מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות במושב אלקוש

סבא פרג' והנכדה רז
סבא פרג' בתקופת מלחמת "שלום הגליל"
עברו של סבא פרג'

שמי פרג' (יגאל), נולדתי בשנת 1957 במושב אלקוש שבצפון הארץ. אבי אליהו עבד כשמש בבית הכנסת שבמושב, ואמי עבדה במשק בית.

הילדות שלי ושל אחי יעקב הייתה ילדות טובה ושמחה, שיחקנו המון עם חברים ברחוב במשחקים כגון:  5 אבנים, גומי, גוגאים ועוד. בימי שישי היינו הולכים לבית הכנסת עם אבינו, ולאחר מכן חוזרים הביתה לקידוש ואוכלים מהמטעמים שהכינה אמא שלנו. לדוגמא: חיטה, קובה, אורז, קציצות.

החיים בעבר היו חיים משפחתיים יותר לעומת החיים היום. חווינו מפגשים משפחתיים רבים, שיחות אישיות ללא טלפונים ומסכים. אחרי שנים עברנו לעיר רמלה וגרנו בדירה קטנה. אני ואחי יעקב למדנו בבתי ספר בעיר. בגיל 16 נאלצתי לעזוב את הלימודים בביה"ס בגלל המצב הכלכלי בבית, ויצאתי לעבוד בתעשייה האווירית בתפקיד מבנאי, על מנת להביא כסף לכלכלת הבית. רכשתי ניסיון מקצועי רב בתעשייה האווירית. לאחר 3 שנים עברתי לעבוד בחברת "אל על" הלאומית, במשך 30 שנה.

בשנת 1975 התגייסתי לשירות צבאי בצה"ל לתפקיד מדריך טירונים. עברתי קורס הכשרה בתחילת השירות הצבאי ולאחר מכן הדרכתי את החיילים החדשים בתחום הנשק. עשינו להם מסדרים, שדאות ולינה בשטח. לאחר שסיימתי את השירות הצבאי, חזרתי לעבוד בתעשייה האווירית בתפקיד מבנאי.

מלחמת שלום הגליל נערכה בין ט"ו בסיון תשמ"ב, 6 ביוני 1982, ל-י"ב בתשרי תשמ"ג, 29 בספטמבר 1982. המלחמה התרחשה ברובה בשטח לבנון, בין ישראל לסוריה וארגוני טרור פלסטיניים שישבו בלבנון, וביצעו פיגועים בישראל ובמדינות נוספות. גוייסתי למילואים והשתתפתי במלחמת "שלום הגליל" בתפקיד מפקד נגמ"ש. במהלך המלחמה אני וחבריי ישנו באוהלים בשטח, לא היה לנו הרבה אוכל ולא ישנו בלילות מרוב הפחד לחיינו. חשתי געגוע עז לבית, פחד ודאגה לחיי, ולחיי שאר החיילים שהשתתפו במלחמה. במהלך המלחמה יצאתי הביתה פעם אחת, כאשר נולד בני הבכור שלומי, אבא שלך.

הזוית האישית

רז: סבי סיפר לי על ילדותו, משפחתו ועל שהותו במלחמת "שלום הגליל". הסיפור של סבא היה מרתק וחשף בפניי המון פרטים שלא ידעתי על סבי לפני… נדהמתי כששמעתי שהוא נאלץ לעזוב את הלימודים על מנת לפרנס את משפחתו. אני חושבת שזה מעשה מאוד אכפתי ונדיב שהוא עשה למען משפחתו. כשהוא סיפר לי על השהות במלחמה חשבתי לעצמי כמה הוא גיבור ואמיץ. אני רוצה לאחל לסבא ולסבתא אריכות חיים, בריאות, הנאה ושיחוו חיים טובים ומאושרים. ושאנחנו כנכדים נעניק להם נחת ושמחה.

מילון

נגמ"ש
ראשי תיבות של נושא גייסות משוריין או נוֹשֵׂאת גְּיָסוֹת מְשֻׁרְיֶנֶת הנגמ"ש הוא רכב קרבי משוריין (רק"ם), שמטרתו העיקרית היא תובלה ממוגנת של כוחות אל שדה הקרב ובחזרה ממנו.

ציטוטים

”החיים בעבר היו חיים משפחתיים יותר לעומת החיים היום.“

הקשר הרב דורי