מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כחוט השני

אני והמשפחה ביחד
סבתא כשהייתה ילדה
סיפור העלייה מלוב לגדרה

שמי אביב קורן, כיתה ז/7. אני משתתף השנה בתוכנית הקשר הרב דורי במסגרתה אני משתף את הסיפור של סבתי שמחה.

שמי שמחה שפירא (גלם לפני הנישואין), נולדתי בחודש מאי 1946, תאריך הלידה העברי שלי כ"ו באייר. נולדתי בלוב בשנת 1946. גרנו בלוב בבית של סבתי הבית היה גדול. אני הבת השלישית במשפחה של שלושה עשר ילדים, אנחנו שבע בנות ושישה בנים, אחותי הבכורה נפטרה בשואה.

בשנת 1950 בגיל ארבע עליתי ארצה והתגוררתי בעיר גדרה.

בהתחלה גרנו בצריפים, המעבר לישראל לא היה פשוט. חונכנו על אהבת הארץ ואדמתה ולכן לא היו לנו תלונות וקיבלנו הכל באהבה. לאחר מכן עברנו לגור בבית קטן, היו לנו שכנים טובים, היו לי הרבה חברות וחברים היינו משחקים בכדור, בחבל, גומי וחמש אבנים. היו לי חברות ילדות טובות אבל הקשר לא נשמר.

את גיל ההתבגרות שלי ביליתי בגדרה ולאחר מכן עברנו לגור בעיר כפר סבא.

רציתי מאוד להתגייס לצבא ולצערי הרב אבי לא הסכים שאתגייס ולכן לא התגייסתי. מאד כיבדתי והערכתי את אבי ועשיתי כרצונו. חברותיי שהיו חיילות היגיעו לביקור הבייתה עם המדים והשאלתי מדים מהן בכדי להצטלם וכך יש לי לפחות תמונה עם מדים של צבא.

רציתי מאד להמשיך ללמוד, אבל היינו שנים עשר ילדים בבית והיה מאוד קשה בבית ולכן במקום ללמוד יצאנו לעבוד. את הכסף שהרווחנו העברנו לאבי לעזרת כלכלת הבית. בהמשך למדתי לתפור ולסרוג ועשיתי בגדים יפים למשפחה. לילדים שלי תפרתי תחפושות לחג פורים, תחפושת אחת שזכורה לי היתה תחפושת של פיטר פן שתפרתי לבני הבכור קלמן – הוא זכה במקום הראשון בכיתתו.

 עם הורי וחלק מאחיי

תמונה 1

החלום שלי בצעירותי היה לנסוע לחו"ל עם חברות שלי, אבל אבי לא הסכים. לא הצלחתי להגשים את החלום הזה עד היום, אבל עם ש פחתי נסעתי מספר פעמים נהנתי מאוד.

את סבא משה הכרתי שהייתי בת שמונה עשרה וחצי והכרנו כך: אני וחברה שלי עברנו דרך מד"א וסבא שבאותו הזמן עבד שם כחובש וכנהג אמבולנס, ראה אותי וביקש להכיר אותי. היה לי ברור שאם אני נפגשת עם בחור, אני חייבת לספר לאבי. אבי ביקש לפגוש את סבא משה והוא הגיע אלינו הביתה והכיר את אבא שלי שאמר לו שאם הוא רוצה להיות חבר שלי – הוא צריך לקבוע תאריך לחתונה. סבא שמאוד אהב אותי ובמקביל מאד פחד מאבי חה, חה, חה… הסכים מיד!

בכל פעם שסבא ואני היינו יוצאים לבילויי, אבי היה איתנו. כשהיינו הולכים לסרט בקולנוע הוא היה יושב מאחורינו. סבא משה היה משלם בשבילו את הכרטיס לאולם. כשהייתי בת 19 התחתנו החתונה הייתה מפוארת  ושמחה. החתונה התקיימה באולמי השרון בכפר סבא. האולם היה חדש, אנחנו היינו הזוג השישי שהתחתן באולם.

 ביום נישואינו

תמונה 2

לאחר החתונה נסענו לירח דבש באילת. מאוד נהנתי בירח הדבש. ליום הנישואין קיבלתי מתנה שעון זהב מאוד יפה ואני זוכרת שהתרגשתי ואהבתי אותו מאוד. בתחילת הנישואין גרנו בבית מושכר בכפר סבא ברחוב שיפר. היו בבית שלושה חדרים עם גינה גדולה, עצים והמון פרחים. לאחר מכן רכשנו את הבית, הגדלנו אותו ושיפצנו אותו ועד היום אנחנו גרים בו. בתקופה הזאת סבא עבד כנהג אבלונס וכחובש ואני תופרת בחנות בגדים.

 מאז ועד היום 

תמונה 3

 

הייתי אמא לראשונה בגיל 20  ונהנתי מאוד לגדל את הילדים שלי. זאת הייתה תקופה משמעותית בחיי. עכשיו אני נהנת מהנכדים המקסמים שלי והנינות המתוקות.

 תמונה משפחתית

תמונה 4

הזוית האישית

אביב: חוויתי הייתה מהנה אני אוהב את סבתי ומאחל לה אריכות ימים ושנים בבריאות איתנה מאחל לעצמי להמשיך להיות בקשר קרוב יחד עם סבתא להנות מהמאכלים הטעימים שהיא מכינה לי היחס החם ומהחיבוקים והנשיקות.

סבתא שמחה: היה לי מאוד כיף לחלוק את סיפור הילדות שלי ולבלות זמן איכות עם אביב הנכד שלי.

מילון

ירח דבש
כינוי לחפשה של בני זוג מיד לאחר נשואיהם

ציטוטים

”כיבדתי והערכתי את אבי ועשיתי כרצונו“

הקשר הרב דורי