מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילד מוסתר אצל משפחת גונסט בבלגיה

סבא ואני היום בחדר מחשבים
תמונה של סבא בילדותו בבלגיה
סבא גדל במשפחה נוצרית ששמרה עליו עד תום מלחמת העולם השנייה בבלגיה.

שמי יאן, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא שמעון ויסבלום. סבי סיפר לי את סיפורו המרתק על ילדותו בתקופת השואה.

סבא בילדותו הוחבא על ידי זוג בלגים (לא יהודים), הם תלו למראשית המיטה את תמונתה של אמא שלו, ואמרו לו לפני שהוא הולך לישון שיגיד לתמונה לילה טוב אמא בצרפתית וכל זאת כדי שיזכור מי זאת אמא שלו.

הסיפור על הנ"ל הוא חלק ממה שקרה לסבא בתקופת מלחמת העולם השנייה.

בתקופה של מלחמת העולם השנייה, תפסו הגרמנים את אמא שלו, זו סבתא רבתא שלי ושלחו אותה לאושוויץ – למחנה הריכוז וההשמדה משפחה בלגית בשם גונסט, החביאה את סבא במשך כל זמן המלחמה (סבא היה בגיל שנתיים עד גיל חמש).

משפחת גונסט שמרה עליו עד תום המלחמה, אז התברר, שאמא שלו ניצלה וחזרה מהמלחמה וחיפשה אותו. כאשר היא מצאה אותו, המשפחה הבלגית מסרה אותו בחזרה לאמא שלו. על סמך זה מדינת ישראל הכירה בהם כחסידי אומות עולם.

 הצמיד על ידו של סבא הילד

תמונה 1

הצמיד שהיה על היד של שמעון, נשא את הפרטים עם שמו, תאריך לידה ועיר הלידה. על הצמיד מוטבעת תמונתה של מריה הקדושה, מריה הקדושה היא, לפי האמונה הנוצרית ולפי המסופר בברית החדשה היא אמו של ישו הנוצרי. סבתא רבתא רצתה להציל את בנה שמעון וידעה שאם על הצמיד תהיה דמות נוצריה של "מריה הקשושה", שיחשבו שהתינוק (סבא שלי) הוא תינוק נוצרי וכך הוא ינצל.

 סבא שמעון בתמונה עם משפחת גונסט מבלגיה, בני המשפחה ששמרו עליו בזמן המלחמה

תמונה 2

בתמונה זו בני משפחת גונסט מקבלים את אות 'חסידי אומות העולם' בטקס הוקרה מיוחד מידיה של גולדה מאיר, ראש ממשלת ישראל. בשנת 1962

תמונה 3

 סבא ו"המצילים"  שלו בני משפחת גונסט בזמן ביקורם בארץ

תמונה 4

הזוית האישית

יאן: אני חושב, שהיה לנו כיף מאוד להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי, שחייב אותנו להקשיב אחד לשני ושהסיפורים שמספרים אחד לשני ייזכרו וישמרו לעד.

סבא שמעון: אני מאמין, שהנכד שלי יאן, יותר מודע למה שקרה עם תינוקות בזמן מלחמת העולם השנייה – שהיו גם אנשים טובים, שהיו מוכנים להסתכן ולהחביא תינוק יהודי ולהציל אותו מהשמדה על ידי הגרמנים, למרות הסכנות הרבות הם סיכנו את נפשם והצילו ילדים.

מילון

"בון סאר מאמא"
לילה טוב אמא בצרפתית.

אושוויץ
מחנה הריכוז וההשמדה אַוּשְׁוִויץ שבדרום פולין היה הגדול במחנות ההשמדה שהקימה גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה, ובו נרצחו כמיליון ומאתיים אלף נפשות, בהם כמיליון ומאה אלף יהודים (91%), יותר מבכל אתר אחר במהלך המלחמה. היה זה מחנה ההשמדה שפעל במשך הזמן הרב ביותר (מיוני 1940 עד ינואר 1945 מכל מחנות ההשמדה, ובו הגיע לשיאו תיעושו של רצח ההמונים. בשיאו היה אושוויץ "אימפריה עצומה", שכללה 45 מחנות שהשתרעו על 40 קמ"ר. ויקיפדיה

חסידי אומות העולם
בהתאם לחוק הישראלי ניתן התואר "חסיד אומות העולם" למי שאינו יהודי, ופעל למען הצלת היהודים בתקופת השואה תוך סיכון חייו. התואר ניתן בהתאם לחוק יד ושם משנת 1953. עד כה הוענק התואר ליותר מ-26,000 אנשים (ראו טבלה להלן). ויקיפדיה

ציטוטים

”היו גם אנשים טובים, שהיו מוכנים להסתכן ולהחביא תינוק יהודי ולהציל אותו מהשמדה על ידי הגרמנים“

הקשר הרב דורי