מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדי קיבוץ גשר במלחמת השחרור

תוכנית הקשר הרב דורי
סמל בית ספר
איך בילתה סבתא שנתיים במנזר בחיפה

סבתא אלישבע, נולדה בקיבוץ גשר בשנת 1943, בת לסבתא רבתא שלי מיכל, ולסבא רבא שלי שלמה ,שעל שמו אני נקרא גלי שלמה. היא היתה מהקבוצה הראשונה של בני הקיבוץ.

באותה תקופה הם חיו באזור שהיום נקרא "גשר הישנה". רק לאחר מלחמת השחרור הם עברו למקום הקבע שבו הם נמצאים עד היום. חצר גשר הישנה הוא אתר בעמק בית שאן בו התיישבו מקימי קיבוץ גשר לראשונה. בתקופת מלחמת העצמאות הותקף היישוב וכמעט חרב לחלוטין. לאחר המלחמה עבר המשק למיקומו הנוכחי והחצר הנטושה שופצה ומשמשת כיום כמוזיאון מורשת להיסטוריה של המקום. המוזיאון הוכר כאתר מורשת על ידי המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל ועל ידי תוכנית ציוני דרך. (ויקיפדיה)

בשנת 1948 פרצה מלחמת השחרור, ובקיבוץ גשר שעל הגבול עם ירדן, סבלו מאד מההפגזות מהצד הירדני, ומחדירות של מחבלים שנקראו אז פדאיונים, לכן הוחלט לפנות את כל הילדים והנשים שלא היו בתפקידי לחימה, למקום בטוח. כדי למנוע פגיעה בהם במהלך הפינוי, הם חיכו לשעות הלילה המאוחרות, והחלו בצעידה איטית ובשקט לאורך כל הלילה. בתחילה לכיוון אשדות יעקב, ולאחר מכן בפינוי עם אוטובוסים לחיפה.

סבתא רבתה שלי מיכל היתה אחראית על ילדי הקיבוץ, ולכן הכירה את כולם במהלך הפינוי. ילד אחד כל כך פחד שלא הפסיק לבכות, ומהחשש שיזהו אותם, נאלצה סבתא רבתא מיכל לסחוב את הילד בן השבע על הידיים שלה כל הדרך. לאחר שהגיעו לחיפה שוכנו הילדים והנשים במנזר בחיפה, ושהו שם במשך שנתיים, כשכל התקשורת עם הנשארים בגשר נעשתה במכתבים.

הקרב על קיבוץ גשר במלחמת העצמאות נערך בין חברי קיבוץ גשר, לוחמים מן היישובים העבריים שבסביבה, ולוחמי חטיבת גולני ובין הלגיון הערבי, אשר נעזר בלוחמים מן היישובים הערביים הסמוכים, וחיל המשלוח העיראקי. הקרב נערך בשני שלבים, נפרדים זה מזה: הראשון, טרום הכרזת המדינה – התקפה של הלגיון הערבי (27 באפריל 1948 − 29 באפריל 1948), והשני, לאחר הכרזת המדינה – התקפה של חיל המשלוח העיראקי (15 במאי 1948 − 22 במאי 1948). בכך הייתה גשר לאחת מנקודות היישוב הבודדות אשר בתחומי מדינת ישראל של החלטת החלוקה, שהותקפה על ידי הלגיון וששטחים בסביבתה נתפסו על ידו. כן הייתה גשר הנקודה היחידה, להוציא רמת רחל, אשר הותקפה על ידי שני צבאות משתי מדינות שונות באותה מלחמה. הקיבוץ נהרס אך לא ננטש. (ויקיפדיה)

בתום המלחמה שבה סבא רבה שלי נפצע מפגיעת כדור ירדני , חזרו הילדים והנשים לקיבוץ לנקודת הקבע. למרות שמלחמת השחרור הסתיימה, ילדי קיבוץ גשר בילו שנים רבות במקלטים, עקב קרבתם לגבול.

הזווית האישית

גלי הנכד ואלישבע סבתו, השתתפו בתוכנית הקשר הרב דורי, בבית ספר "מקיף עמקים תבור", בהדרכת המורה הגר רומפלר בתשפ"ב – 2022.

מילון

פדאיונים
הפֶדַאיון (בערבית: الفدائيّون) הוא כינוי משותף לקבוצות טרור שונות, לא בהכרח קשורות זו בזו, של מחבלים ערבים שהופעלו בידי גורמי ממשל במדינות ערב והסתננו לישראל למטרות פיגועי טרור החל מתחילת שנות ה-50 ועד למלחמת סיני. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כדי למנוע פגיעה בהם במהלך הפינוי, הם חיכו לשעות הלילה המאוחרות, והחלו בצעידה איטית ובשקט לאורך כל הלילה. בתחילה לכיוון אשדות יעקב, ולאחר מכן בפינוי עם אוטובוסים לחיפה“

הקשר הרב דורי