מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כוחה של תמונה – מלכה כהן

עם יהונתן התלמיד המקסים שותפי לתכנית
בברית המילה של אחד מניניי
תקופה נפלאה בקיבוץ

שמי מלכה כהן, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מעלה סיפור תיעוד למאגר המורשת של התכנית יחד עם התלמיד המתעד אותי, יונתן.

הילדות בקיבוץ רוחמה 

נולדתי בתורכיה בשנת 1937 לאסתר ובנימין זכרונם לברכה. היה לי קשר נהדר עם הוריי. אנו שלושה אחים ואני הבכורה. אמי נפטרה כשהייתי בת 8 ואני נשארתי עם אחי ואחותי. אבי עלה לארץ בשנת 1950. אחי ואני נשלחנו לקיבוץ רוחמה שבנגב וזו הייתה תקופה מקסימה בשבילי.

גרנו בקיבוץ. עבדנו כל יום חמש שעות ולמדנו שלוש שעות. מבנה בבית הספר היה מאוד גדול. סיימתי שבע שנות לימוד. מקצועות הלימוד שלמדנו היו: חשבון, עברית, נגינה, היסטוריה, תנ"ך וטבע. המקצועות שאהבתי ללמוד היו חשבון, תנ"ך, היסטוריה ועברית. בקיבוץ היו לי המון חברים וחברות, והיו לי חיים מאושרים. המורים התייחסו אלינו מאוד יפה.

המשפחה שהקמתי

לא התגייסתי לצבא מכיוון שנישאתי והייתי בהריון עם בתי הראשונה, בהמשך נולדו לנו שלושה ילדים נוספים שהקימו משפחות משלהם. בעלי נפטר בשנת 2016 לאחר שנים רבות שהיינו נשואים באושר.

במשך השנים עבדתי בבית היולדות הסקוטי בטבריה, טיפלתי בילדים עד שילדתי את הילד הרביעי. בין השאר, טיפלתי בקשישים. לאחר מכן עבדתי כ- 12 שנה בבית אבות בגבעת השלושה בפתח תקוה. בכדי להיות קרובה לבית ולטפל בילדים שלי, עבדתי קרוב לבית. עבדתי בבית אבות – מקום עבודה שאהבתי מאד.

 

החברים מיוון  

תמונה שזכורה לי במיוחד היא תמונה של בעלי כשהיה ילד בן חמש. התמונה צולמה בתורכיה, בתמונה מצולמים הוא ומשפחתו יחד עם החברים היוונים שלהם שהיו כמו משפחה לכל דבר. מדובר במשפחה של יוונים בה אם המשפחה שימשה לבעלי כאומנת ולמעשה הם היו המשפחה השנייה שלו. זו תמונה מיוחדת מכיוון שכדי לצלם אותה היה צורך להזמין צלם במיוחד.

בעלי בהיותו ילד במרכז התמונה יחד עם המשפחה מיוון

   

תמונה 1

המסר שלי לחיים

את שהיה בעבר אי אפשר לשנות ועל כן צריך להמשיך הלאה, לשאוף ולהתקדם. לא לנטור טינה ולא לשנוא כי זה פוגע רק בנו. חשוב למצוא את הדברים הטובים בכל אחד ובכל דבר.

סדר יום ותחביבים

במהלך השבוע אני הולכת למתנ"ס תקומה לחוגים ואחת לשבוע אני נפגשת עם תלמידים בבית ספר אלונים לתכנית הקשר הרב דורי. לפני מספר שנים התחלתי לציר. ציוריי הם בדרך כלל נופים מלאי אור, ירק ופריחה. בציוריי אני מבטאת את האווירה בדייקנות ובחיות.

שניים מציורי הנוף והפריחה שציירתי

תמונה 2

הזוית האישית

מלכה: נהניתי לעבוד עם התלמידים. הם אתגרו אותי ותוך כדי התהליך למדתי דברים חדשים ותובנות חדשות. המפגשים עם התלמידים המקסימים ריגשו אותי מאד. החכמתי בחברתם ושום דבר לא מובן מאליו. תודה ליונתן המקסים שליווה אותי במהלך התכנית.

יונתן התלמיד המתעד: נהניתי מאד לעבוד עם מלכה על התיעוד המשותף. הסתקרנתי מאד לשמוע על עברה בקיבוץ ושזו הייתה תקופה נפלאה עבורה. ועל המשפחה הנפלאה שהקימה. מלכה גידלה ארבעה דורות בארץ ישראל והיה מרגש לשמוע על הסיפורים שלה.

מילון

קיבוץ רוחמה
קיבוץ בנגב הצפוני, בתחומי מועצה אזורית שער הנגב.

נגב
אזור גאוגרפי המשתרע בחלקה הדרומי של ארץ ישראל. הנגב מכסה כ-60% משטח מדינת ישראל, ובחלקו הקטן הוא נמצא מחוץ לה.

ציטוטים

”חשוב למצוא את הדברים הטובים בכל אחד ובכל דבר“

הקשר הרב דורי