מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות תל אביבית של סבתא רבקה

רבקה אברהם והנכדים
סבתא וסבא רבקה ופסח
במשפחתון, גידלתי הרבה מאוד ילדים, שהיום הם הורים לילדים

סיפורה של רבקה אברהם, נולדה בתאריך  3.3.1950 בעיר תל אביב 

נולדתי בכפר סבא בשנת 1950 להורים יוצאי רומנייה גרנו במושב גַּן חַיִּים. הוריי עבדו בחקלאות עבדו קשה מאוד אבא שלי גויס למשמר הגבול ושנים רבות היה אחרי נשק במושב גַּן חַיִּים.  בבית הספר היסודי  שהיה במושב "צופית" הלכנו כל בוקר ברגל כל יום, שלושים דקות הליכה בחולות. הינו הולכים בקבוצות וכך גם חזרנו הביתה. בתיכון למדתי בבית ברל. עד גיל 12 הייתה לי ילדות מאוד יפה. בגיל 13אמי נפטרה בהתקף לב והיא הייתה מאוד צעירה, בת 38 ואבי היה רק בן 40. אבי גידל אותי ואת אחותי לבדו, הוא דאג לכל הצרכים שלנו לבד.

אני הייתי בתנועת "הנוער העובד". אבא היה מאוד מעורב בכל הטיולים של בית הספר.  רציתי ללמוד להיות אחות אבל החיים בבית לא אפשרו לי לצאת ללימודים.  בגיל 15 עברתי לבד לגור בקיבוץ גת, וחזרתי למושב בגיל 16 וחצי. סבתי הזמינה אותי לחתונה משפחתית. באירוע המשפחתי , פגשתי בחור, בחתונה הגיע לשם חיל שעכשיו הוא בעלי, כך הכרנו.

התחתנו בשנת 1968. גרנו אחרי החתונה בבת ים. לא שרתתי בצבא, מאחר והתחתנתי בגיל 18. בתקופה ההיא היה מאוד מקובל להתחתן מוקדם, בגיל צעיר. פסח, בעלי גם הוא היה מאוד צעיר בן 21 . פסח, שירת בצבא בחיל השריון. הוא היה חייל קרבי מאוד ושירת בכל מלחמות ישראל ובהרבה מאוד פעולות תגמול.

מלחמות

בשנת 1967 פרצה מלחמת ששת הימים על שם ששת ימי המלחמה. לנו במושב לא היו מקלטים. חפרנו בורות נמוכים קראו לזה "שוחות". בזמן ההפגזות אני ואחותי הקטנה נכנסנו לשוחה, לתעלה, היה פחד נוראי. היינו לבד בבית, מכיון שאבא שלי שירת במשמר הגבול ושמר על המושב.

בשנת 1973 פרצה מלחמת יום הכיפורים. פסח, בעלי, היה בשירות מילואים. אני הייתי בהריון, בלילה נסעתי ללדת את בתי בתיה, זו אמא של נכדתי, היקרה שירה. היה מאוד לא נעים לנסוע לבית החולים תל השומר בחושך ובהאפלה, מכיון שמעלנו טסו מטוסי קרב, שהיו בדרכם להפציץ את מצריים. הייתי לבד בבית החולים וילדתי את בתיה. ביום הרביעי של מלחמת יום הכיפורים בתאריך 10.10.73, על שם ימי המלחמה הזו, כתבו את השיר "ילדי שנת 1973"

המשפחתון שלי

בשנת 1976 עברנו לגור ברמת אביב גימל שהייתה ביזמנו שיכון לזוגות צעירים שעיריית תל אביב הנחות לחיילים משוחררים ומאז אנחנו  גרים שם. ביוזמתי שלי עברתי קורסים במכללת לבינסקי למשפחתונים. למדתי לנהל  משפחתון. פתחתי בביתי משפחתון 30 שנה. גידלתי הרבה מאוד ילדים, שהיום הם הורים לילדים שגם הילדים היו אצלי.  חלקם לומדים בבתי הספר  שקרובים לביתי כולל  בית ספר ארזים.

יצאתי לגמלאות והמשכתי לגדל את חמשת נכדי באהבה גדולה עד היום הזה. היום בעלי ואני מעורבים מאוד בחיי הילדים והנכדים מארחים אותם, הם ישנים אצלנו אוכלים אצלנו, מתפנקים. אני לוקחת ומחזירה אותם לחוגים ונהנית מכל רגע, כיף חיים.

העשרה

מושב גן חיים – קישור לעמוד הבית

גַּן חַיִּים: "גַּן חַיִּים הוא מושב באזור השרון, ליד העיר כפר סבא, השייך למועצה אזורית דרום השרון. שטחו משתרע על פני כ-1,500 דונם. היישוב הוקם בשנת 19355 ונקרא על שמו של חיים ויצמן".

תכנית הקשר הרב דורי, מורה מוביל אשל הרשקוביץ מדריכה יישובית, ליאורה כהן

תשע"ו

 

מילון

גַּן חַיִּים
גַּן חַיִּים הוא מושב באזור השרון, ליד העיר כפר סבא, השייך למועצה אזורית דרום השרון. שטחו משתרע על פני כ-1,500 דונם. היישוב הוקם בשנת 1935 ונקרא על שמו של חיים ויצמן.

ציטוטים

”גידלתי הרבה מאוד ילדים, שהיום הם הורים לילדים שגם הילדים היו אצלי“

הקשר הרב דורי