מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ירושלים בתקופת המנדט הבריטי

סבתא ואני בסיור בבית התפוצות
סבתא אביגיל בעבר
עשו לנו בית קולנוע בבית!

אביגייל, בתקופת המנדט הבריטי

נולדתי בירושלים בשנת 1938, שביעית משמונה אחים ואחיות. הבריטים שלטו בארץ. כשהייתי בת 8-9 נפטר אבי כתוצאה משבץ מוחי לאחר ויכוח עם אחד השכנים. בגלל פעולת ארגון הלח"י הבריטים הטילו עוצר על העיר והבריטים מנעו מאיתנו לקבור את אבי. רק כעבור שלושה ימים קיבלנו את האישור לקבורה.
בזמן העוצר היו גדרות תיל משני צדי הכביש וכך נותק הקשר עם חלק של המשפחה שגרו מצדו השני של הרחוב. המשפחה הייתה מפוזרת בשכונה, היינו צריכים להיעזר בסרג'נטים הבריטים להעביר את החבילות מאחד לשני.
לאחר שהבריטים עזבו את הארץ, כדור חדר לבית ופגע בידה של אמי ויצא מהצד השני של היד ונכנס לרגל של אחותי. הן נלקחו לבית החולים, בבית נשארנו, שני אחיי, אחותי ואני (הילדים הצעירים). אחיי הגדולים התנדבו במשמר העם ובפלמ"ח. הצטרפנו לדודי וגרנו מתחת למדרגות עם עוד קרובים במקום ששימש כמחסן וזה היה מקלטי למשך תקופת המלחמה. ישנו על הכיסאות ולא היה מקום לזוז. אחרי זמן מה עברנו לדודה אחרת שגרה בדירה תת-קרקעית ושם כבר היה יותר מרווח ויכלנו לישון על מזרונים ברצפה. אמי עברה לדודה אחרת כאשר ידה וחצי גופה מגובסים.
אחרי המלחמה כשחזרנו הביתה מצאנו את החלק הפנימי של הבית הרוס. אחי בא לאמי והיה צריך לספר לה על הבית המופגז ועשה זאת בצורה הומוריסטית "פתחו לנו אולם קולנוע בבית, מכונת התפירה שלך קצת צולעת (רגל המכונה נשברה) והרהיטים בגלל האולם הכל קיבל סדר חדש" ועוד…
לאחר תקופה הבית שופץ, והחיים חזרו לשגרה.

 קישור ליחידת הלימוד – הקטלוג החינוכי של משרד החינוך – ירושלים בתקופת המנדט הבריטי

העשרה
"תקופת המנדט" : "תקופת המנדט" היא התקופה שמאז כניסת הצבא הבריטי לארץ ישראל בקיץ 1917, ועד לסיומו בחצות הלילה שבין ה-14 וה-15 במאי 1948…המנדט הבריטי מטעם חבר הלאומים על פלשתינה (א"י), המוכר בשם המקוצר המנדט או המנדט הבריטי, הוא מנדט חבר הלאומים (ייפוי כוח) שהוענק לבריטניה על ידי חבר הלאומים, בין היתר, על מנת לסייע ליישוב היהודים‏ ולהבטיח את הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, ברוח הצהרת בלפור ועל פי הנאמר בכתב המנדט‏. הבריטים שלטו בארץ ישראל (פלשתינה) בין קיץ 1917 למאי 1948". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

המנדט הבריטי
"תקופת המנדט" היא התקופה שמאז כניסת הצבא הבריטי לארץ ישראל בקיץ 1917, ועד לסיומו בחצות הלילה שבין ה-14 וה-15 במאי 1948...המנדט הבריטי מטעם חבר הלאומים על פלשתינה (א"י), המוכר בשם המקוצר המנדט או המנדט הבריטי, הוא מנדט חבר הלאומים (ייפוי כוח) שהוענק לבריטניה על ידי חבר הלאומים, בין היתר, על מנת לסייע ליישוב היהודים‏ ולהבטיח את הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, ברוח הצהרת בלפור ועל פי הנאמר בכתב המנדט‏[2]. הבריטים שלטו בארץ ישראל (פלשתינה) בין קיץ 1917 למאי 1948.

סטג'נט
חייל בריטי, דרגה המקבילה לסמל

ציטוטים

”ישנו על הכיסאות ולא היה מקום לזוז.“

”"פתחו לנו אולם קולנוע בבית..."“

הקשר הרב דורי