מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות במושב ערוגות – הסיפור של סבא נתי

סבא נתי הורוביץ והנכדה יהב סיון
סבא נתי הורוביץ ילד
הסיפור של סבא נתי

שמי נתי הורביץ. נולדתי במושב ערוגות בספטמבר 1950, להורי טובה ויוסף הורוביץ.

הורי, יוסף וטובה עלו לארץ בשנת 194, מרומניה. אמי טובה הייתה בת 16 ואבי יוסף היה בן 17. סבא יוסף עלה לארץ בשנת 1944. בגלל מלחמת העולם השנייה הוריו התנגדו שיעלה לארץ. הוא הגיע לתורכיה ומשם נשלח למחנה עולים בעתלית. משם עבר לקיבוץ חניתה ומשם לקיבוץ מעלה החמישה. אחר כך עבר לבאר טוביה, למשפחה מאמצת שגר אצלה.

סבתא טובה עלתה לארץ בשנת 1944 באנייה. סבתא הגיעה לתורכיה ומשם למחנה העולים בעתלית ומשם לקיבוץ משמר השרון. הם הכירו ברומניה ונפגשו שוב בארץ, והתחתנו בשנת 1949.

הקמת מושב ערוגות

אמי ואבי, גרו ליד רמתיים, ושם החלו להתארגן 25 אנשים להקמת מושב ערוגות. הם עלו על הקרקע והתחילו לבנות את הבתים. בכול בית היה חדר או חדר וחצי ובכול בית  גרה משפחה. אני הייתי בין הילדים הראשונים שנולדו במושב. כאשר נולדתי לא היה כלום במושב: לא היו כבישים, לא היו גינות, היו רק מעט בתים. לא היה הרבה אוכל.

יום אחד כאשר חזרתי מהגן הייתה שלולית ענקית בדרך, נכנסתי לתוך השלולית והתחלתי לטבוע. אחת מהאימהות שגרה מול ראתה אותי רצה, נכנסה לשלולית והוציאה אותי. לקחה אותי למקום שלא היה בוץ ואחר כך נכנסה והוציאה את המגפיים. בגיל 6 הלכתי לבית הספר בתלמי יחיאל ובסוף כיתה א' עברתי לבית הספר שהיום ניקרא "מכללת אחווה". שם למדתי עד כיתה ח'. בכיתה ט' עברתי לתיכון ברחובות  שם למדתי עד כיתה י"ב. המשחקים ששיחקנו בילדות היו כדורגל, חבל, קלאס.

בגיל 18התגייסתי לצבא לצנחנים. לגדוד 890. הייתי המאגיסט של מוצב "צאלה".

תמונה 1
נתי הורוביץ בצבא

אחרי שנה נפצעתי בהיתקלות עם מחבלים. שכבתי שנה וחצי בבית חולים, כי הייתי פגוע ראש. כשהחלמתי ביקשתי לקבל משק במושב ומאז משנת 1974 אני עובד במשק.

התחתנתי עם ליאורה, בשנת 1975 נולד איתי, בשנת 1979 נולדה אפרת, בשנת 1981 נולדה אורית ובשנת 1985 נולד אמיר, הוא בן הזקונים שלנו.

יש לנו במשק שני לולים, פרגיות שמייצרות  ביצים למאכל, ומטעים של אפרסקים והרבה ענבים. הילדים שלנו עזרו לנו הרבה בתקופת קטיף הפירות. איתי למד הנדסת מחשבים וחשמל,  אפרת למדה עבודה סוציאלית, אורית למדה הוראה והיום היא מנהלת מוסד לילדים בתל אביב. אמיר עוסק במחשבים. אני עדיין עובד במשק וליאורה עבדה בבית הספר  מבואות  ועתה היא יצאה לגימלאות.

יש לנו שישה נכדים.

הזוית האישית

סבא נתי: היה לי נחמד מאוד הייתי רוצה לאחל ליהב הצלחה בלימודים ובכול מה שתעשי. יהב: היה לי כיף מאוד בקשר הרב דורי, נהניתי מאוד מהעבודה ביחד והייתי רוצה לאחל לסבא שימשיך להיות כמו שהוא ואני רוצה מאוד שסבא יבוא לתוכנית גם עם האחיות שלי.

מילון

צנחנים
יחידת חיל רגלים שמתאמנים ועושים קורס צניחה

ציטוטים

”לא היה כלום לא כבישים ולא גינות היו רק מעט בתים.“

הקשר הרב דורי