מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כוס הקידוש ששרדה את המלחמה – סבתא קלוד תורגמן

פעילות כללית במסגרת התכנית
פעילות קבוצתית במסגרת התכנית
מילדות לבגרות, ממרוקו לפריז

שמי ליאן דרמון, ובחרתי בדמות של סבתא שלי, קלוד תורג׳מן, כדמות שאתאר ואתעד את סיפור חייה. בחרתי בסבתא שלי משום שאני רוצה לדעת על חייה ועל מה היא עברה, יש לה המון דברים לספר לי לתיעוד זה.

ילדותה של סבתא

סבתא שלי בילתה את ילדותה עד גיל תשע במרוקו. היא מספרת ששם היא אהבה ללכת לים עם המשפחה שלה ושהיא גדלה בבית גדול שבו כל הדודים והבני דודים היו גרים ביחד, לכן היא בילתה את רוב הזמן שלה בלשחק עם בני דודים שלה ורוב הזמן הם שיחקו ברחוב עם כל השכנים.

במרוקו חיו ערבים ויהודים ביחד והם היו נוהגים לשבת הרבה בחוץ. הם היו אפילו חוגגים את החגים ביחד, ולאחר מכן סבתא שלי עברה לגור בפריז בגיל תשע, בפריז החיים היו הרבה יותר מודרניים. בתור נערה היא אהבה לצאת עם חברותיה הרבה, לעלות על הרכבת התחתית ולטייל ברחבי פריז. יש שם נהר גדול מאוד שנקרא הסיין, לאורך כל גדות הנהר צעירים מכל רחבי פריז מגיעים לשם להיפגש עם חברים ולהשתזף בקיץ. סבתי נהגה בצעירותה ללכת לשם הרבה עם כל החברות שלה.

התחביבים של סבתא

התחביבים של סבתא שלי הם לאפות, לארח את כל הילדים שלה ולבשל בשבילם. היא מאוד אוהבת לקרוא ספרים, היא קראה אלפי ספרים במהלך החיים שלה. בעבר היא גם הייתה רוקמת אבל היא בעיקר אוהבת לטייל ולהכיר מקומות חדשים, לכן לכל מקום שיקחו אותה – היא תסכים ותרצה לטייל שם. כיום היא בעיקר אוהבת לבלות עם הנכדים שלה.

העלייה לארץ

סבתא שלי התגוררה בצרפת ושני האחים שלה עלו לארץ הרבה לפניה. הם תמיד ניסו לשכנע אותה לעלות לארץ אך היא לא רצתה. לאחר מכן, כשהיא התגרשה מסבא שלי, היא החליטה לקחת את הילדים שלה ולעלות לישראל כדי שיגדלו בארץ ביחד עם כל המשפחה המורחבת. ואז בעזרת הסוכנות היהודית היא עלתה בשנת 1983 ישר לנתניה, מאז היא מתגוררת באותו מקום.

חפץ מיוחד העובר במשפחה מדור לדור

לסבתא של סבתא שלי הייתה כוס של קידוש שעברה מדור לדור, ששימשה אותם בקידוש ליום שישי. הכוס הזאת עברה לבת הבכורה (אימא של סבתא שלי) וכשפרצה מלחמת העולם השנייה, אימא של סבתא שלי ברחה לאלג׳יר והחביאה את כוס הקידוש, מפני שהייתה לה חשובה מאוד. כשסבתי התחתנה, אימא שלה העבירה לה את כוס הקידוש. כיום כוס הקידוש הזאת משמשת אותנו בכל יום שישי וכשאחי יתחתן כוס הקידוש תעבור אליו.

הזוית האישית

ליאן הנכד המתעד: נהנתי מאוד לראיין את סבתא שלי, למדתי הרבה דברים חדשים עליה, כמו איפה היא בילתה בילדותה, תחביבים, ומקומות בהם התגוררה. סבתא שלי מאוד נהנתה לשתף אותי על העבר שלה. היה ממש מעניין לדעת עוד דברים עליה.

מילון

beau
יפה (בצרפתית)

הנהר סֵן
הנהר סֵן (בצרפתית: Seine) הוא נהר עיקרי בצפון צרפת, אחד מנתיבי המסחר העיקריים של האזור, וכן אחד מאתרי התיירות העיקריים. הנהר עובר בין השאר בערים טרואה, פריז, רואן ולה-הבר. הוא חוצה את פריז ומחלק אותה לפריז העליונה - "הגדה הימנית" ולפריז התחתונה - "הגדה השמאלית". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בתור נערה סבתא שלי אהבה לצאת עם חברותיה הרבה, לעלות על הרכבת התחתית ולטייל ברחבי פריז“

הקשר הרב דורי