מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בתל אביב – דליה כברה

סבתא דליה ונכדתה תהילה
סבתא דליה בצעירותה
עצות של סבתא וזכרונות ילדות

שמי תהילה סיפין ואני מתעדת את הסיפור של סבתא שלי דליה כברה. במסגרת תכנית הקשר הרב דורי ראיינתי את סבתא שלי, ושמעתי פרטים מעניינים על חייה.

סבתא שלי, דליה כברה, נולדה בשנת 1948 בישראל בעיר תל אביב להוריה משפחת בן עזרא. בבית שלה דיברו בעיקר בעברית. סבתא הייתה ילדה שקטה ותמיד היה לה קוקו. לרוב היא לא עשתה הרבה דברים מיוחדים, כי לא היו הרבה פעילויות. היא גם לא הרבתה לצאת לחברות ולשחק איתן. כאשר היא שיחקה עם מישהו, זה היה  עם אחד מאחיה או אחיותיה בבית ספר או ברחוב. היא אהבה לשחק איתם בחמש אבנים, קלאס, ובחבל, ולא היו להם ממתקים בכלל.

בבית הספר שבו למדה, היו מתחילים את יום הלימודים עם התעמלות בוקר. הם למדו הרבה מאוד מקצועות, שאת חלקם לא מלמדים בבית הספר כיום. המקצועות שהיו האהובים עליה היו: חשבון וגאוגרפיה. בבית הספר ארגנו טיולים, אבל היא לא הצטרפה לטיולים, כי היא פחדה לחזור הביתה בלילה לבד. סבתא סיפרה לי, שלילה אחד היא הלכה לתחנה המרכזית בתל אביב, וכשחזרה הביתה, אימא שלה כעסה עליה מאוד. כי בלילה היה מסוכן מאוד להימצא בסביבה של התחנה המרכזית.

סבתא בילדותה לא עזרה הרבה בעבודות הבית. לכן, היא חשבה שזאת מלאכה קלה ביותר. בשנה הראשונה אחרי שסבתא התחתנה, היא התחילה את ניקיון הבית לפסח בשבוע שלפני החג, ואז התברר לה שהעבודה היא רבה, והיא הייתה צריכה לעבוד קשה מאוד וללא מנוחה. מאז החליטה סבתא להתחיל את ההכנות ואת עבודות הניקיון לפסח הרבה מאוד זמן לפני החג, כדי שלא תצטרך לעבור את אותה החוויה נוראית שעברה שוב.

פעם, כשסבתא הייתה יותר צעירה, היא עבדה בתור תופרת. היא סיפרה לי שהיה קשה בהתחלה לתפור. כי לא היה אז חשמל, הייתה רק מכונת תפירה ידנית. סבתא הייתה  צריכה לדווש עם הרגליים או לסובב את הגלגל בידיים, וזה היה קשה מאוד. לאחר זמן, היה כבר חשמל בכל הבתים וכך היה כבר הרבה יותר קל לעבוד עם מכונת התפירה. לכן, סבתא שמחה מאוד מהחשמל – כי הכל נעשה פשוט יותר. אבל היא גם תמיד אומרת לנו שלא טוב להסתמך על החשמל יותר מדי, כי יכול להיות יום שבו לא יהיה חשמל, ואז לא נדע לעשות שום דבר בעצמנו.

עצות של סבתא: לשים את כל הדברים במקום, לשמור תמיד על הסדר, ולכתוב ומשימות כדי שאדע מה לעשות ומתי סדר יום.

סבתא בצעירותה 

תמונה 1

הזוית האישית

תהילה הנכדה המתעדת: במהלך הריאיון עם סבתא שלי, שמעתי פרטים מעניינים על חייה. כמו כן גילינו שלה וגם לי יש עיניים חומות וששתינו מאוד רגישות.

מילון

מכונת תפירה ידנית
בהתחלה היו אלה מכונות תפירה כבדות ומסורבלות, שפעלו ידנית או יותר נכון רגלית, על ידי "פדאל" (דוושה) שהיה בחלק התחתון של מכונת התפירה. דיווש על הדוושה השטוחה הזו, היה מניע במהירות סרט עור שהיה מחובר לגלגל בחלקה העליון של מכונת התפירה, וזה היה מסובב במהירות רבה גלגל קטנטן, שהיה מפעיל את מחט התפירה מעלה מטה, הלוך ושוב במהירות רבה.

ציטוטים

”לעזור לכל מי שאפשר, מתי שרק אפשר“

הקשר הרב דורי