות כיצד הוא מתעניין לשמוע על עברי וגם שאל שאלות נוספות מעבר לשאלות שנדרש.

מילון

רפלקציה
רפלקציה פירושה "פניה לאחור" או שיקוף. התבוננות רטרוספקטיבית וחשיבה מכוונת על פעולה, התרחשות או אירוע שקרה, במטרה ללמוד מכך גם לעתיד.

ציטוטים

”אני ממליצה לדור הצעיר להשקיע בלימודים, להוציא בגרויות ואף להמשיך ללימודים בעתיד“

הקשר הרב דורי