מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בצל המלחמה

סבתא ואנחנו בחג פורים בפארק אפק.
סבתא וחבריה שעזרו לקשישים במלחמה.
ערבות הדדית

שמי זהבה דמרי  נולדתי ב1956 בחיפה.

ברצוני לשתף אותכם בסיפור מילדותי במלחמת ששת הימים.

מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה משמונה ורבע בבוקר 5 ביוני עד שש בערב 10 ביוני 1967, בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, לבנון, ערב הסעודית ועוד. המלחמה הסתיימה בניצחון ישראלי מוחץ. ויקיפדיה

היינו רק בני שתיים עשרה, ילדים תמימים, שאוהבים את משחקי הרחוב, את הביחד, ובעיקר שמחים מהחיים.לפתע ביום בהיר אחד בתאריך 5.6.1967 החלה קורעת את השקט אזעקה יללנית, מבולבלים ומפוחדים רצנו אל ההורים כשבעיניים יש פחד, ובלב שאלות וחוסר ודאות.

גרנו בבית קטן שלא היה בו מקלט ובטח שלא ממ"ד, כך גם שאר החברים בשכונה. הבית היה בנוי על עמודים, ולכן רצנו כל דיירי הבניין אל מתחת לבית, זו היתה הגנה בערבון מוגבל. לאחר כשעה הייתה צפירת ארגעה. השכנים התכנסו על מנת לדון באפשרויות הגנה, כדי להבטיח הגנה מקסימלית, בעיקר לאלה שהבית שלהם לא על עמודים. ואז הוחלט לחפור שוחות בעומק של כמטר, ולמגן אותן בשקי חול. כמו כן נדרשו כולם להאפיל את החלונות והדלתות בבתים. האפלה היא שיטה טקטית מתחום הלוחמה ההגנתית ומתחום ההגנה האזרחית אשר במסגרתה מצמצמים את כמות התאורה הנראית. הצורך בשיטת לוחמה טקטית הגנתית זו נוצר בשנות ה-30 של המאה ה-20 עם תחילת השימוש במטוסי תקיפה למטרות הפצצה. ויקיפדיה.

כאן נכנסו לפעולה, כל ילדי השכונה מגיל שתיים עשרה ומעלה. עברנו מבית לבית כדי לעזור בהאפלה, בעיקר לקשישים ולאימהות עם ילדים, שהאבות נלקחו למילואים בצבא. לאחר שסיימנו עזרנו למבוגרים לחפור את השוחות ולמלא שקי חול. גאווה מילאה את ליבנו, הרגשנו שגם אנחנו תורמים, ויותר מזה נהנינו מכך שעזרנו למי שצריך, הרגשנו ערבות הדדית מהי. למזלנו המלחמה הסתיימה בניצחון לאחר שישה ימים בלבד.

אני וחברי במלחמת ששת הימים

תמונה 1

הזווית האישית

יהלי ועילאי: העבודה הייתה מעניינת ומגבשת. אנו מרגישים שלמדנו הרבה על סבתנו, ואנחנו מאחלים לה רק בריאות, אושר ושלא תשתנה לעולם.

מילון

ערבות הדדית
ערבות הדדית היא אחריות של הקהילה כלפי כל אחד מחבריה, ושל כל אחד מחברי הקהילה כלפי הכלל. ביהדות נקבע על ידי חז"ל כלל מוסרי והלכתי לציון ערבות הדדית - כל ישראל ערבים זה לזה. ויקיפדיה

ציטוטים

”גאווה מילאה את ליבנו, הרגשנו שגם אנחנו תורמים, ויותר מזה נהנו מכך שעזרנו למי שצריך, הרגשנו ערבות הדדית מהי“

הקשר הרב דורי