מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות יפה בצל הקשיים שפקדו את סבתא

סבתא מרי והנין שלה
סבתא מרי ובעלה בדרי בחתונתם
גידלתי ילדים לתפארת

שמי מרי דברשווילי נולדתי ב 3.8.1953  בגאורגיה בעיר גורי.

גוֹרִי היא עיר תעשייתית בנפת גורי שבמחוז כארתלי הפנימית, גאורגיה. נכון ל-2020, אוכלוסייתה מונה 45,557 תושבים. העיר ממוקמת בנקודה בה נהר ליאחווי הגדול נפגש עם נהר הקורה. רעידת האדמה בשנת 1920 הרסה את רוב העיר. העיר גורי מהווה את המרכז המנהלי של נפה חקלאית על שם העיר, נפת גורי, ובירת מחוז כארתלי הפנימית. (ויקיפדיה).

אמא שלי הייתה עקרת בית ואבא שלי היה נכה בעקבות מלחמת העולם השנייה. מלחמת העולם השנייה הייתה עימות צבאי עולמי, שנמשך בין השנים 1939–1945. המלחמה הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית, מלחמת העולם השנייה הקיפה כמעט את כל העולם, כללה את גיוסם של מאות מיליוני בני אדם והובילה לכ-64.5 מיליון אבידות בנפש, יותר מבכל מלחמה אחרת. כמעט כל מדינות העולם השתתפו במלחמה בצורה ישירה או עקיפה. (ויקיפדיה).הוא השתתף במלחמה, וכשהסתיימה המלחמה הוא חזר לעיר גורי, והתחתן עם אמא שלי. הם בנו בית לתפארת, והביאו לעולם חמישה ילדים.

הילדות שלי הייתה מאוד סוערת ועצובה. במקום בו גדלתי הייתה אנטישמיות, והתייחסו ליהודים באכזריות. בנוסף בגיל צעיר אבא שלי חלה במחלת הסרטן, ונפטר כשהיה בן ארבעים ואחת, ואימא שלי נשארה עם חמשתנו וגידלה אותנו לתפארת. בניגוד לאנטישמיות שחוויתי בילדותי יש לי זיכרונות די יפים, היו לי מספר חברות שהייתי יוצאת איתן לטיולים, ומבלה איתן בשעות הפנאי שלי. כשבגרתי, למדתי בקורס לאחיות וכשסיימתי את הקורס, הכרתי את בעלי בדרי. יום אחד כשטיפסתי על עץ דובדבן הוא ראה אותי, והציע לי את ידו, כשהייתי על העץ. מיד לאחר מכן התחתנו.

ב1972 עלינו לארץ, העלייה הייתה די נינוחה והתרגלנו די מהר לארץ ישראל.

בשנת 1973 במלחמת יום הכיפורים, נולדה הבת הראשונה אסנת.

בשנת 1975 נולדה הבת השנייה לאה,

ובשנת 1980, נולד בן הזקונים חיים.

גידלנו את ילדינו לערכים ולאהבת הארץ, יש לי ילדים מקסימים כל אחד בדרכו.

הזווית האישית

יהונתן ואיתי: היה  כיף לראיין את סבתא, ללמוד על החיים שלה, ומה היא חוותה בעברה.

סבתא מרי: היה לי כיף לדבר עם נכדי על העבר שלי, ולשתף אותו, היה לי מאד נחמד, להיזכר בתקופת העלייה שלי לארץ ישראל.

מילון

אנטישמיות
אַנְטִישֵׁמִיּוּת היא המונח המודרני לתיאור תופעה חברתית שלפני המאה ה-19 נודעה בשם שנאת יהודים. אנטישמיות נחשבת לסוג של גזענות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”"גידלנו את ילדינו לערכים ולאהבת הארץ, יש לי ילדים מקסימים כל אחד בדרכו"“

הקשר הרב דורי