מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו של ברוך נונו

אני וסבא
סבא וסבתא
פציעתו של סבא במלחמת יום כיפורים

סיפור חייו של ברוך נונו

נולדתי במצרים בשנת 1945, במצרים בעיר קהיר.

העלייה לישראל

להורים שלי היה אולם חתונות והם העסיקו מלא עובדים. הם היו מאוד עשירים. למרות שהם היו מאוד עשירים, בשנת 1947 הם התחילו לחשוב על עלייה לארץ ישראל. בשנת 1948 החליטו סופית לעלות לישראל. אבא שלי רצה מאוד לחיות בארץ היהודים. ההורים שלי חיפשו את הדרך הבטוחה ביותר לעלות לישראל. מכיוון  שאבא שלי היה נתין צרפתי, החלטנו לעלות דרך מרסיי. אבי  קיבל אישר מהקונסוליה הצרפתית שהוא צריך להתגייס לצבא הצרפתי וזאת היתה הדרך שלנו לעשות עלייה בטוחה.

היה קשה מאוד לעזוב את העושר הרב שבו חיינו במצריים אבל לגור בארץ היהודים היה חשוב יותר. המצרים לא הסכימו שהורי יקחו את רכושם וגם לא הסכימו להעביר לשאר המשפחה שנשארה שם. הם גזלו להם את כל הרכוש. עלינו באנייה למרסיי הגענו למחנה: "מעבר מרסיי". שם היינו כחצי שנה ומשם עלינו ארצה למחנה עולים בפרדס חנה הייתי אז בן 3. עלינו אני ועוד ארבעה אחים. שאר האחים נולדו בהמשך בארץ. משם העבירו אותנו למעברת בני ברק ושם גדלתי.

ילדות במעברת בני ברק

הייתי בבית ספר דתי: "אגודת ישראל". בבוקר היינו מתפללים ומאוד נהנתי מכך. עד היום אני מציע לילדיי לעבור לביס דתי ולספוג את האווירה המיוחדת. עד כיתה י' הייתי בביס דתי, אבל שמעתי מחבריי על בתי ספר אחרים ורציתי להתנסות גם שם.

הפציעה במלחמת יום הכיפורים

התחתנתי בינואר 1968 ונולדו לי 2 ילדים. שירתתי בצה"ל בגדוד מרגמות גדולות ובשנת 1973 השתתפתי במלחמת הכיפורים ונפצעתי קשה בריאות. נשברו לי 4 צלעות קיבלתי 14 מנות דם. רסיס נכנס לי לתוך החזה. הייתי בין חיים ומוות. כשנפצעתי חשבתי לעצמי שישארו לי בבית שני יתומים וזה מה שעזר לי להשאר בחיים. ברגעים שניפצעתי הרגשתי איך זה להיות לא בחיים. ראיתי לנגד עיניי דמות כמו מלאך, וכל מה שעברתי בחיים עבר לי מול העיניים. לקחו אותי מהשטח פצוע קשה בטנק רפואי ואח"כ במסוק לביה"ח הייתי בלי הכרה כמה ימים ועברתי שיקום ארוך עד היום אני בקשר עם האחיות והרופא שטיפלו בי …

בשנת 1968 התחתנתי עם אשתי אביבה ונולדו לנו ארבעה ילדים: יוסי, מרים, אופירה ושגית ו11 – נכדים. עבדתי כנגר כשנתיים וכנהג אוטובוס ולאחר מכן כשוטר ומשם עברתי לעבוד בתעש"א עד שנת 2007 ויצאתי לגמלאות.

הזוית האישית

ברוך נונו: היום אני בגמלאות, אני מטייל, לומד, הולך לקורסים. אני ואשתי אביבה לומדים בכל יום רביעי בבית ספר אבני חן בתכנית הקשר הרב דורי. מלמדים אותי איך לתפעל את המחשב ואנחנו מאוד נהנים מכך.

מילון

מלחמת יום כיפור
מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות כנגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. חילופי אש נמשכו עד 26 באוקטובר בחזית המצרית בחצי האי סיני ועד 1974 בחזית הסורית ברמת הגולן.

ציטוטים

”במלחמת הכיפורים ונפצעתי קשה בריאות. נשברו לי 4 צלעות קיבלתי 14 מנות דם“

הקשר הרב דורי