מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בקיבוץ

שבת אצל סבא
סבא בנערותו
חיי הילדים בלינה המשותפת בשנים הראשונות של הקיבוץ

אני עמרם גורדון נולדתי ב1933 בקיבוץ משמר העמק.

מִשְׁמַר הָעֵמֶק הוא קיבוץ מזרם הקיבוץ הארצי השומר הצעיר במערב עמק יזרעאל, הממוקם לצד כביש 66, בתחום השיפוט של מועצה אזורית מגידו. הקיבוץ נוסד ב-1922 על ידי אנשי "השומר הצעיר" שעלו מפולין ומגליציה, חלקם אנשי גדוד שומריה, ועלה לקרקע בשנת 1926. (ויקיפדיה).

סיפור הילדות שלי הוא על הקיבוץ והלינה המשותפת

לינה משותפת הייתה שיטת חינוך וגידול ילדים, שהייתה נהוגה ברוב הקיבוצים בארץ ישראל עד שנות ה-80. בלינה המשותפת, ילדי הקיבוץ היו לנים בלילות יחדיו במבנים ייעודיים, שנקראו בתי ילדים, במנותק מהוריהם. בתי הילדים היוו מעון קבע לילדים, בו גם אכלו, התרחצו ולמדו בשנות בית הספר היסודי. (ויקיפדיה)

כשאני הייתי ילד, בשנות ה30 של המאה ה20, גדלנו בלינה משותפת. כבר בהיותי בן שבוע עברתי לבית הילדים בקיבוץ ומי שטיפל בי ושמר עלי ועל חבריי, אלה לא היו ההורים, אלא המטפלות. את הוריי, הייתי פוגש מדי יום בשעות אחר הצהרים, בין חמש לשמונה בערב.

מבית הילדים שהסתיים בכיתה ו', עברנו לחיות בפנימיית שומריה עד גיל שמונה עשרה.

אהבתי מאד לחיות בבית הילדים, בגלל שהיינו עצמאיים ויכולנו להיות כל קבוצת החברים יחד, ליצור דברים ולשוטט בחופשיות בקיבוץ. למרות אהבתי הגדולה לחיי הקיבוץ בעבר, החיים בלינה המשותפת לא מתאימים לסגנון החיים כיום ולצורת החינוך.

בהמשך לרצון שלי לתעד את החיים בעבר, הוצאתי ספר ממש בימים אלו, שנקרא "היינו ילדיכם ואתם הורינו", אשר מספר מפי בניהם של מייסדי הקיבוץ על יחסיהם עם הוריהם. בעזרת דף שאלות הנוגעות למשפחה, להורים, ליחסים, לבית ולקיבוץ ניגשתי לראיין את דור הבנים, אנשים ונשים שנולדו במשמר העמק, בעשרים שנותיו הראשונות של הקיבוץ. הדגש היה תיאורי וחוויתי מהזווית האישית.

"לרגל שנה המאה ליסוד קיבוץ משמר העמק, לקח על עצמו בן וחבר הקיבוץ עמרם גורדון (88) משימה חשובה  לתעד את תולדות המקום בין השנים 1921- 1948 באופן ייחודי, על מנת שיהיה נגיש עבור אנשי ההווה ובעיקר עבור הדורות הבאים. מאחר וארכיון קיבוץ משמר העמק גדוש חומר לעייפה, גייס גורדון למשימה תריסר חברים וחברות שכל אחד ואחת מהם התבקש לאסוף חומר מתקופה מסוימת, וכך נוצרה ערימה אין סופית של חומרים שהגיעה כמעט עד לתקרה. בשלב זה החל תהליך, שארך שנה שלמה, של מיון החומר, בחירת הקטעים ועריכתם, עד לקבלת התוצאה הסופית- שהיא ספר המכיל 72 קטעים נבחרים שהם אפס קצהו של מה שנאסף. רוב החומר שמופיע בספר נשאב מעלוני הקיבוץ, בעוד מאורעות חשובים שלא מצאו משום מה את ביטויים בעלונים, נכתבו על ידי גורדון עצמו, כמו הקטע על "בריאת הקיבוץ" המצורף לכתבה זו. דגש מיוחד ניתן למלחמות, למאורעות, ללינה המשותפת וכמובן לקודש הקודשים – שיחת הקיבוץ".  (מתוך אתר כנס מדיה).

הזווית האישית

גלי: היה לי כיף לשמוע מסבא שלי את סיפוריו, ואת כל מה שהוא עשה בילדות.

מילון

לינה משותפת
לינה משותפת הייתה שיטת חינוך וגידול ילדים, שהייתה נהוגה ברוב הקיבוצים בארץ ישראל עד שנות ה-80. בלינה המשותפת, ילדי הקיבוץ היו לנים בלילות יחדיו במבנים ייעודיים, שנקראו בתי ילדים(ויקיפדיה)

ציטוטים

”הוצאתי ספר ממש בימים אלו, שנקרא "היינו ילדיכם ואתם הורינו“

הקשר הרב דורי