מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות של סבתא חנה בבני ברק

סבתא בילדותה בגיל שש
סבתא עם נכדתה
כדי להגיע לבית הספר, היא וחברותיה עברו דרך היער

שלום לכם, קוראים לי חיה מושקא אייזנבך ואני רוצה לספר לכם על סבתא שלי, חנה.

הכירו נא את סבתא חנה רבינוביץ, לבית משפחת לישנר. היא נקראה חנה על שם הרבנית חנה, האימא של הרבי  מלובביץ'.

שם אביה, צבי אלימלך, שהיה  ניצול שואה (אבל זה כבר סיפור בני עצמו..) ושם אמה, חסיה גולדה ברינדל (אחותי נקראה על שמה). סבתי, חנה, נולדה ביום שלישי בט"ו סיון בשנת ה'תשכ"ה בפתח תקווה, ישראל.

סבתא הייתה הקטנה בבית במשך עשר שנים, מלפניה היו שלושה אחים שקראו להם: מוטי (בכור), שלום ויוסי ואחות שמה צירי. ואז נולדה אחות קטנה שקראו לה פניני.

סבתא בילדותה

תמונה 1

 

 

היא גדלה בבני ברק ברחוב חזון איש בשכונת בתי פוניבז. כל הבתים היו מסביב לגינה גדולה, שכל הבנות שיחקו שם אחר הצהריים. בית כנסת חב"ד היה ברחוב רש"י, כל שבת  היא הייתה הולכת עם אבא שלה לבית הכנסת, והיא ישבה בתוך כל ההתוועדויות.

כדי להגיע לבית הספר, היא וחברותיה עברו דרך היער כדי לעשות קיצור דרך. סבתא הייתה תלמידה הכי שקטה עדינה וחרוצה בכיתה. קראו לה: "חנה מאה" כי תמיד היא קיבלה 100 במבחן. הייתה לה חברה הכי טובה שמה רבקה והן חברות עד היום.

בגיל 16 הוריה עברו דירה לירושלים, לרחוב סורוצקין. ואז היא עברה ללמוד בסמינר "בית יעקב". היא למדה להיות מורה וקיבלה תעודת הוראה.

בדיוק ביום הולדתה ה-20 היא התחתנה עם סבא שלי שקראו לו שלמה רבינוביץ'. החתונה נערכה במלון המרכז. ואז נולדה דודה שלי צירי. אחריה אימא שלי (פניני) ואז נולדו שאר הדודות שלי: שרי, יוסי, מושקי, דבורי, רחלי, שינא, שמעון, גולדי ואחרונה חביבה-שטרני! חודשיים וחצי אחריה נולדתי אני, בכורה במשפחתי והנכדה הראשונה!

היום לסבתא יש 20 נכדים בלי עין הרע! אנחנו באים לבקר את סבתא כל חודש בערך. סבתא נותנת לנו מיליון ביליון ממתקים! המאכל האהוב על סבתא שלי זה עוגת גבינה עם קפה בלי סוכר. עוגת הגבינה של סבתא טעימה באופן מיוחד!

לכבוד שבת, סבתא לשה בצק ועושה "הפרשת חלה", מתפללת על ילדיה ונכדיה, ואחר כך מהבצק היא אופה חלות לכבוד שבת קודש. בכל שבת מגיעים אליה אורחים.

תמונה 2
סבתא מחופשת להולנדית

הזוית האישית

הנכדה חיה מושקא: תודה לך סבתא, זה היה מעניין ומעשיר. מאחלת לך הרבה נחת מכולם מתוך בריאות, שמחה ואושר.

מילון

תרומת חלה
תרומת חלה היא מצווה מהתורה להפריש מכל מאפה מחמשת מיני דגן חלק שיינתן לכהן על מנת שיאכל אותו בטהרה, בדומה לתרומה. מאחר שבימינו לא ניתן לעשות או לאכול את החלה בטהרה, בפועל לא נותנים את החלה לכהן אלא ברוב המקרים שורפים אותה כדין חלה טמאה. עיסה החייבת בתרומה היא כזו ששיעור הקמח שבה הוא לפחות עשירית האיפה

ציטוטים

”מתפללת על ילדי ונכדי שימשיכו את שרשרת הדורות המפוארת של משפחתנו“

הקשר הרב דורי