מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות נשכחת – סיפורה של סבתי חביבה (ויוי) ליאור

הטבעת על האצבע של סבתא
אני וסבתא עובדות בחוברת
סבתא מספרת על תחנות בחייה

שמי חביבה (ויוי) ליאור, נולדתי בישראל בעיר חיפה בשנת 1955.

אני אמא למיטל, הדר וליאת. סבתא לשישה נכדים ומתגוררת בקיבוץ יפעת. עבדתי בחטיפי העמק (מפעל לחטיפים) בתור אשת רכש ונשואה לאורי כארבעים ושמונה שנים.

הצטרפתי לנכדתי אריאל בתוכנית הקשר הרב דורי בבית הספר בו היא לומדת. במהלך המפגשים שלנו סיפרתי לנכדתי על נקודות זמן שונות מסיפור חיי וכמובן על ילדותי ועל המעבר מהעיר לקיבוץ.

לנהוג ללא פחדים

בגיל צעיר לא עשיתי רשיון נהיגה, תמיד פחדתי לנהוג. כאשר הגענו לקיבוץ הרגשתי את הצורך לעשות רישיון נהיגה. זה היה חלום שלי! לעשות רישיון נהיגה. בתקופה בה היינו בקיבוץ לא היו מכוניות פרטיות ועל מנת להגיע למקום כלשהוא, היינו צריכים להזמין רכב מראש מאדם שזה היה תפקידו, ולא תמיד הרכב היה זמין לנו. כדי שאוכל להרגיש חופשיה יותר, וניידת התגברתי על הפחדים. התחלתי ללמוד לנהוג וזה היה מרגש, החלום התגשם בגיל ארבעים! עם הזמן רכשנו גם רכב משל עצמנו.

טבעת הזהב של אימא שלי

את טבעת הזהב שלי קיבלתי מאימא שלי. הטבעת עברה אליה מאימא שלה סבתא רבא שלי. החפץ נמצא ברשות המשפחה למעלה מתשעים שנה. הטבעת עשויה מזהב, כסף ויהלום. הטבעת משמשת כזיכרון ועוברת מדור לדור. עם התחלת הפרעות ביהודים בשנת 1933 בטרנסילבניה (הונגריה), סבא שלי הסתיר את התכשיטים בבור שבחצר הבית. עם סיום השואה והמלחמה וחזרתם לביתם, הם חיכו להפשרת השלגים ומצאו את רכושם בבור שהסתירו. אמא שלי עלתה לארץ עם הטבעת בשנת 1948 וברבות הימים היא עברה אלי. החפץ יקר מאוד לליבנו ובמיוחד לאחר שכל המשפחה משני הצדדים נספתה בשואה.

תרופת סבתא

תרופות סבתא הוא כינוי לרפואה עממית שהסבתות היו משתמשות בתקופות שלא היו תרופות. אחת התרופות שאצלנו הייתה במשפחה היא חליטה של תה קמומיל. אחרי שהתמצית התקררה טובלים כדור צמר גפן, סוחטים ומצמידים לעין המודלקת לכמה דקות, וכך היינו עושים כמה פעמים ביום כאשר הייתה דלקת בעין.

מאה מדרגות לבית הספר

בתקופת הילדות גרנו בשכונת עין הים בחיפה. שכונה מעורבת יהודים וערבים בדו קיום שקט. זכורה  לי ילדות מאושרת בין הים להר הכרמל. כל יום עליתי וירדתי כמאה מדרגות לבית הספר ולא הרגשנו מאמץ מיוחד, זה היה טבעי ורגיל בשבילי. המדרגות עברו בין שיחים ופרחים וכשחזרנו מבית הספר, נהגתי לקטוף ולהביא לאמא שלי זרי פרחים של רקפות כלניות חרציות, לא הייתה אז מודעות שאסור לקטוף.

הזווית האישית

אריאל: היה לי מאוד כיף בפרויקט הקשר הרב דורי, הרגשתי שגם סבתא נהנית וזאת הייתה הרגשה טובה. לסיכום אני מאוד שמחה שהיא השתתפה איתי בתוכנית.

מילון

דו קיום
חיים של שני אנשים קבוצות או גורמים זה לצד זה (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני זוכרת את הרגע שקיבלתי את הטבעת והבנתי שמה שקיבלתי יעבור לדורי דורות“

הקשר הרב דורי