מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"כולם נקבצו, באו לך"

סבא יעשיה והדס קרני
סבא סעדיה קרני ז"ל
סיפור חייו של סבא רבא סעדיה קרני

שמי הדס קרני ואני רוצה לספר על סבא רבא שלי ,סעדיה קרני, הוא אבא של סבא שלי, ישעיהו קרני. לצערי, לא זכיתי להכיר אותו, אבל שמעתי עליו סיפורים מרתקים.

סבא סעדיה קרני ז"ל

תמונה 1

סבא רבא נולד בתימן. הוא היה איש דעתן, למדן ואיש ספר, במיוחד היה בקיא בתורה ומשנן גדול. איש רוח, בעל קורא. הייתה בו אהבת לימוד ודעת תורה. הוא היה מאוד רהוט בדיבורו, והיה ידוע כמספר סיפורים. שפת העברית שלו הייתה רהוטה מאד, עשירה ומתובלת בפסוקים מהתנ"ך. היה לו ידע אדיר בתנ"ך.

סבא רבא שלי ובני משפחתו ניסו להגיע ארצה, אך ללא הצלחה. השלטונות בתימן לא אפשרו לו לעלות לארץ. התמזל מזלה של סבתא רבתא שלי, הדסה, לעלות ארצה. היא עלתה לארץ עם בנה היחיד, סבא ישעיה, (אבא של אבי, עידו) בשנת 1949. סבא רבא נותר בתימן. כעבור שנה הוא הצטרף למשפחתו בארץ.

הוא היה מורי – מלמד תינוקות ומתפרנס מחייטות ושחיטה.

סבא רבא השאיר אחריו כתבים לא מעטים, חלקם דברי תורה, חלקם מכתבים מתימן למשפחתו בארץ, כולם בכתב רש"י.

מכתבים ששלח סבא סעדיה קרני למשפחתו

תמונה 2

בידי סבא שלי (ישעיה) מצוי הספר "מנורת המאור". בספר הזה נהג סבא שלי יחד עם אביו לקרוא כל שבת בהגייה תימנית. זהו ספר שנכתב על ידי הרב הספרדי יצחק אבוהב זצ"ל, והוא עוסק בתורת ה' ויראת ה'. התימנים מקפידים לקרוא בספר זה.

ספר "מנורת האור" של סבא סעדיה קרני

תמונה 3

בביתו של סבא שלי, ישעיהו, מצויה מגילת פורים על קלף, שאותה הוריש לו אביו, סבא רבא, סעדיה. המגילה מיוחדת במינה, היא כתובה באותיות שמיוחדות לכתב התימני.

מגילת אסתר הכתובה על קלף

תמונה 4

בארץ נולדה להם שלישיה: בן ושתי בנות. זה היה אירוע יוצא דופן באותם ימים, ועל כן הוא פורסם בעיתונות. באותה תקופה נעלמו תינוקות של משפחות תימניות. גם שניים מהשלישייה הזו נעלמו. נשארה רק בת אחת מהם. לימים הגיעו לביתם של סבא רבא סעדיה וסבתא רבתא הדסה עורכי תוכנית עובדה וראיינו אותם על היעלמות שני התינוקות. התוכנית שודרה בטלוויזיה.

קישור לכתבה ששודרה במסגרת התכנית "עובדה" (1996)

את סבתא רבתא, הדסה, זכיתי להכיר. אהבתי אותה, היא תמיד נשקה לי על מצחי כשביקרתיה. לצערי, בחודש מרץ 2024 היא נפטרה, בגיל 104. בשנים האחרונות לא ראיתיה בגלל מצבה. יהי זכרה ברוך.

סבא סעדיה וסבתא הדסה קרני ז"ל

תמונה 5

הזוית האישית

סבתא רחל: תכנית הקשר הרב דורי היא תכנית חשובה מאוד מכמה בחינות: קודם כל, חיזוק הקשר בין הדורות, במקרה שלי – סבתא עם נכדה. כמו כן הוא חשוב מבחינת ההזדמנות שניתנה לי לספר לנכדה שלי סיפורים שהיא לא הכירה על משפחתה המורחבת, או מכיוון שלא התפנינו עד כה לספר אותם או מכיוון שלא מצאנו את הבשלות הנכונה מבחינת הגיל לספר אותם. תודה למי שהביא את ההזדמנות הזו אל הפועל במיוחד למורה רינת פלצ'י שהעבירה את התוכנית.

הדס הנכדה המתעדת: נהניתי להשתתף בתוכנית הקשר הרב דורי, היה לי מעניין בפעילויות ולשמוע את הסיפורים. תמיד התעניינתי בעליית יהודי תימן, במבצע מרבד הקסמים ובקליטתם בארץ. סבא שלי ירש מאביו את הידע בתנ"ך, ולימים היה מורה לתנ"ך. עברתי תהליך מעניין במסגרת התכנית. נודעו לי לא מעט דברים שלא הכרתי ולא שמעתי על משפחתו של סבי. עכשיו התמונה יותר שלמה.

מילון

מרבד הקסמים
מבצע העלתם של יהודי תימן לארץ ישראל, ידוע גם בשם: מבצע על כנפי נשרים. במבצע השתתפו מטוסי אל על ואלסקה איירליינס. עלו בו כ־50,000 עולים, רובם המוחלט מתימן. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”באותה תקופה נעלמו תינוקות של משפחות תימניות. גם שניים מהשלישייה הזו נעלמו. נשארה רק בת אחת מהשלישייה“

הקשר הרב דורי