מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"ילדות נשכחת"

סבא צבי ותמר נכדתו
סבא צבי ונכדו יהונתן
ילדות במושב "שדה אליעזר", וכיצד השפיעו חוויות השואה של הוריו על ילדותו.

שמי צבי שוורץ, נולדתי בשדה אליעזר לפני שבעים שנה.

שְׂדֵה אֱלִיעֶזֶר הוא מושב בעמק החולה השייך למועצה אזורית מבואות החרמון. שם היישוב הוא על שמו של אליעזר רוטשילד, נכדו של הברון רוטשילד, אביו של אלי רוטשילד, מי שהיה סגן הנשיא של חברת פיק"א, שרכשה את אדמות המקום. (ויקיפדיה)

באותם הימים לא היו במושב שדה אליעזר כבישים או שבילים רק דרכי עפר. הגן ובית הספר היו מבני צריפים, בקיץ היה חם ולוהט, ובחורף היה קר מאוד. למדנו שלוש שכבות גיל באותה כיתה סה"כ שניים עשר ילדים בערך.

בחורף היינו מגיעים לכיתה רטובים ומלאי בוץ מכף רגל ועד ראש, כי כל הדרכים היו מלאות מים ושלוליות. לאחר הלימודים, בשעות הפנאי היינו משחקים במגרש הכדורגל, כל ילד ידע שבזמן מסוים הוא יעזוב את המשחק, כדי ללכת לעזור להורים בעבודות המשק.

הילדות הייתה מלאת חוויות, בימי שישי היינו הולכים ברגל לקיבוץ איילת השחר, לשתות סודה מחוץ לחדר האוכל, ולראות סרט על הדשא בקיבוץ.

כבן להורים ניצולי שואה, אני רוצה לספר לך איך היה עלי לקבל את רצונה ודאגתה של אמא שלי, שדאגה לנו עקב זיכרונות עבר מחויות השואה.

בימי החורף הייתה אימי שולחת אותי עם כמה שכבות בגדים, שלא יהיה לי קר בחוץ או בכיתה, עשיתי זאת למרות שהילדים צחקו עלי, כשהגעתי לכיתה לבוש כמו איש שלג. אמא שלי לא לקחה אותי אף פעם ברכבת, היא פחדה מהנסיעה ברכבות, בגלל זיכרונות העבר הקשים שלה, מנסיעות ברכבת למחנות ההשמדה.

יותר מכל ,אני זוכר שכשפרצה מלחמת סיני, בהיותי בן ארבע, אמא שלי הכינה חבילה עם בגדים ושמיכה מחשש שנצטרך לעזוב את הבית. מלחמת סיני הייתה מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, הממלכה המאוחדת וצרפת מחד לבין מצרים מאידך, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956. במהלך המלחמה פלש צה"ל לחצי האי סיני וכבש אותו, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות, ופגע בצבא המצרי. (ויקיפדיה).

ההורים שלי תמיד עד יומם האחרון לא הפסיקו לדאוג שיהיה לי טוב, ואני תמיד דאגתי להם ונזהרתי מאד בכבודם.

הזווית האישית

סבא צבי: תמר יקרה, מאוד שמחתי לנצל את ההזדמנות לבלות יחד בכיתה, ולספר לה על ילדותי, נהנתי מאוד לנסוע יחד למוזיאון "אנו. אני שמח מאוד שאת הנכדה שלי.

תמר: היה לי מאוד משמעותי ללמוד על המשפחה של סבא, ולהבין את השורשים שלי. למדתי דברים חדשים, גם מסיפורים של סבים וסבתות אחרים.

מילון

משק
המשק במושב כלל גידולי חקלאות ובעלי חיים שגידלו לצריכה עצמית ולצורכי פרנסה, כגון גידולי שדה, פלחה, שלחין, לולים דיר ורפתות.

ציטוטים

”בחורף היינו מגיעים לכיתה רטובים ומלאי בוץ מכף רגל ועד ראש, כי כל הדרכים היו מלאות מים ושלוליות“

הקשר הרב דורי