מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יצחק בוצר

תכנית הקשר הרב דורי בה השתתפנו
הקשר הרב דורי בחט"ב שרת
סבי בן מושבה יבניאל מספר לי:

שמי גילי קאשי, משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי, יחד עם סבי יצחק בוסר, ממנו שמעתי על חוויות ילדותו וחלקם תיעדתי.

סבא יצחק בוצר מספר:

נולדתי במושבה יבניאל

'נולדתי בתאריך 1943.7.13, ביבנאל, מושבה חקלאית בגליל, שמאז הקמתה סבלה מבעיות ביטחוניות, מה שעיצב את סבי ובני אותו דור. הייתי בנם הבכור של יהודית ופרץ ביידץ‘. השם יצחק ניתן לי על שמו של דודי יצחק, בן הזקונים של פייבל וחינקה ביידץ‘ אחיו הצעיר של פרץ אבי, שנהרג ביפו ב-1929.

בצבא מוינתי לקורס טיס שאותו לא סיימתי ומשם עברתי למערך הבקרה של חיל האוויר, שם פגשתי את דליה נידז‘ביצקי ומאז לא נפרדנו. לאחר השחרור התחלתי ללמוד באוניברסיטה לימודי מזרחנות ואת השפה הערבית. לקראת סיום הלימודים, פרצה מלחמת ששת הימים שבעקבותיה גויסתי לשירות הביטחון הכללי, לעבודה בתחום המודיעיני, שדרשה את הידע שלי בערבית. כיום יש לי שלושה ילדים ושלושה נכדים מבתי הצעירה.

לכודים על ההר

'כשהייתי במערך הבקרה האווירית נשלחנו להר מירון לבדוק אפשרויות של הצבת מכשירי מכ"ם. להפתעתנו תפסה אותנו סופת שלגים עזה שהקפיאה לגמרי את פעילותנו. היו איתנו גם כמה בנות שלא היו מצוידות היטב ונלחצו מהמצב. ללא ציוד מתאים, ובלי דרך לרדת מההר נאלצנו כל כמה שעות להדליק את הרכבים כדי שלא יקפאו ויהרסו. העזרה הראשונה שקיבלנו הייתה ממפקד חיל האוויר ששלח אלינו מסוק לבדוק מה מצבנו ואף שלח לנו במתנה ארגז מלא במשקאות חריפים. היום במקום ההוא אחרי הרבה שנים נמצא בסיס צבאי גדול שרואים ממרחק."

תאריך מיוחד

אירוע משעשע שאני זוכר מילדותי קשור בתקופת לימודיי בבית הספר ביבנאל. נולדתי בי“ז בתמוז. באותו תאריך בדיוק, נפטר סבי המנוח. לכן, בכל יום הולדת שלי הסבירו לי כי תאריך הברית שלי ותאריך פטירת סבי חופפים ועל כן זהו תאריך משמעותי למשפחה. בנוסף, אמרו לי שזהו גם תאריך היסטורי, המציין את הבקעת החומה במצור על ירושלים, בשנת 70-69 לספירה. הסבר זה נקלט, כנראה, היטב, בתודעתי ובשיעור היסטוריה כשהמורה שאלה מה קרה לעם ישראל בי“ז בתמוז? לא מיהרו התלמידים להשיב, אבל דווקא אני התפרצתי ותשובתי הייתה, לא בדיוק היסטורית, אבל נכונה.

הזוית האישית

גילי: נהנתי מאוד לבלות זמן עם סבא שלי ולמדתי הרבה על הילדות שלו ועל חקלאות מפעם. היה מעניין לשמוע את הסיפורים שאת חלקם מעולם לא שמעתי.

סבא יצחק: אני רואה חשיבות רבה בהנחלת שרשרת המורשת מדור לדור, (כך הודגש במבוא לספר שורשי המשפחה שהפקנו). שמחתי והתרגשתי להעביר לנכדתי הצעירה פרטים וסיפורים מתולדותינו ולהתרשם כי דור ההמשך הולך ומשתבח.

מילון

דיש
כלי להפרדת גרגירי החיטה מהשיבולת

מגל
סכין מעוגלת שאיתה קוצרים את התבואה

מורג
לוח עץ גדול שבתחתיתו אבנים חדות שמסובבים על ערימת התבואה כדי לדוש אותה

גורן
מקום עליו אוספים תבואה לאחר הקציר

ציטוטים

”זה מזכיר לי סיפור...“

הקשר הרב דורי